Oxana Novacovici: Un specialist în înfrumusețare nu e doar make-up artist, ci și fotograf, creator de conținut
Provocările cu care Social Media vine în prezent fac specialiștii în industria de înfrumusețare să regândească strategiile de promovare, de atragere a clienților, de a deveni mai creativi, mai implicați, mai activi în online.
Oxana Novacovici, make-up artist și ambasador al platformei Stailer, explică trendurile pe care le observă acum în domeniu, cum s-a transformat industria în perioada pandemiei, care e cererea la momentul actual pentru serviciile de înfrumusețare și cât se poate câștiga din meseria de make-up artist.
Este Bucureștiul cel care dă trendurile în materie de make-up? Ce metode de a câștiga experiență profesională în această arie există, care sunt provocările pe care le ai la început de drum și chiar și după ani buni în profesie și cât de mult ajută digitalizarea proceselor în a te concentra pe ce ai de făcut și pe nevoile clienților, într-un interviu exclusiv pentru Revista Cariere.
Cum ai început să profesezi în acest domeniu și care au fost cele mai mari provocări pe care le-ai întâmpinat?
Am finalizat primul curs de make-up în mai 2010, în Republica Moldova. Voiam, inițial, să urmez un curs de bază, ca să știu să mă machiez corect și să fructific vechea mea pasiune pentru domeniul de înfrumusețare. În facultate, mi-am făcut mâna, cum s-ar spune, machiindu-le pe colegele de la cămin.
Am reușit să atrag repede cliente, pentru că îmi plăcea foarte mult ceea ce făceam și mereu vorbeam despre asta.
În toamna lui 2011, am luat totul de la zero, odată cu mutarea mea în Timișoara. Venind cu un stil de machiaj absolut nou pentru România, o tehnică rusească, a fost o provocare să o introduc pe piață și să prindă rădăcini alături de celelalte tehnici de make-up – americană sau europeană – existente deja în România.
O altă mare provocare a fost și este să te adaptezi constant la trenduri, pentru că ele se schimbă în permanență, și să reușești să fii mereu vizibil pe social media, ca să atragi clienți. În ziua de azi, un specialist în zona de înfrumusețare nu e doar make-up artist, ci și fotograf, creator de conținut și trebuie să fie activ în mediul online.
Mai nou, însă, poate să se bucure de ce face și să se concentreze pe machiaj, dacă s-a înregistrat pe platforma Stailer.ro. E așa o ușurare!
Oxana, vii cu o experiență de mulți ani în domeniul make-up-ului profesional. Cum arată piața pentru un profesionist în make-up în primul an fără restricții, față de anul precedent?
În anul 2022 sunt extrem de multe evenimente planificate și e o oportunitate uriașă să recuperezi din urmă cei 2 ani de semi pauză forțată. În același timp, e și concurență acerbă: profesioniștii sunt acum foarte prezenți online, așa că numărul de opțiuni pentru clienți crește considerabil. De aceea, trebuie să îți faci munca impecabil, să perseverezi, să îți păstrezi clienții aproape, să le asculți nevoile, ca să plece încântați de la tine, pentru a se întoarce ulterior. Altfel, riști, dacă nu te implici 100% în ce faci, să pierzi oportunitățile și, implicit, clienții.
Suntem într-o perioadă cu inflație în creștere. Costurile serviciilor de make-up au suferit modificări față de anii precedenți?
Depinde de la artist la artist: sunt specialiști care nu au mărit prețurile, pentru a reuși să câștige la volum, sau pentru că prețurile cresc, iar salariile încă nu. În plus, în acest domeniu se practică și munca la domiciliul propriu, într-un spațiu special amenajat. Acest lucru permite să se păstreze la minimum cheltuielile, respectiv și aceleași prețuri.
E drept că sunt și make-up artiști proprietari de saloane / studiouri care au investit masiv în educație, în promovare și în alte costuri de mentenanță și au fost nevoiți să mărească prețurile cu minim 10-20%.
Aș vrea să ajutăm publicul să înțeleagă mai bine specificul acestei industrii. Specialiștii în make-up profesează pe cont propriu, ca liber profesioniști, se asociază cu alții din domenii conexe sau sunt angajați la saloane de înfrumusețare?
Asocierile sunt extrem de benefice, însă profesioniștii din zona de make-up sunt mai independenți. Mulți dintre cei aflați la început de drum lucrează la domiciliu sau se deplasează la client. Iar cei cu stabilitate și cu un nume creat au studioul lor, fac și alte servicii, cum ar fi extensii de gene, laminare sprâncene și gene, sau predau cursuri de machiaj și de automachiaj.
În cadrul unui salon, cel mai productiv tandem este cel dintre make-up artist și hairstylist, mai ales în sezonul evenimentelor. Make-up artiștii care vor eficiență își caută un loc la un salon sau fac o echipă cu un hairstylist.
