Povestea tranziției de la o companie matură la un start-up
A început să lucreze de mică pentru businessul familiei, a plecat în Statele Unite ale Americii la facultate, a lucrat pentru companii de consultanță, dar și pentru Departamentul de Educație New York. Revenită în România, după 11 ani în America, Alexandra Copos de Prada și-a propus să reinventeze trainingul în companii cu Moonstar Ventures.
Povestea tipic americană a copiilor care încep să lucreze de mici pentru afacerea familiei a fost realitate pentru Alexandra Copos de Prada, CEO & Fondator Moonstar Ventures. Când avea 7 ani, părinții au îndrumat-o să îi ajute să deschidă afacerea familiei – o cofetărie mică în București, care, astăzi, după 30 de ani, s-a transformat în lanțul de brutării și cofetării Ana Pan.
Prima sarcină a Alexandrei a fost să curețe oglinzile din magazin de lipiciul de pe marginea unei aplicații decorative de lemn, apoi să șteargă vitrina de prăjituri de amprentele copiilor. “A fost o lecție excelentă. Timp de 13 ani am muncit pe durata verii în businessul familiei asumându-mi responsabilități din ce în ce mai mari”, își amintește Alexandra. Astfel, de mică și-a dorit să acumuleze îndeajuns de multă experiență pentru a avea un impact considerabil în businessul familiei.
LA FACULTATE ÎN AMERICA
Din aceeași pornire, la 20 de ani, când a avut șansa să plece la facultate în Statele Unite ale Americii, după un an de cursuri la ASE, Alexandra a ales Princeton – o decizie luată pur strategic, odată ce a realizat că Stanford, unde fusese acceptată, era pe Coasta de Vest, ceea ce adăuga alte cinci ore zborului spre casă.
Astfel, a înlocuit jobul pentru businessul familiei din timpul verii cu unul în banking, la Merrill Lynch, cât să realizeze că un loc de muncă repetitiv nu o reprezintă. S-a orientat, deci, în următorul an, către a doua variantă promovată intens de facultate – consultanță, iar timp de doi ani a lucrat la McKinsey & Company. „Am învățat considerabil, am lucrat în șapte industrii diferite, pe trei continente, și am gestionat proiecte de peste un miliard de dolari în Orientul Mijlociu”, spune Alexandra.
Ulterior, din dorința de a avea un impact pozitiv în viețile oamenilor, s-a angajat la Departamentul de Educație din New York, unde a dezvoltat un program de formare pentru directorii de școli. După absolvire, a ales să facă un dublu masterat la Harvard Kennedy School în Administrație Publică și un MBA la The Wharton School, University of Pennsylvania.
„Unul din citatele care m-a motivat întotdeauna a fost: „Shoot
for the Moon. Even if you fail, you’ll land among the stars.”
De aici și numele de Moonstar. Cred cu tărie în stabilirea
unor obiective mărețe care să motiveze un efort considerabil.
Indiferent dacă atingem ținta finală, drumul spre aceste
obiective ne va duce cu siguranță foarte departe.”
(Alexandra Copos de Prada)
ÎNAPOI ÎN ROMÂNIA
După 11 ani petrecuți în străinătate, studiind și muncind, Alexandra s-a întors în România. A condus mai multe companii din cadrul grupului, însă cea asupra căreia și-a lăsat cel mai mult amprenta a fost Ana Pan. A preluat o companie care scădea cu aproape 10% anual, timp de cinci ani, pe care a reușit, alături de echipă, să o crească cu peste 17% anual; a rebranduit tot lanțul, lansând noi game de produse și concepte, precum Ana Baking Co. În paralel, a crescut o echipă de management care a devenit independentă operațional, lucru care i-a eliberat timp pentru o nouă provocare.
PASUL CĂTRE ANTREPRENORIAT
Așa a făcut pasul către antreprenoriat, prin Moonstar – noua companie pe care a lansat-o cu scopul de a oferi dezvoltare profesională continuă de impact angajaților din companii. Ce fac mai exact? Îmbină tehnologia platformei experiențiale de învățare cu conținut micro-modular calitativ și de impact; dezvoltă conținut, inclusiv în română, alături de experți care au studiat la Harvard, Stanford sau Wharton și au lucrat în companii precum Google, McKinsey sau Amazon, printre multe altele. În același timp, se folosesc de ultimele cercetări în neuroștiințe pentru a crea programe care transformă competențele în noi obiceiuri.
