Piaţa muncii în 2013: anul în care nu se schimbă nimic
Specialiştii în recrutare, cei care analizează piaţa muncii an de an, nu fac previziuni. Pentru ei lucrurile sunt clare şi simple: anul 2013 nu va fi foarte diferit de recent încheiatul 2012. Se vor face angajări în continuare în domeniile IT, industrii, vânzări. Se vor crea oportunităţi pentru români odată cu deschiderea graniţelor europene pentru angajaţii de la noi. Se va merge mai mult pe contracte pe perioade determinate. Şi, nu în ultimul rând, reţelele sociale nu vor mai fi doar instrumente de distracţie, ci şi de recrutare.
Specialiştii în resurse spun că industriile unde se vor face angajări în 2013 vor fi: IT&C, outsourcing, domeniul medical-farmaceutic, dar şi sectorul vânzărilor. La început de an, lucrurile se pot vedea într-o lumină destul clară. Faţă de decembrie 2011, numărul economiştilor care erau fără serviciu la sfârşitul anului 2012 a scăzut cu 150 de persoane, iar cel al avocaţilor şi inginerilor mecanici cu câte 100 de oameni, potrivit unui raport al Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM).
Agricultorii şi muncitorii necalificaţi sunt cei care au dus la creşterea numărului de şomeri din 2012, urmaţi de muncitorii din construcţii de clădiri şi lucrări de infrastructură. În mod surprinzător, pe lista meseriilor care au trimis români în şomaj în 2012 se află şi asistenţii medicali sau tehnicienii pentru operaţiuni în IT&C, potrivit datelor ANOFM.
Pe primul loc în topul oraşelor cu ofertă mare de locuri de muncă în acest an va rămâne Capitala, urmată de judeţe precum: Cluj, Timiş, Braşov, Iaşi, Sibiu şi Prahova, potrivit datelor site-ului de recrutare myjob.ro. În Bucureşti, oferta de locuri de muncă va fi mare în continuare pe segmentele de vânzări, IT software şi inginerie. În Iaşi, vânzările, IT-ul şi domeniul medical vor genera cele mai multe locuri de muncă în 2013.
La fel ca şi în 2012, când numărul locurilor de muncă disponibile a înregistrat creşteri, prognoza pentru 2013 este tot una pozitivă, estimân-du-se că numărul de locuri de muncă va avea o tendinţă ascendentă.
2013 este ultimul an în care anumite ţări din UE pot menţine restricţiile pentru muncitorii români, piaţa muncii deschizându-se total începând cu 1 ianuarie 2014. Sunt zece ţări din Europa care menţin şi în acest an restricţiile pentru muncitorii români: Austria, Belgia, Elveţia, Franţa, Germania, Luxemburg, Malta, Marea Britanie, Olanda şi Spania.
Comisia Europeană a aprobat o cerere specială transmisă de autorităţile din Spania privind prelungirea restricţiilor impuse lucrătorilor români până la 31 decembrie 2013, din cauza problemelor care afectează piaţa muncii din această ţară.
În schimb, Franţa a extins recent accesul românilor pe piaţa forţei de muncă de la 150 de meserii la 291 de meserii, în sectoare în care angajatorii întâmpină dificultăţi în recrutarea de personal. Pe lista domeniilor în care românii pot munci în Franţa se numără construcţiile (muncitor, reparator de acoperişuri, desenator etc.), hoteluri şi restaurante (bucătar, ospătar, chelner), agricultură, pescuit, industrie (sudor, mecanic), comerţ, IT, sectorul bancar şi cel financiar.
De asemenea, graţie unei legi intrate în vigoare la 1 aprilie 2012, privind recunoaşterea calificării profesionale obţinute în străinătate, acordarea dreptului de a profesa medicina în Germania nu mai depinde de cetăţenia persoanei respective. În timp ce medicilor care provin din UE nu li se pretinde decât să cunoască îndeajuns limba germană, cei din afara spaţiului comunitar mai trebuie să dea un examen de echivalare a studiilor.
