Impactul economic generat de femeile migrant
Femeile migrează la fel de mult ca și bărbații
În prezent, femeile reprezintă 48% din totalul migranților la nivel internațional. Majoritatea au un loc de muncă în țara de adopție sau au demarat propria afacere – arată studiile realizate de Națiunile Unite. Aceste date infirmă o serie de concepții greșite, conform cărora femeile ar reprezenta doar un ”val secundar” de migrație, ele migrând ca membre însoțitoare ale familiilor de migranți sau pentru reîntregirea familiei. Dacă migrația bărbaților a fost, istoric vorbind, și continuă să fie preponderent orientată către economii puternic industrializate, unde munca fizică și manuală sunt foarte căutate, femeile care migrează în căutarea unui loc de muncă se orientează către țările cu economii bazate pe servicii puternice, unde șansele lor de integrare sunt mult mai mari. Conform datelor Organizației Națiunilor Unite din anul 2013, femeile reprezintă 54% din totalul migranților români din străinătate.
Femeile trimit o parte mai mare din salariu în țările din care provin și tot ele sunt destinatarele majorității transferurilor internaționale de bani
Femeile migrant trimit aceleași sume de bani ca și bărbații migranți, contribuția lor ridicându-se la 50% din totalul transferurilor internaționale anuale de bani, estimate de Banca Mondială la 582 de miliarde USD anul trecut. Comparativ cu bărbații, femeile migrant trimit o parte mai mare din veniturile lor, deși, în general, ele câștigă mai puțin decât bărbații – conform datelor International Organization of Migration (I.O.M.)[]. Studiile I.O.M. arată, de asemenea, că femeile trimit bani mai regulat decât bărbații și pe durata unor perioade mai lungi de timp.
Din studiile efectuate de Western Union reiese că femeile, atât cele care expediază transferuri financiare, cât și cele care le primesc, direcționează banii către scopuri cu un beneficiu direct asupra familiilor lor: educație, sănătate, alimentație, locuințe și economii, în timp ce bărbații care trimit bani o fac, mai degrabă, pentru achiziționarea de bunuri de consum. Femeile migrant sunt, de asemenea, mai predispuse decât bărbații să furnizeze ajutor financiar în cazul situațiilor de urgență, precum și pe durata unor perioade economice nefavorabile.
În cazul românilor, cea mai mare parte a banilor trimiși în țară sunt folosiți pentru cheltuieli zilnice (cumpărarea de alimente, plăți de utilități sau rambursări de credite), cadouri în bani (cu prilejul zilelor de naștere sau a marilor sărbători de peste an, cum ar fi Paștele și Crăciunul) sau pentru situații de urgență.
Conform datelor Națiunilor Unite, migranții internaționali, bărbați și femei deopotrivă, preferă să trimită bani femeilor (în 66% din cazuri). Acest aspect întărește concluzia studiilor care arată că femeile sunt principalii administratori ai bugetelor de familie și cele care se îngrijesc de bunăstarea ei. În plus, când femeile trimit bani, ele dobândesc mai multă autonomie și putere de negociere în gospodărie.
Extinderea accesului la servicii financiare este esențială pentru integrarea economică a femeilor
“Facilitarea accesului la servicii financiare este esențial pentru a continua integrarea femeilor în economia globală, mai ales prin utilizarea noilor tehnologii. Peste tot din lume, sectoarele publice și private au o responsabilitate colectivă de a accelera incluziunea financiară reală a femeilor, iar Western Union își asumă rolul de a asigura accesul la transferuri de bani pentru toți consumatorii, fie ei bancarizați, sub-bancarizați sau ne-bancarizați”, subliniază Daniela Budurea, director Western Union pentru România și Bulgaria.
Metodele de tranzacții financiare utilizate de femeile migrant devin tot mai sofisticate
Potrivit Băncii Mondiale:
- 46,6% dintre femei la nivel global au un cont deschis la o instituție financiară formală (comparativ cu 54,5% dintre bărbați). Acest procent este reprezentativ și pentru România, unde 41,1% dintre femei dețin un cont, comparativ cu 48,5% dintre bărbați.
- 13,4% dintre femei la nivel global folosesc metode electronice de plată pentru a efectua plăți (comparativ cu 15,6% dintre bărbați). În România, 8,8 % dintre femei utilizează plățile electronice față de 12,4% dintre bărbați.
- 21% dintre femeile de la nivel global dețin un cont de economii la o instituție financiară (comparativ cu 23,9% dintre bărbați).
- Aproape 7% dintre femei la nivel global își folosesc conturile bancare pentru a primi bani (față de 7,6% dintre bărbați). În România, țara în care transferul de bani prin cont bancar a fost lansat pentru prima dată de Western Union, în 2010, femeile folosesc conturile bancare pentru a primi bani într-un procent de 4,4% (față de 5% dintre bărbați). Această paritate se observă și în cazul trimiterilor de bani folosind conturile bancare, unde, la nivel global, 6% dintre femei le folosesc (față de 8 % dintre bărbați). În România, 2% dintre femei trimit bani prin intermediul unui cont bancar față de 2,5% din bărbați.
Telefoanele mobile încep să devină tot mai utilizate la nivel global în operațiunile de transferuri de bani, cu aproape 3% dintre femei care le folosesc pentru a primi bani (față de 3,5% dintre bărbați), în timp ce aproape 2% din femei folosesc telefonul mobil pentru a trimite bani (comparativ cu 2,7% dintre bărbați). În România, transferurile de bani prin intermediul telefoanelor mobile este încă un serviciu nou, cu o penetrare scăzută, dar în creștere rapidă, în special în grupul țintă reprezentat de femei. Aproape 1% dintre femei folosesc telefoanele mobile pentru a primi sau a trimite bani (comparativ cu 0,2 % dintre bărbați).