Astfel, Moonstar a fost înființat în 2017, la intersecția a trei evenimente importante din viața Alexandrei. În primul rând, echipa ei trebuia să gestioneze fluctuația de personal, în special în rândul noilor angajați și să dezvolte accelerat colegii cu potențial din companie. Având la acel moment o echipă de 1.500 de oameni, distribuiți în 28 de sedii din zone geografice diferite, trainingul tradițional, la clasă, ar fi fost extrem de costisitor, dificil de organizat și, cel mai probabil, la un nivel de calitate mediu. În al doilea rând, odată cu mutarea soțului ei la Londra, a și-a dorit o altă carieră care să îi permită să petreacă mai mult timp în afara României.
Nu în ultimul rând, în acea perioadă din viața ei s-a gândit la ariile care o pasionează și în care, de-a lungul timpului, investise energie și timp. A urmat sfatul lui Steve Jobs „You can’t connect the dots looking forward; you can only connect them looking backwards. So you have to trust that the dots will somehow connect in your future”, și și-a dat seama că investise ani de zile încercând să creeze o educație de impact. Lucrase în reforma educațională în New York, făcuse un masterat la Harvard axat pe educație, lansase în România, alături de alți patru prieteni, Aspire Academy și ulterior Aspire Teachers, și, nu în ultimul rând, își dedica peste jumătate din timp predând în companie, pentru a crește următoarea generație de manageri.
Astfel, împreună cu partenera ei de business la acea vreme, au definit o listă de interese pentru care au identificat oportunități de business. Își doreau o afacere care să le motiveze pe termen lung și care să aibă un impact semnificativ și de durată asupra clienților.
PROVOCĂRILE UNUI START-UP
Moonstar a venit cu provocări, dar și cu satisfacții. „Pe lângă provocarea de a-mi gestiona trăirile, una cu care cred că orice antreprenor se luptă, a fost și aceea de a învăța de la zero cum să creezi o companie pornind doar de la o idee”, spune Alexandra. Construirea unui start-up nu se compara cu nimic din experiența ei de până la acel moment. Astfel, a început să citească biografiile celor care reușiseră, toate cărțile pe lean start-up pe care le-a găsit, a vorbit cu mulți prieteni care au trecut prin această experiență. Despre câteva sfaturi își amintește ca fiindu-i extrem de utile: ideea de a privi tot procesul ca pe o oportunitate de învățare; sfatul de a atrage alături cofondatori și o echipa mică, perseverentă și cu care să îți facă plăcere să petreci 12 ore pe zi; setarea de obiective intermediare, pe termen scurt și mediu. Crede cu tărie în ce spunea Henry Ford „Whether you think you can, or think you can’t – you’re right.” „Astfel, un antreprenor cu un mindset pozitiv, axat pe învățare, perseverent și cu o structură de suport în jurul său va avea șanse mari să aibă succes.”
CARE SUNT 3 CUVINTE CHEIE CARE VĂ DEFINESC?
Perseverență, Recunoștință, Reinventare.
CARE CREDEȚI CĂ ESTE ROLUL UNEI FEMEI IN FAMILIE?
Unul din citatele de la noi din casă definește cu umor, însă perfect, acest rol: „It is hard to be a woman. You must think like a man. Act like a lady. Look like a young girl. And work like a horse.” Nu sunt de acord cu ideea de a gândi ca un bărbat, însă esența rolului femeii cred că este clară.
CUM GESTIONAȚI ECHILIBRUL DINTRE VIAȚA DE FAMILIE ȘI VIAȚA PROFESIONALĂ?
Nu cred că există un echilibru perfect. Jonglez cu timpul, dedicând câteodată mai mult timp familiei și altădată mai mult timp businessului. Am norocul că soțul meu mă susține mult în provocările profesionale pe care mi le aleg.
AŢI FĂCUT VREUN SACRIFICIU IN VIAŢA DE FAMILIE PENTRU CARIERĂ?
Nu știu exact dacă să le numesc sacrificii. Încerc să trăiesc o viață în care să am cât mai puține regrete legate de deciziile și provocările pe care mi le asum. Cu siguranță petrec mult timp dezvoltând proiecte și businessuri care au un impact pe termen lung, pentru că acestea mă împlinesc profesional și personal. Însă cred că prin acestea devin o persoană mai bună, cu care familia mea să își dorească să petreacă mai mult timp de calitate.
Articol preluat din numărul 262, noiembrie 2019, al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.