Românii au dreptul să lucreze fără permis, ca lucrător independent sau angajat, în următoarele ţări: Bulgaria, Cipru, Danemarca, Estonia, Finlanda, Grecia, Irlanda, Islanda, Italia, Letonia, Lituania, Norvegia, Polonia, Portugalia, Republica Cehă, Slovacia, Slovenia, Suedia şi Ungaria.
În ceea ce priveşte recrutarea, încă de anul trecut se anunţa că recrutarea online va lua locul celei clasice. Ca să îşi reducă din costuri, dar şi pentru a se apropia de angajaţi, companiile încearcă să îşi găsească singure candidaţi eligibili prin participări la evenimente de networking: târguri de joburi, demonstraţii tehnice, platforme online. Dacă la nivel internaţional, 92% dintre companiile americane recrutau prin intermediul reţelelor sociale, în România, doar 31% dintre recrutori angajează după ce au selectat anumiţi candidaţi pe Facebook. Acest lucru s-ar putea schimba anul acesta, dar nu printr-o creştere masivă, angajaţii din middle şi top-management fiind recrutaţi în continuare prin metodele clasice.
În 2013 va fi o nevoie acută de noi locuri de muncă
Încă de anul trecut, la nivelul Uniunii Europene criza economică s-a declarat oficial încheiată şi s-a discutat despre redresarea economiei şi crearea de noi locuri de muncă. Desigur, aceste declaraţii sunt privite cu scepticism, deoarece sunt state din UE, precum Spania şi Grecia, unde situaţia şomajului este cu adevărat îngrijorătoare. În România lucrurile nu stau foarte rău, dar nici foarte bine. Analizele Kienbaum arată o scădere nesemnificativă a şomajului, dublată de continuarea emigrării în ţările vest-europene, dar şi de o lipsă acută de noi locuri de muncă.
Economia României a fost influenţată în 2012 de doi factori principali: instabilitate politică şi reintrarea în recesiune a zonei euro, care au cauzat amânarea anumitor investiţii sau finalizarea lor în alte state, în defavoarea ţării noastre. Leul s-a depreciat, gradul de absorbţie a fondurilor europene a rămas în continuare extrem de scăzut (sub 10%), iar restructurările de personal şi-au continuat trendul anilor precedenţi, chiar dacă nu la aceeaşi intensitate.
Cu toate acestea, spre finalul anului 2012, economia României a avut o uşoară revenire, PIB-ul a crescut, rata şomajului a scăzut la 5,59 % în luna decembrie, comparativ cu primul şi al doilea trimestru, ceea ce dovedeşte totuşi că 2013 are şanse să fie un an mai bun.
„Analizele Kienbaum estimează o rată a şomajului de 7,3% pentru anul acesta, comparativ cu 7,5% în 2012. Scăderea este nesemnificativă, cu atât mai mult cu cât ultimul recensământ ne arată un exod al populaţiei în ţările vest- europene. Este de maximă necesitate şi urgenţă crearea de noi locuri de muncă”, spune Loreda Dragomir-Theodorescu, Country Manager pentru România şi Bulgaria al companiei Kienbaum.
De ce consideră specialistul în recrutare că este nevoie urgent de crearea de joburi? Cifrele din 2012 ne arată că angajaţii români au depus peste 100.000 de aplicaţii zilnic pe site-urile specializate în speranţa găsirii unui loc de muncă sau a schimbării celui actual. „E clară nevoia de creare de joburi noi, de creştere a salariilor, deoarece România are, din acest an, cel mai mic salariu minim din Uniunea Europeană, fiind surclasată de Bulgaria, care până acum ocupa ultimul loc în UE”, adaugă Loreda Dragomir-Theodorescu.
Deşi atrage atenţia asupra nevoilor existente pe piaţa muncii pentru anul care tocmai a început, specialistul Kienbaum crede că anul 2013 nu va aduce surprize foarte mari în recrutare. „Anul trecut s-a dovedit a fi un an greu: multă muncă şi expunere maximă pentru bugete nu tocmai generoase. Cu sume similare, clienţii au obţinut servicii suplimentare, într-un timp record, calitatea serviciilor s-a îmbunătăţit etc. În cadrul companiilor s-au obţinut rezultate mai multe şi chiar mai bune cu resurse mai puţine, mai ales umane. Nu cred că 2013 va aduce surprize negative, dar nici unele mirobolante. Lucrurile se vor stabiliza, dar încet şi sigur”, spune Loreda Dragomir-Theodorescu. Astfel, se aşteaptă ca atitudinea generală de expectativă, de suspiciune şi neîncredere din 2012 să fie înlocuită cu una de consolidare şi aşezare.
