Posed companie. Cum o dezvolt in criza?
In prima faza, ar trebui sa determinam care sunt functiunile principale ale firmei care influenteaza direct marja de profit si care sunt cele suport. In principal, ne focusam pe functiunile care genereaza valoare, investind in ele si incercand sa le optimizam si pe de alta parte, reducem costurile functiunilor suport.
Astfel, putem lua urmatoarele masuri:
Reducerea costurilor fixe
Costurile fixe se reflecta in pretul pe care clientul il plateste pentru produsul/serviciul oferit. Analizeaza cu atenţie costurile fixe, renegociaza contractele cu furnizorii proprii! (puterea de negociere cu acestia creste in vreme de criza) Astfel, poti oferi un pret mai mic catre client, fara a-ti diminua marja de profit.
Externalizarea activitatilor
Pe baza analizei, ai determinat care sunt activitatile principale care genereaza profit si activitatile suport. Externalizand activitatile suport catre firme specializate, vei obtine o reducere a costurilor si chiar o optimizare a proceselor interne.
Investirea continua in marketing pentru a-ti mentine sau chiar a-ti creste cota de piata
Desi unele companii au apelat la taierea bugetului de marketing, ca prima masura de austeritate, acest lucru poate avea efect de bumerang. Directioneaza banii obtinuti din reducerea costurilor fixe catre realizarea acelor obiective de marketing esentiale pentru indeplinirea obiectivelor generale din planul de afaceri. Realizeaza un plan de implementare al acestora bazat pe indicatori de performanta si fii creativ in identificarea actiunilor care iti pot creste notorietatea fara investitii uriase!
Creeaza parteneriate strategice cu alte companii furnizoare de servicii conexe, cu care nu concurezi si sustineti-va reciproc in eforturile de promovare!
Focalizarea pe strategia de produs, si nu pe cea de pret
Rezista tentatiei de a micsora excesiv pretul produselor sau serviciilor, reducandu-ti marja de profit! Clientii tai se vor simti inselati, intrebandu-se care este pretul corect – cel pe care il ofereai inainte de criza, sau cel actual ? In plus, atunci cand criza va trece, va fi foarte dificil sa maresti pretul serviciilor, din acelasi motiv. Desi este evident ca puterea de negociere a clientilor a crescut, nu reduce pretul serviciilor oferite, ci ofera-le servicii aditionale la acelasi pret! Focalizeaza-te pe strategia de produs, incearca sa cunosti mai bine nevoile clientilor si adapteaza-ti mai bine produsele la piata!
In cea de a doua faza, ar trebui sa tinem cont de importanta unei culturi organizationale sanatoase. Stim ca, mai ales in cadrul unei firme de servicii profesioniste, oamenii reprezinta principala resursa si sursa avantajului competitiv. De aceea, unul din principalele obiective este sa mentinem angajatii motivati. In acest caz, ar trebui sa ai in vedere ca motivarea personalului se poate face si prin alte mijloace, non-financiare.
Iata cateva masuri pentru a tine personalul motivat:
Puterea exemplului – conteaza!
Nu diminua salariile personalului, decat daca acest lucru este ultimul pe care il poti face! Micsoreaza cheltuielile managementului cat mai mult posibil si nu ascunde acest lucru angajatilor tai, caci acestia vor remarca faptul ca masurile de austeritate se aplica la toate nivelele!
Creaza un program de lucru flexibil!
Ai grija de angajatii tai, mai ales daca ai fost nevoit sa reduci salarii sau sa cumulezi posturi, generand mai multe responsabilitati! Creaza-le un program de lucru flexibil pentru a putea sa isi indeplineasca si obiectivele personale! Atentie insa, ca acest lucru sa nu duca la scaderea calitatii serviciilor!
Comunica intern!
Da feedback de cate ori este nevoie pentru proiectele bine facute! Fii aproape de angajatii tai si incearca sa le intelegi problemele! Asigura-te ca si ei inteleg ca este o perioda dificila!
Acorda recompense non-financiare!
Periodele incarcate de munca nu dispar odata cu aparitia crizei; din contra, s-ar putea sa fie mai acute. Acorda angajatilor zile libere dupa perioade incarcate de munca sau alte beneficii non-financiare, in functie de ceea ce ii motiveaza!
Investeste in dezvoltare si training!
Nu taia nici bugetele de training! Continua sa investesti in acei angajati care au dovedit ca sunt performanti si genereaza valoare in organizatie! Astfel, iti vei crea un avantaj competitiv greu de egalat de catre competitorii tai dupa de criza se va termina.
Desi retentia de personal este mult mai mare in criza, acest lucru nu inseamna ca moralul angajatilor se va mentine la aceleasi cote inalte. Realizeaza planuri de cariera pe termen lung pentru angajatii valorosi!
In afara celor de mai sus, cred ca lucrul cel mai important este sa fii creativ, in alerta, cu ochii si urechile deschise in cautarea de noi idei, privind criza ca pe o ocazie de a deveni mai competitiv si de a gasi noi oportunitati de business si noi piete.
Succes!
Florin Scarlat, General Manager
Bit Solutions