Replici pe care niciun manager nu ar trebui să le folosească
Cuvintele au putere, iar ceea ce spui este important. Unii ar putea crede că sunt buni manageri graţie lucrurilor pe care le fac, dar de fapt sunt penalizaţi pentru lucrurile pe care le spun. Bernard Marr, expert în Big Data la Advanced Performance Institute, a alcătuit o listă cu 10 propoziţii pe care niciun manager nu ar trebui să le folosească.
1. Ai noroc că ai un loc de muncă
Această ameninţare poate fi adevărată, în funcţie de sectorul în care lucrezi, într-un anumit moment. Dar dacă angajatul ar trebui să fie fericit că are un loc de muncă, de ce nu ar fi şi angajatorul fericit că are un om calificat? Dacă lucrurile nu merg bine, mai bine îl concediezi pe cel de care eşti nemulţumit, decât să creezi tensiune cu asemenea afirmaţii.
2. E muncă, nu distracţie
Ei bine, nu doar dacă curge transpiraţia de pe un om înseamnă că munca lui este importantă. Dacă oamenii ţi se plâng de situaţii tensionate, caută să vezi care este cauza acestora. Dacă nu sunt motivaţi, încearcă să faci câteva schimbări, astfel încât să fie mândri de munca lor. Pentru că munca înseamnă şi distracţie, în sensul de energie şi mândrie.
3. Nu te plătesc ca să gândeşti
Exact pentru asta plăteşti oamenii, ca să gândească şi să inoveze. Chiar şi oamenii de pe cele mai puţin încărcate cu responsabilitate joburi pot avea idei de îmbunătăţire a muncii. E important să asculţi şi să respecţi fiecare membru al companiei, de la CEO, până la personalul de îngrijire.
4. Nu eu fac regulile
Oricât de adevărat ar fi acest lucru, dacă îl spui îţi va submina autoritatea şi vei părea doar o paiaţă în faţa subordonaţilor. Poţi să oferi explicaţii în mai multe feluri asupra politicii companiei. De exemplu, îţi poţi îndruma angajatul spre cel care ar trebui să îi audă plângerile sau poţi propune să duci mesajul lui mai departe. Evitând să spui că nu tu faci regulile.
5. Treaba ta e să faci ce spun eu
Când apari din senin cu o nouă prioritate în faţa angajatului tău, care lucrează deja la altceva, dai impresia de lipsă de respect şi pare că doar dai ordine, nu lucrezi pentru binele unei echipe. Explică-le oamenilor de ce ai nevoie să facă altceva şi găsiţi împreună o soluţie pentru ca proiectele lor să nu fie afectate sau să fie acoperite.
6. Aşa am făcut noi mereu
Când spui că aşa aţi făcut voi mereu cosmetizezi de fapt rezistenţa la schimbare. E drept că schimbările sunt înfiorătoare, dar doar pentru că ai făcut un lucru într-un anumit fel ani de zile, asta nu înseamnă că nu există o cale mai bună. Examinează-ţi ezitările, precum şi fezabilitatea propunerii primite.
7. O să mă mai gândesc la asta
Când spui că te mai gândeşti la ceva, acest lucru se traduce prin nu îmi pasă ce gândeşti, eu o să fac tot cum vreau eu, ca şi cum nu ţi-ai fi exprimat opinia. Ce-ar fi să încerci măcar să asculţi oamenii, iar ei să şi înţeleagă că i-ai ascultat?
8. Am primit o plângere anonimă…
Anonimele înveninează viaţa în orice întreprindere. Dacă le spui oamenilor că ai primit o anonimă, asta înseamnă că vrei să ştii cine a făcut acea plângere. Cu siguranţă a fost un motiv întemeiat pentru ca plângerea să fie anonimă. Mai bine încearcă să rezolvi problema la fel de discret precum ţi-a fost menţionată. Dacă vrei neapărat să ştie şi oamenii tăi de problemă, spune că ai remarcat sau că ţi s-a spus…. Dar nu că ai primit o anonimă.
9. Rezolvă chestia asta
Un manager leneş şi nepoliticos i-ar cere unuia dintre subordonaţii săi să rezolve o chestie de unul singur. Un şef bun şi manierat i-ar prezenta angajatului lui resursele pe care le poate folosi pentru a rezolva o anumită problemă.
10. Se pare că ai nişte probleme personale
Problemele personale devin probleme la serviciu când încep să afecteze performanţa unui angajat. Dacă cineva vine în mod constant mai târziu sau lipseşte de la serviciu, problema este a întregii companii. Un bun manager va vorbi cu oamenii lui şi va încerca să găsească soluţii împreună cu ei, decât să le arunce asta în faţă şi să îi lase să se descurce singuri.