Schimbări minore sunt aşteptate şi la nivelul joburilor şi al domeniilor ce vor avea căutare pe piaţa muncii. Aproape nimic nou faţă de 2012. „Ca funcţiuni din cadrul organizaţilor, cele mai căutate se preconizează a fi vânzările, finanţele, ingineria şi poziţiile de directori generali”, spune Country Managerul pentru România şi Bulgaria al Kienbaum. Iar în ceea ce priveşte industriile cele mai înfloritoare, acestea par a fi Serviciile – Shared Service Centers, BPOs, IT&C, Energia, atât producţia, cât şi distribuţia sau tradingul, Manufacturing/Ingineria, FMCG-ul şi Retail-ul.
Cu alte cuvinte, cei care sunt la începutul carierei şi nu au decis în ce să investească mai mult pentru găsirea unui loc de muncă mai bun trebuie să ştie că studiile universitare sunt importante, dar cele postuniversitare nu sunt o condiţie obligatorie. „Sunt situaţii în care experienţa profesională a candidaţilor este importantă şi pentru că de cele mai multe ori aduce cu sine şi contacte importante. În acest caz, se preferă oamenii de la concurenţă”, spune Loreda Dragomir-Theodorescu.
Şi în ceea ce priveşte metodologia recrutării lucrurile nu s-au schimbat foarte mult faţă de 2012. În privinţa colaborării cu firmele de consultanţă, multe companii vor folosi recomandări şi resurse interne, reţele sociale, evitând astfel cheltuirea bugetului cu recrutarea formală sau consultanţi externi. Dar vor exista în continuare şi poziţii specializate şi de management, unde se va prefera abordarea directă a candidaţilor, prin intermediul firmelor specializate. „Candidaţii din poziţiile de top ale organizaţiilor nu sunt prezenţi pe reţelele sociale şi, câteodată, nu sunt interesaţi în a-şi schimba locul de muncă. Atunci sunt esenţiale priceperea, reputaţia şi diplomaţia unor consultanţi specializaţi”, explică expertul Kienbaum. Mai exact, nevoia de angajaţi de top atraşi prin abordare directă a existat şi va exista.
Tendinţe: leasingul de personal şi folosirea reţelelor de socializare
• Folosirea reţelelor de socializare profesionale – LinkedIn, Xing etc., mai ales de către agenţiile de recrutare. Firmele de Executive Search folosesc în continuare abordarea directă ca primă sursă;
• Folosirea tehnologiilor avansate, a aplicaţiilor pe telefonul mobil pentru postările de joburi, alerte etc;
• Voluntariatul/Internshipul, în timpul sau imediat după terminarea facultăţii, considerate a fi primul pas în carieră;
• Salarii adaptate nivelului de performanţă;
• Creşterea profitabilităţii angajaţilor;
• Creşterea interesului pentru leasing-ul de personal, în locul contractelor de muncă, PFA ori a contractelor de management pentru poziţiile de top manageri;
• La nivel entry level, limba străină face diferenţa, la nivel de top, limbile străine la nivel business fac diferenţa;
• Studiile superioare sunt un MUST HAVE. Studiile postuniversitare sunt binevenite, dar nu neapărat un criteriu eliminatoriu de selecţie.
Sfaturi pentru noul an
• Ar trebui să crească retenţia talentelor, adică „generalii de criză” trebuie păstraţi în organizaţie.
• Extinderea managementului talentelor, iar ca o măsură stringentă trebuie considerată dezvoltarea specialiştilor care au ajuns prea repede manageri.
• Creşterea rentabilităţii angajaţilor.
• Educarea pieţei de HR: clienţii trebuie să înţeleagă că nu pot prelungi procesul de selecţie la nesfârşit, iar candidaţii trebuie să înţeleagă că nu pot fi buni la toate şi că este o diferenţă foarte mare între a-şi dori un job şi a fi compatibili sau potriviţi pentru el.
