Puterea unui bun dezacord
Ca manager sau ca specialist intr-o organizatie, esti platit sa ei pozitie, sa ai o opinie pe o zona in care ai competenta.
Cand intr-o echipa toti membrii sunt de acord cu o opinie exprimata, inseamna ca sunt in plus – adica nu este nevoie de atatea persoane, daca ei au aceeasi opinie. Cand intr-o echipa toti membrii sunt de acord cum vor actiona, inseamna ca stiu ce au de facut si vor face.
Echivalent al termenului englez agreement, un acord ar putea inlocui termenul de contract intre parti. In muzica, un acord, presupune o punere in armonie. Doua persoane se pun in acord cand intra pe aceeasi lungime de unda, ca sa poata apoi sa comunice una cu cealalta, sa parcurga un drum si sa creeze impreuna, ca intr-un ansamblu muzical.
Un dezacord, este o lipsa de acord, de armonie intre opinii, situatii, sentimente. Care este potentialul pozitiv al unui dezacord intre opinii profesionale, de exemplu? Inovatia – poate genera idei si solutii noi. Nu poti descoperi drumuri noi daca mergi tot timpul pe aceeasi carare batatorita.
In munca in echipa, acordul si dezacordul sunt 2 fete ale aceleasi monede. Provocarea pentru o echipa este sa creeze dezacord de opinii si acord in actiune.
Am lucrat ca si coach cu un managerul unei echipe de control a calitatii – Mirela. Superiorul Mirelei “i-a prescris” acesteia coaching pentru ca ea sa dezvolte competenta de comunicare cu echipa, rezultatul procesului de coaching fiind legat de productivitatea echipei pe care Mirela o conduce. Echipa ei era cunoscuta drept “echipa bomba” – nu o puteai atinge de frica sa nu explodeze un conflict. In fiecare sedinta de calitate pe care managerul o conducea, singurul acord, era ca membrii erau tot timpul in dezacord. Intr-un mod paradoxal, membrii echipei stiau cum sa fie in acord, doar ca in sens invers. Dezacordurile de opinii profesionale, conduceau la conflicte personale.
Am agreat cu Mirela, ca nu este doar responsabilitatea sa, ca echipa pe care o conduce sa fie mai productiva si matura si am facut cateva sesiuni de coaching cu intreaga echipa. Echipa era formata din “experti” cu opinii ferme in zona lor de competenta. Ce au invatat sa faca diferit dupa acest proces, a fost sa agreeze o structura pentru sedinta de calitate pe care cu totii sa o respecte:
- opiniile profesionale despre situatiile operationale cu care lucrau erau exprimate cu diferite grade de acord si dezacord: total dezacord – si iata de ce; dezacord partial – sunt de acord cu o parte din ce spui, si iata ce lipseste; neutru – nu sunt sigur ca este correct, dar propun sa testam cateva alternative; acord partial – sunt de acord cu tine si vreau sa adaug ceva; total acord – sunt de acord cu tine si iata de ce.
- apoi concluzionau, luau o decizie si se puneau de acord asupra planului de actiune.
Gandhi a exprimat foarte simplu puterea unui dezacord “ un dezacord onest este adesea un bun semn al progresului”.