Știi cum să acompaniezi eșecul managerial?
Dar am să mă refer în acest articol la un proiect foarte specific pentru a introduce o competență de acompaniere a dezvoltării angajaților, pe care managerii au nevoie să o învețe pentru a crea medii în care oamenii să performeze.
În echipa de marketing a unei companii din zona de producție industrială, Cristina – marketing managerul, a venit cu o idee bună, validata de directorul general, dar și de echipă, pentru a cuceri un nou segment de piață. Cristina era foarte încrezătoare în ideea ei, știa că este un volum mare de muncă, că are nevoie de sprijin de la câțiva colegi pentru a o implementa, însă era pozitivă. A gândit un plan de proiect pentru a implementa această idee. Și-a setat câteva target-uri, un deadline și pașii pe care îi are de parcurs. Și a început să lucreze la acest proiect. La sedințele echipei, își ținea colegii informați cu progresele făcute în proiect. A urmat o perioadă foarte încarcată și așa au trecut câteva luni de muncă… în luna august deja era aproape de jumătatea proiectului. La evaluarea făcută la această dată, indicatorii parțiali asumați de Cristina nu erau cei pe care i-a fixat la începutul proiectului. Erau mult mai jos. Cristina văzuse până în august și alte semne că acest proiect nu va ajunge acolo unde a targetat ea, dar era încrezătoare… Știa ce are de făcut și știa că poate să o facă.
Totuși, în august, în fața echipei și a colegilor din celelalte departamente implicate în proiect, indicatorii nu erau cei doriți. Au agreat să meargă mai departe cu proiectul, având noi indicatori pentru urmatoarele luni ale proiectului. Ideea li se părea în continuare una bună și îi ambiționa. A venit și luna septembrie și, cu nerăbdare, s-au uitat cu toții la cifre. Erau mai aproape de indicatorii noi agreați după evaluarea din august, dar tot erau mici, ca cifre.
Ședința de board de la finalul lunii septembrie a fost una grea pentru Cristina. A avut o prezentare de 1 oră în sedința de board a companiei despre evoluția proiectului pe care ea l-a inițiat și condus.
Prezentarea nu a fost foarte greu de făcut, realitatea era una singură – oricât de mult și-a dorit și a muncit Cristina, proiectul a eșuat. A început să prezinte managementului pe rând slide-urile, având o temere în legătură cu reacția lor. Ulterior, Cristina și-a amintit că directorul financiar i-a spus că nu-i ok ceea ce se întâmplă și că trebuie căutată cauza, aflat cine a greșit, ca să se ia masuri… dar directorul general a salvat-o, afirmând că este ok, măcar au obținut câteva rezultate – proiectul nu a fost chiar inutil. Directorul comercial a spus că este o lecție foarte bună pe care o poate lua din acest proiect, măcar acum știe ce are de făcut ca următorul proiect să iasă bine, că face parte din business, uneori mai și pierzi… a mai fost un coleg care a punctat că a fost o idee buna, că a apreciat eforturile ei și că este sigur că următorul proiect îi va ieși bine, dar s-ar putea să fie utile niște cursuri de Project Management în companie… Și totuși Cristina a ieșit din sedinșa respectivă cu un gust amar. Toți au încercat să o facă să se simtă mai bine, dar nimeni nu a auzit-o, de fapt, nu i-a dat ce a avut nevoie: spațiu și empatie.
Fiecare a încercat să o facă să se simtă mai bine, să o facă să vadă avantajul eșecului, să îi dea o lecție, să o motiveze să muncească mai tare ca data viitoare să nu se mai întâmple la fel.
Dar ea nu de asta avea nevoie. Avea nevoie să simtă că nu este singura în toată situația aceasta, că eșecul ei este acceptat și ea, ca profesionist, este acceptată; că este înțeleasă și că au încredere în ea, chiar dacă nu este perfectă și că va fi totul ok mai departe.
Empatie. Compasiune. Atunci când avem nereușite, când ne dăm seama că nu suntem perfecți și că greșim, acceptarea din partea noastră și a celorlalți este ceea ce ne ajută să mergem mai departe cu încredere. Ca să poți evolua, ai nevoie să fii acceptat așa cum ești – este o nevoie profund umană și înțelegerea ei de către manageri creează un mediu de încredere sănătos.
O frază care mă inspiră mereu despre empatie și compasiune este ceea ce a spus Shinzen Young “compasiunea înseamnă să împarți durerea fără să imparți suferința”.
Empatia comunică încredere. Iar oamenii performează când simt încredere. Când stau cu tine și te ascult atunci când vorbești despre un eșec sau o nereușită, fără să încerc să schimb nimic din situația de fapt, înseamnă că am încredere că ești ok – chiar dacă acum nu performezi. Și atunci când oamenii simt de la cei din jur că sunt ok – au încredere și evoluează.
Cei mai mulți manageri uită acest lucru. Cel mai frecvent atunci când se întamplă o nereușită, un eșec, cei mai mulți manageri caută vinovații. Blamează sistemul, oamenii, situația, mediul… Sau le dau o lecție, o predică, celor implicați. Sau încearcă să îi facă să se simtă bine. Dar paradoxal, toate acestea produc efectul opus – oamenii se simt prost, au un gust amar sau sunt dezamăgiți. Sunt defensivi (“dacă nu sunt ok după un eșec aș face bine să reformulez situația aceasta, astfel încât să nu fie vina mea…”)
Intențiile managerilor sunt pozitive, ei își doresc ca oamenii să se simtă bine, să învețe, să evite greșelile. Vor să își protejeze oamenii și echipele. Dar protecția nu înseamnă învățare!
Învățarea – să înveți să previi eșecurile – vine doar după ce oamenii se simt ok cu ei înșiși și după ce au eșuat. Și acest ok vine din empatie.
Să fii empatic în mediul actual de business cred că sună destul de feminin ca abordare sau poate aiurea, pentru mulți manageri. Însă este o competență esențială, care contribuie la dezvoltarea unor medii de învățare sănătoase.
Performanța unei echipe apare doar atunci când mediul creat de management favorizează învățarea. Cumva managementul seamană mult cu grădinăritul – un grădinar nu cultivă flori, ci cultivă solul și cu cât solul este mai fertil, cu atât va avea o recoltă mai bogată!
Să exprimi empatie și compasiune este simplu. Când cineva face o greșeala sau comite o eroare în vreun fel, doar ascultă-l. Nu îl întrerupe, nu îi oferi niciun sfat, nu îi spune că totul va fi în regulă… Nu îți fie frică de liniște. Doar ascultă.
Rodica Obancea este Coaching Partner HART Human Resource Consulting si are o competenta de coaching certificata de International Coach Federation. Competenta si energia le investeste in directia excelentei si a performantei. Lucreaza in proiecte organizationale, antrenand manageri, antreprenori si echipe pentru a fi performanti.
Pentru mai multe detalii despre HART Consulting click aici.