Creştere cu 30% a joburilor în domeniul IT&C
De câţiva ani, domeniul IT&C este garanţia unui loc de muncă sigur şi bine plătit, fie că e vorba despre joburi în România sau peste hotare. Din acest punct de vedere, anul 2013 se anunţă la fel de bun pentru specialiştii din această zonă, cu singura precizare că angajatorii din IT&C, ca şi din alte domenii au devenit mai selectivi, după cum spun specialiştii Brainspotting, prima companie de recrutare şi selecţie specializată în domeniul IT&C.
Din punctul de vedere al pieţei IT&C, scăderea numărului locurilor de muncă oferite de angajatori a avut loc doar în 2009. Au urmat doi ani de stabilizare şi de reaşezare a pieţei, iar începând cu 2012 s-a simţit o creştere destul de mare a numărului de joburi în această industrie. „Dacă în 2011 aveam aproximativ 60-70 de poziţii deschise pe lună, această medie s-a dublat în 2012, iar în 2013 sunt semne că va creşte cu cel puţin 30%. Creşterea anticipată în 2013 vine în cea mai mare parte din partea investitorilor care vor deschide centre în România, fie de dezvoltare, fie de suport”, spune Ana Giurcă, Managing Partner Brainspotting.
Reprezentantul Brainspotting crede că pentru IT&C 2013 va fi un an extrem de competitiv, pentru că sunt mulţi angajatori care acum îşi formează echipele şi fac angajări de sute de oameni. Competiţia va fi însă mai acerbă, pe câteva tehnologii urmărite de cei mai mulţi dintre angajatori: C++, PHP, Java. În acelaşi timp, vor fi destul de multe poziţii pe tehnologii de nișă, cum sunt Ruby, iOS, Android sau poziţii pe Security. „Spre deosebire de perioada de boom de până în 2008, angajatorii sunt mult mai selectivi în ceea ce priveşte abilităţile pe care le caută, iar presiunea pe bugetele salariale este mai mare”, spune Ana Giurcă.
Dacă specialiştii cu experienţă nu au de ce să se preocupe pentru găsirea unui loc de muncă, nici tinerii fără experienţă nu trebuie să fie pesimişti. Tot în 2012 au revenit şi cererile pentru recrutare de juniori, tendinţă care s-a păstrat şi la începutul lui 2013. Este vorba totuşi despre un număr destul de mic de joburi pentru începători, deoarece în continuare vor fi preferați candidaţii cu experienţă, „datorită capacităţii lor de a se integra mai rapid şi de a performa în mod autonom”, după cum explică Ana Giurcă.
Din punct de vedere salarial, domeniul IT a fost singurul care a anunţat creşteri salariale şi în anii anteriori. Nu au fost creşteri mari (între 6% şi 8%), comparativ cu 2007 şi 2008, când se înregistrau şi creşteri de peste 20%.
Cei care nu sunt mulţumiţi de ofertele din România pot încerca să îşi caute un job în străinătate. Pentru specialiştii IT nu au existat restricţii pentru a pleca din ţară nici în anii trecuţi. „Având în vedere că au abilităţi competitive la nivel global, obţinerea de joburi în alte ţări nu era neapărat o problemă, mai ales dacă vorbeau şi limba ţării respective. Migraţia IT-iștilor a început să crească în urmă cu doi ani, mai ales pe fondul situaţiei sociale şi probabil că va continua şi în 2013. Pe de altă parte, pe anumite proiecte aducem înapoi români care lucrează în străinătate şi care doresc să revină în ţară”, precizează Managing Partner-ul Brainspotting.
Conform studiului „Cei mai doriţi angajatori” al Catalyst Consulting, în afară de IT, alte domenii unde se vor face angajări în acest an sunt: cel economic, industria bancară, consultanța, contabilitatea şi auditul, marketingul şi PR-ul. Pentru persoanele cu studii în domeniul tehnic, după IT urmează telecomunicaţiile, energie & petrol şi producţia. „Dacă ne uităm la topul celor mai doriţi angajatori, 9 dintre primii 10 angajatori sunt companii din domenii tehnice. Companiile din tehnologie au atractivitatea cea mai mare, indiferent de experienţa sau studiile respondenţilor”, spune Ana Giurcă.
