Scurtul drum de la flexibilitate la creativitate şi succes
Cum eram în mijlocul lecturării unei cărţi pe care v-o recomand, iată câteva idei structurate din ce povestesc autorii. (Emoţional Intelligence Works, Think, Be and Work Smarter, Third Edition, S. Michael Kravitz, Ph.D., Susan D. Schubert, M.A., 2010 Axzo Press)
De ce flexibilitatea este importantă în viaţa noastră?
În fiecare zi din viaţa noastră se întâmplă schimbări. Venim la serviciu cu un TO DO LIST pregătit şi pregătiţi să rezolvăm tot. Însă chiar de dimineaţă ceva se întâmplă şi trebuie să ne ocupăm de cu totul alte lucruri care sunt urgente. Deşi nu ne dăm seama pe moment, aceste schimbări de planuri ne cresc nivelul de anxietate şi frustrare. Acest nivel poate fi însă controlat dacă ne dezvoltăm capacitatea de a fi flexibili. Flexibilitatea ne oferă următoarele beneficii:
- Să profităm de cele mai importante oportunităţi care apar. Dacă dorim doar să rezolvăm ceea ce ne-am propus putem ignora alte propuneri care pot reprezenta o adevărată oportunitate pentru noi. Putem amâna o întâlnire importantă sau putem să nu citim un e-mail publicitar,căruia dacă îi acordam atenţie ne economisea 50% din bugetul unui eveniment.
- Să ne utilizăm energia în mod productiv – anxietatea crescută scade nivelul de energie şi productivitate.
- Să ne păstrăm calmul în momente de schimbări neaşteptate.
- Să ne folosim de logică pentru a soluţiona problemele.
- Să ne utilizăm punctele forte şi să construim pe baza succeselor din trecut.
Costurile unei flexibilităţi scăzute sunt:
- Irosim energia;
- Avem o rezistenţă mare la schimbare;
- Ne „blocăm” într-o activitate şi nu reuşim să îi dăm de cap.
Primul pas în creşterea flexibilităţii: Utilizaţi-vă energia cu înţelepciune
Încercaţi să faceţi distincţia între lucrurile pe care le puteţi schimba şi cele pe care nu le puteţi schimba. Dacă vă surprindeţi îngrijorându-vă şi plângându-vă de lucrurile pe care nu le puteţi schimba, veţi avea mai puţin timp şi energie pentru a vă utiliza creativitatea şi a soluţiona lucruri care pot face cu adevărat diferenţa.
Vă puteţi face o listă ca aceasta de mai jos; iată câteva sugestii:
Lucrurile pe care nu le pot schimba: Vremea; Economia; Regulile şi legislaţia care afectează business-ul; etc.
Lucrurile pe care le pot schimba alături de ceilalţi: Modul în care ei comunică cu mine; Obiectivele şi priorităţile departamentului; Modul în care membrii echipei mele colaborează unii cu ceilalţi; etc.
Lucrurile pe care le pot echimba eu: Modul în care îmi planific ziua; Cum comunic cu ceilalţi; Care sunt lucrurile care mă supără; Atitudinea pe care o am vizavi de un anumit aspect; etc.
Pasul 2 în creşterea flexibilităţii: concentraţi-vă pe aspecte pozitive
Folosiţi-vă de experienţele trecute pentru a vă aminti de momentele în care aţi gestionat schimbarea cu succes. Gândiţi-vă care au fost aspectele care v-au ajutat atunci. Încercaţi apoi să vă concentraţi pe punctele voastre forte pentru a influenţa schimbarea. Fiecare dintre noi are dezvoltată într-o măsură mai mare un anumit tip de inteligenţă: verbală, logică, emoţională, etc. Convingeţi prin argumente, demonstraţii sau persuasiune şi asertivitate în funcţie de ce vi se potriveşte cel mai bine.
Pasul 3 în creşterea flexibilităţii: Înainte de a decide o soluţie pentru problemele apărută, exploraţi-vă opţiunile.
Oamenii flexibili se folosesc de creativitate pentru a descoperi noi modalităţi de a soluţiona problemele. Oamenii inflexibili privesc schimbarea ca fiind ceva negativ şi tind să îi opună rezistenţă. Acest tip de rezistenţă consuma energie şi umbreşte oportunităţile ce pot veni odată cu schimbarea.
Iată câteva abordări pentru a găsi soluţii noi şi a demonstra flexibilitate:
- Priviţi schimbarea că pe o oportunitate de a vă pune în valoare creativitatea şi nu ca pe o problemă ce consuma timp.
- Încercaţi să aflaţi cum gestionează ceilalţi schimbări sau situaţii similare. Cooperaţi cu ceilalţi pentru a genera idei noi.
- Păstraţi-vă mintea deschisă. În timp ce căutaţi opţiuni încercaţi să „ascultaţi” ideile noi care vin de la ceilalţi, chiar dacă pot părea nepotrivite.
- Acordaţi-vă o pauză. Dacă nu reuşiţi pe moment să găsiţi o soluţie, lăsaţi-o deoparte şi lucraţi la altceva. Când vă reîntoarceţi asupra situaţiei iniţiale s-ar putea să descoperiţi lucruri care la început nu erau eviedente.
- Dezvoltaţi-vă un plan flexibil, ajutându-vă de următoarele întrebări: Care este „worst case scenario” şi ce alternative am? Are sens să fac asta singur sau ar fi mai productiv să cer sprijin? Cum şi cu cine renegociez timpul de finalizare a altor aspecte ce trebuie soluţionate şi care acum au rămas în aşteptare?
- Amintiţi-vă că evenimentele cele mai neplăcute uneori produc cele mai bune rezultate. O schimbare de job poate rezulta într-o carieră mult mai potrivită.
Viviana Andone
Certified Consultant Emotional Capability Profile™, instrument internaţional de evaluare a capabilităţii emoţionale
MMM Consulting