Ai spune că este o profesie pentru care optează persoanele care caută o reconversie profesională, renunțând la o altă meserie pentru acest domeniu?
Să faci make-up la nivel profesionist și să trăiești din asta este visul multor femei. Da, cunosc multe persoane care au făcut acest pas din meserii unde timpul lor se petrecea la birou, în corporații, pentru dragostea de a comunica altfel cu oamenii și pentru perspectivele financiare oferite, sau pentru timpul liber din perioada săptămânii. Inclusiv eu am ales să renunț la matematică și informatică și să fac business în domeniul înfrumusețării.
În același timp, avem și un procent egal de persoane care, de la începutul carierei lor, au ales zona de beauty și au mers pe această direcție, adăugând ulterior servicii de cosmetică sau un pachet de servicii complementare.
În plus, fiindcă totul se întâmplă acum online, sunt persoane, în special cele până-n 30 de ani, care îmbină meseria de make-up artist cu cea de influencer în social media și fac asta full-time.
Unde se formează profesional acești specialiști?
Sunt zeci și sute de cursuri individuale sau de grup pe care le oferă piața. Din 2020, au explodat și cursurile online, asta însemnând că poți învăța oriunde și de la orice profesionist sau poate mentor pe care îl urmăreai de atâta vreme, dar nu aveai cum să interacționezi cu el până acum.
În România, sunt mai multe direcții de preferințe în make-up: stilul din țările slave (Rusia și Ucraina), stilul european și cel american, și, mai nou, și cel din Marea Britanie.
În domeniul acesta, un trainer sau un make-up artist ajuns cunoscut este la fel de apreciat ca un cântăreț, ca o vedetă, însă are și un impact mai mare spun eu: este urmărit de fani pentru a dezvolta abilități și pentru a crește în zona make-up, deci pe plan profesional, nu doar personal.
Nu există, din păcate, un standard al calității impus la nivel național, însă pot spune că Timișoara este un oraș la fel de puternic ca Bucureștiul pe make-up, la câți artiști extraordinari au apărut aici în ultimul deceniu.
Mă bucur că am contribuit masiv la dezvoltarea acestui oraș ca pilon de referință al make-up-ului, prin intermediul masterclass-urilor organizate cu trainerii internaționali cu care am lucrat de-a lungul anilor.
Multe persoane pasionate de make-up și-au dorit să fie foarte bine pregătite tehnic și au urmat școala de machiaj Atelier Paris Timișoara, pe care am fondat-o în 2012, și sunt extrem de bucuroasă că, astfel, Timișoara e un oraș care se poate compara, de la egal la egal, cu profesioniștii din capitală, în industria de înfrumusețare.
Cât costă cursurile de formare? La ce perioadă de timp un profesionist se poate îndrepta spre un curs nou, pentru a fi la curent cu noutățile și tendințele?
Un curs de bază costă între 2500 și 6000 de lei, în funcție de oraș și de numărul de persoane cu care lucrează trainerul deodată – dacă sunt grupe mai restrânse sau nu.
Personal, recomand celor interesați să facă minim 2 cursuri de perfecționare pe an, în primii 3 ani, sau să participe la masterclass-uri cu traineri de top, online și offline.
E important ca la începutul unui an, când îți faci bugetul și planul, să iei în calcul o sumă și pentru educație și formare – ai în vedere această cheltuială din start, așa cum faci cu altele, pentru a fi sigur că ai alocat un buget pentru împlinirea ta și pentru dezvoltarea ta profesională.
Care pot fi așteptările lor legate de venituri? Cum fluctuează cererea de-a lungul anului și care sunt profiturile la care pot spera?
Veniturile depind destul de mult de localitatea în care profesezi și de prețurile care se practică pe piață, mai ales când ești la început.
Voi face câteva estimări raportat la cât câștigă un make-up artist în Timișoara, la începutul carierei sale, în primii 2 ani, cu un cost sub 200 lei per machiaj. Sunt specialiști care cer peste 300 lei per machiaj – aici vorbim clar de încasări și mai mari.
Astfel, un make-up artist care face asta full-time, nu doar în weekend, poate câștiga un minim de 7,000 de lei pe lună în sezonul nunților, și aproximativ 3,000 de lei în perioada iernii.
Dacă mai face și alte servicii complementare, precum stilizare sprâncene, laminare gene și sprâncene, încasările depășesc 10,000 de lei vara, și 5,000 de lei pe timp de iarnă.
E o meserie din care se câștigă bine, dar fără promovare constantă sau colaborare cu un salon și cu o platformă care să ajute la creșterea numărului de clienți, precum Stailer.ro, este dificil să ajungi la un grad de ocupare mare.
Care este profilul clienților care solicită servicii de machiaj profesional? Este un serviciu solicitat numai la evenimente speciale sau cererea apare și pentru ședințe foto cu familia sau pentru profilurile de Social Media?