Acest lucru s-a văzut şi la târgul de joburi Angajatori de TOP, unde componenta cea mai mare a fost formată din companiile din domeniul IT&C (peste 35%), urmate de toate industriile mari – Banking, Consultanță, Retail, Inginerie, BPO, FMCG etc.
Recrutarea online, primul pas de triere a candidaţilor
Recrutarea prin social media se anunţa la finalul anului trecut ca o nouă tendinţă care va schimba piaţa muncii în curând. Reprezentanta Brainspotting crede însă că „impactul reţelelor sociale este deocamdată mic”.
De exemplu, în Brainspotting, cu toate că folosesc şi LinkedIn, şi Facebook pentru fiecare proiect, prin intermediul lor închid maximum 5% din poziţiile anuale. „În IT&C, pentru candidaţii cu experienţă, depindem foarte mult de reţelele personale, de recomandări şi de head-hunting”, spune Ana Giurcă.
În acelaşi timp, principalul avantaj al reţelelor sociale este viteza cu care se poate ajunge la candidaţi şi validarea preliminară a experienţei lor doar din câteva click-uri.
Brainspotting participă în continuare şi la târgurile de joburi, pentru a intra în contact direct cu cei care îşi caută un job şi pentru identificarea de candidaţi pentru poziţiile deschise.
Sursa: Studiul Catalyst Consulting „Cei mai doriţi angajatori 2012”
Canalele considerate atractive:
• târgurile de joburi;
• Open Days;
• internship-urile.
Deschiderea pieţei muncii europene, avantaj pentru cei la început de carieră
La finalul anului trecut, presa de specialitate scria că 2013 va fi cel mai greu an pentru angajaţii români, din cauză că salariile nu vor creşte semnificativ şi vor fi joburi tot mai puţine. Adevărul este că nici cererea de locuri de muncă nu mai este atât de mare, deoarece oamenii preferă să-şi păstreze jobul, în loc să-şi caute unul nou. În acelaşi timp, oferta nu a scăzut în toate domeniile: IT-ul, industria, vânzările produc joburi şi în 2013.
„Bonusuri şi joburi pentru angajaţii cu rezultate vor fi întotdeauna, aşa cum locuri vacante în companii vor exista în permanenţă. Este adevărat că numărul lor poate fi mai scăzut, deoarece şi fluctuaţia de personal a scăzut. Angajaţii nu mai sunt atât de curajoşi şi nu mai vânează atât de mult o creştere a salariului, cât mai degrabă un job stabil”, spune Mariana Vaida, General Manager BIA.
Reprezentantul BIA crede că domeniul IT va continua să fie în top în ceea ce priveşte solicitările angajatorilor. De asemenea, personalul cu specializare în limbi străine va fi foarte solicitat de către companiile de outsourcing, care îşi dezvoltă operaţiuni în România. O cerere importantă se manifestă şi pentru muncitori cu înaltă calificare în domeniul industrial, precum şi pentru ingineri. Nu în ultimul rând, sunt căutate persoane în domeniul vânzărilor, atât pentru poziţii entry level, cât şi pentru poziţii de middle şi top management.
Deşi piaţa caută specialişti, mai ales din domeniul ingineriei, de ceva timp se pune accent din ce în ce mai mare pe specializări multiple, pe capacitatea mare de adaptare şi pe acceptarea cu uşurinţă a schimbării, deschidere la mobilitate, abilităţi de comunicare şi lucru cu echipe diverse. „Aceste cerinţe încep să se regăsească în foarte multe domenii de activitate: de la avocatură la producţie industrială, la vânzări, la servicii financiar-contabilitate. Se pune accent şi pe aceste studii, însă am observat că experienţa efectivă, rezultatele anterioare şi recomandările primite de la foşti angajatori sau parteneri de afaceri cântăresc mai mult în aproape toate cazurile”, spune Mariana Vaida.
Pentru cei care nu au investit sau nu sunt interesaţi să-şi continue studiile şi pregătirea în domeniu, deschiderea pieţei muncii europene poate reprezenta o oportunitate. „Persoanele care ocupau poziţii de top şi middle management aveau şi în trecut posibilitatea de a se angaja în străinătate şi există numeroase cazuri de români care lucrează pe diverse poziţii la sedii sau filiale din străinătate ale companiilor internaţionale. Deschiderea reprezintă o oportunitate în principal pentru personalul cu studii medii şi pentru tinerii cu studii superioare la început de carieră”, adaugă General Managerul BIA. Emigraţia spre ţările UE începe să afecteze din ce în ce mai serios domenii precum: muncitorii calificaţi, personalul medical (asistente, doctori), personalul din agricultură etc.
Joburi pe perioadă determinată şi munca pe proiecte
În ultimii ani, atât angajatorii, dar mai ales candidaţii au început să fie mai deschişi în ceea ce priveşte modalitatea de colaborare. Există mai multă deschidere pentru joburile pe perioada determinată, pentru contracte de colaborare, cât şi pentru part-time. „Începem încet-încet să ne desprindem de sintagma «nu ai un job cu carte de muncă, de opt ore pe zi, înseamnă ca nu poţi avea stabilitate». Este un semn că se schimbă mentalităţile, şi piaţa muncii din România începe să se alinieze gândirii occidentale”, apreciază reprezentantul BIA, Mariana Vaida.
În plus, modul de lucru pe proiecte în cadrul multor companii internaţionale, face ca întreg ansamblul proiectului (personal, management, echipamente şi utilaje necesare desfăşurării proiectului, spaţiile de lucru) să fie angajate şi gestionate pe durate determinate. Acest lucru nu se întâmplă doar în activităţi de construcţii, ci începe să devină o obişnuinţă şi în domenii precum energia, mineritul, comerţul cu amănuntul, producţia, cercetarea etc.
Recrutarea prin social media, doar pentru juniori
Reţelele sociale au devenit un instrument vital în găsirea candidaţilor, mai ales când este vorba de poziţii de entry level. Mariana Vaida crede că acest lucru reprezintă un ajutor enorm, însă nu suficient, deoarece este foarte important pentru candidat, dar şi pentru angajator să fie prezenţi în piaţă, să aibă un networking foarte bun. „Când vorbim despre poziţii mici, este foarte posibil să găseşti un candidat bun cu ajutorul reţelelor de socializare, însă trebuie luat în calcul timpul alocat. Multe cv-uri văzute, mulţi candidaţi intervievaţi. Foarte multe aplicaţii nu au legătură cu jobul în sine. Este nevoie de răbdare şi de timp, dar da, dacă nu există un buget alocat unei firme de recrutare, poate fi o soluţie”, spune General Managerul BIA. Când e vorba despre top management, însă, recrutarea prin social media nu pare a fi o soluţie în opinia specialistului. În primul rând deoarece managerii de top nu caută şi mai ales nu aplică la joburi online, şi din lipsă de timp, dar şi datorită faptului că sunt foarte siguri şi s-au obişnuit cu ideea că o companie mare, de renume, care se respectă, angajează o firmă de executive search pentru astfel de proiecte.
Competiţia va creşte pe candidaţii specializaţi
Şomajul a fost anul trecut destul de ridicat în România, mai ales după ce unele companii din media, domeniul bancar, vânzări, şi nu numai au renunţat la o parte din angajaţi. Pe de altă parte, rezultatele slabe de la bacalaureat ridică un semn de întrebare pentru specialiştii în resurse umane şi pentru angajatorii care nu ştiu pe ce tineri candidaţi se vor baza în viitor. „Cu siguranţă 2013 nu va fi un an uşor din mai multe puncte de vedere”, spune Cristina Săvuică, Managing Partner Lugera-The People Republic.
Domeniile de interes în 2013:
• IT-ul;
• Financiar;
• Automotive.