Cel mai des am cereri venite de la persoane cu vârstele cuprinse între 17 și 40 de ani, doamne și domnișoare care vor să arate bine tot timpul sau pentru care evenimentul la care merg e unul important. Ele știu că fără machiaj, un look nu e complet, iar ca femei, ne place să fim răsfățate și să ne punem în valoare acele trăsături pe care le apreciem, dar și pe care cei din jur le observă și le admiră la noi.
Miresele își programează și mamele, însă mai rar vin ele singure cu cererea de a se machia.
În pandemie, ședințele foto pentru sărbători, pe perioada sarcinii, pentru zilele de naștere au fost cele care au înlocuit cererile pentru machiaje la evenimente precum nunți și botezuri. Deci da, oamenii nu mai consideră machiajul un moft, realizat doar la ocazii speciale, ci parte din viața lor de zi cu zi, pentru fiecare eveniment din viață.
Este așadar un lucru pe care proprietarii saloanelor de înfrumusețare îl iau în considerare sau ar trebui să o facă, extinderea serviciilor pe orizontală, incluzând și machiajul profesional, pe lângă coafură, manichiură și cosmetică?
Da, mai ales în perioada sezonului de nunți. Clientele unui make-up artist bun sunt loiale și postează pe social media look-ul final, ceea ce înseamnă o promovare foarte bună, veridică, iar asta duce la alte programări și la o sursă de venit constantă pentru salon.
Ești ambasadoare Stailer, platformă de programări online pentru servicii de înfrumusețare, prezentă deja în toate orașele mari din România, având peste 50.000 de utilizatori pe lună, în prezent. Cum a schimbat jocul digitalizarea adusă de Stailer în industrie, cum vezi tu efectele dezvoltării acestui startup?
Este extraordinar cât de mult a simplificat viața unui specialist în industria de înfrumusețare acest startup!
Pe lângă faptul că saloanele și liber profesioniștii se pot concentra pe îmbunătățirea calității serviciilor și pe fidelizare, Stailer oferă automatizarea proceselor de programare, contactarea și gestionarea clienților, totul la un singur click distanță, de pe telefon.
Și mai face un lucru extraordinar: pentru un comision de doar 1 euro, scutește salonul de o muncă foarte consumatoare de timp: promovarea și marketarea salonului, dar și „vânarea” clienților.
Cum a schimbat pentru tine Stailer volumul de muncă sau relația cu clienții?
Am mai menționat faptul că un make-up artist, în realitatea de acum a social media, trebuie să fie și fotograf, dar să știe și cum să se promoveze în mediul online. Asta consumă foarte mult timp, iar cei care nu au suficientă experiență își găsesc mai greu clienții, ceea ce poate să îi demoralizeze. Stailer le asigură vizibilitate, clienți, dar și posibilitatea de a digitaliza procesul din spate – prin înregistrarea în aplicație, totul devine automatizat, eficient, bine organizat.
Acum, totul e la un click distanță pentru clienții mei: accesează link-ul salonului, verifică disponibilitatea și au parte de serviciul dorit, la cele mai bune standarde.
Costurile pe care le am eu apar în momentul în care clientul e nou și vine din partea platformei Stailer.
Un alt beneficiu este sms-ul gratuit pe care clienții mei îl primesc ca reminder, cu toate informațiile programării, iar pentru mine asta e fantastic, îmi economisește timp prețios, mai ales că am și un copil mic și, deci, timp limitat.
Ce prevezi pentru viitorul industriei, pentru următorii ani?
Noile generații sunt foarte familiarizate cu procesele rapide și cu ce se întâmplă online. Prevăd o standardizare și o migrare puternică a proceselor din saloane în mediul online.
Cred că meseria de make-up artist va fi în continuare în trend, însă lucrurile se vor schimba foarte rapid, precum tendințele în machiaj, și va fi nevoie, ca și acum, să ne adaptăm din mers la tot ce e nou.
Pentru a fi bun în acest domeniu, e important ca procesele de interacțiune cu clienții, dar și programările sau alte operațiuni care în mod normal consumă foarte mult timp, să fie cât mai digitalizate, simplificate, la costuri cât mai mici pentru make-up artist sau pentru proprietarul unui salon.
Recomand fiecărui profesionist din domeniu să își facă strategia de viitor alături de Stailer – echipa se ocupă ca, prin intermediul aplicației, clienții potriviți să ajungă la tine și să ai parte de un proces rapid, simplificat.
Agendele scrise au farmecul lor, cu siguranță, însă nu se pot compara cu beneficiile fidelizării, optimizării timpului sau cu flexibilitatea accesului la programări de oriunde, de pe telefon. Sper ca fiecare make-up artist să își facă un cont cât mai repede și să beneficieze de tot ce oferă platforma, să se bucure de avantajele ei.