Reprezentantul Lugera crede că pe piaţa muncii candidaţii vor trebui să fie din ce în mai competitivi, având în vedere că va creşte gradul de specializare, iar criteriile de selecţie sunt din ce în ce mai numeroase. „Piaţa este caracterizată printr-un nivel ridicat de precauţie, atât din perspectiva angajatorilor, cât şi a angajaţilor. Angajatorii sunt tot mai atenţi în alegerea candidaţilor potriviţi, iar oferta de joburi în general este mai scăzută”, spune Cristina Săvuică.
În ciuda acestui fapt, există domenii precum IT, vânzări şi producţie (în special automotive), din partea cărora anul 2013 ar putea aduce multe oportunităţi profesionale. Mai exact, se vor căuta în continuare specialişti IT, începând de la entry level până la nivel de seniorat, alături de persoane cu până la trei, patru ani de experienţă pentru call center sau pentru domeniul financiar, pentru Shared Services Center’s sau BPO’s.
În ceea ce priveşte tipurile de programe pe care le oferă companiile, şi anul acesta se preferă în general angajările full time. „Sunt şi situaţii în care se lucrează part time –BPO care ajung să lucreze pe un alt fus orar, iar abilităţile sunt greu de găsit pe piaţa locală”, spune Cristina Săvuică.
Tinerii care nu au absolvit bacalaureatul anul trecut ori cei care nu au intenţia de a urma studii avansate se pot îndrepta cel mai frecvent, după cum spune reprezentantul Lugera, spre poziţii operaţionale (blue collars). Acest lucru ar putea duce la creşterea concurenţei pe acest tip de poziţii.
Sunt situaţii în care, din cauza restruc-turării posturilor şi a oportunităţilor limitate pe competenţele lor profe-sionale, în zona geografică în care locuiesc, persoanele care sunt trecute de 45 de ani nu-şi găsesc de lucru. Astfel, deşi sunt în continuare activi pe piaţa muncii, aceşti oameni pot alege doar reconversia profesională, prin participarea la cursuri de recalificare.
Atât pentru candidaţii trecuţi de 45 de ani, cât şi pentru tinerii care nu îşi găsesc un loc de muncă suficient de atractiv în România, o variantă ar putea fi deschiderea pieţei muncii din Uniunea Europeană. Acest lucru va duce la creşterea, cu siguranţă, a numărului celor care vor alege să îşi continue parcursul profesional în altă ţară. „Competiţia pe poziţiile vacante pe plan local va fi, astfel, şi mai ridicată”, adaugă Cristina Săvuică.
Nu acelaşi lucru se poate spune despre joburile pentru manageri, deoarece în 2013 nu se aşteaptă creşteri majore ale cererilor pentru poziţii de top management pe piaţă, însă nici la scăderi majore.
Târguri de joburi
Angajatorii participă la târguri de joburi pentru a-şi creşte vizibilitatea în rândul candidaţilor, pentru a avea acces la un pool de candidaţi pentru care această metodă este cea mai eficientă (în general poziţiile înalt specializate) sau pentru a avea un volum ridicat de candidaturi într-un orizont de timp foarte scurt (poziţiile entry level), crede Cristina Săvuică. În general la târguri participă companiile multinaţionale care activează în domeniile: IT&C, audit şi farma.
versus
Recrutare online
În schimb, social media a devenit un canal de recrutare din ce în ce mai folosit de agenţii. Pe de o parte, asigură o vizibilitate pentru agenţie, iar pe de altă parte informaţiile sunt transmise mult mai rapid în contextul în care majoritatea candidaţilor sunt activi pe reţelele de socializare. „Brandul companiei joacă un rol important în mediul online, deoarece el îi atrage pe candidaţii activi. Comunicarea devine mult mai directă şi oarecum personală, întrucât candidaţii ştiu cui să se adreseze atunci când aplică”, spune reprezentantul Lugera.
Însă nu totul se rezumă doar la a avea un pool de candidaţi activi, ci la a construi o comunitate, unde se transmit informaţii relevante şi de interes.
Prezenţa în online creşte rapiditatea proceselor de recrutare, informaţiile privind poziţii vacante sau candidaţi interesanţi ajung mult mai repede către mult mai mulţi recipienţi direct interesaţi. De asemenea, impactul campaniilor de recrutare este mult mai ridicat.
Articol preluat din Revista Cariere de ianuarie. Pentru detalii legate de abonare, click aici