Sunt făcut pentru antreprenoriat?
De ce am ales antreprenoriatul ca subiect? Din trei motive majore:
În primul rând, fiindcă antreprenoriatul este un pas natural în cariera multor manageri. Fie le-a venit o idee pe care vor să o exploateze, fie s-au săturat să „dea raportul“ și să „muncească pentru altul“, foarte mulți manageri , la un moment dat, „își fac o firmă“.
În al doilea rând, pentru că din ce în ce mai mulți patroni de companii, îngrijorați că economia „nu își mai revine odată“, au început să solicite ajutorul companiilor de consultanță. Și în al treilea rând, pentru că moda intraprenoriatului a invadat corporațiile, fiind considerată cea mai „bună soluție“ împotriva crizei economice. Ceea ce, între noi fie vorba, este adevărat!
„De ce nu merge bine afacerea mea?“
O să discutăm despre cazul antreprenorului care are nevoie de un sfat pentru a-și reporni compania „pe drumul cel bun“. Dar discuția ar fi fost cam aceeași și dacă am fi luat ca subiect un manager care vrea să pornească o afacere sau dacă am analiza de ce are nevoie personalul unei companii mari pentru ca trendul intraprenoriatului să aibă succes.
Un număr din ce în ce mai mare de patroni apelează la companiile de consultanță pentru a afla „De ce nu merge afacerea mea?“ și „Ce trebuie schimbat?“. Evident că fiecare companie are specificul ei și pentru a determina toți factorii care o încetinesc este nevoie de analize detaliate. Dar există un factor comun al tuturor acestor companii: antreprenorul și gândirea lui. Și când spun „gândirea“ am în vedere două elemente majore:
• Spiritul antreprenorial – mentalitatea adecvată activității antreprenoriale și
• Știința afacerilor – cunoștințele profesionale necesare antreprenorului pentru a dezvolta cu succes afacerea.
În majoritatea cazurilor când evoluția afacerii nu este cea sperată de antreprenor, problemele nu sunt lipsa resurselor, atitudinea salariaților sau dificultățile pieței, ci problemele înregistrate de antreprenor la unul dintre cele două capitole: Spirit sau Ştiință.
• Fie antreprenorul nu este făcut pentru viața antreprenorială, pune extrem de mult accent pe partea ştiințifică și îșipetrece majoritatea timpului învățând, planificând și bugetând. În acest caz, partea de acțiune este neglijată și compania se dezvoltă foarte lent sau pierde oportunități importante.
• Fie antreprenorul pune prea mult accent pe „spirit“ (feeling) și, ca urmare, gestionarea afacerii este una neștiințifică; bazată pe instinct, acțiune și reziliență. Ca urmare, antreprenorul face o serie lungă de greșeli sau pierde resurse prețioase „inventând roata“.
„Sunt făcut pentru afaceri?“
„Credeți că dumneavoastră sunteți făcut pentru afaceri?“ – Știu că vi s-ar putea părea ciudat să pun această întrebare unui patron care are o companie de mai mulți ani și care a înregistrat profituri mari în anii 2005 – 2008. (Dacă da, să vedeți cât de ciudat li se pare lor când le pun această întrebare!)
Întrebarea nu este ciudată, chiar dacă persoana respectivă a avut o companie care a mers foarte bine în anii anteriori. De ce? Pentru că piața anilor 2000 era o piață atipică și aproape oricine începea o afacere, chiar și greșit concepută, făcea bani. Dar, după 2008, când piața s-a schimbat, a început să fie nevoie de mult mai mult pentru a supraviețui și pentru a face profit.
O să discutăm în acest articol doar despre spirit. Nu că ştiința ar fi mai puțin importantă, dar un număr foarte mare dintre cei cu care sunt într-un proces de coaching au mai multe probleme la capitolul spirit decât la capitolul ştiință.
În general este vorba despre specialiști într-un anumit domeniu (IT, Finanțe, Marketing, Medicină, Stomatologie, Construcții etc.) care erau convinși că, pentru a-ți face o companie de succes, este suficient să cunoști foarte bine profesia și să ai dorința de a face ceva foarte bun, iar clienții vor veni de la sine! Ei bine, nu este așa! De aceea vedem stomatologi excepțional de buni care nu au pacienți, în timp ce o policlinică particulară, care lucrează cu mediocrități, geme de pacienți și de bani. Sau vedem companii de IT, conduse de parteneri extrem de inteligenți, care dau faliment, în timp ce o companie de IT, care vinde un soft plin de bug-uri, crește cu 25-30% pe an în plină criză. (Exemplele sunt fictive! Da?) Diferența dintre cele două situații o face spiritul patronului; mentalitatea lui în ceea ce privește afacerea!
Ce mentalitate au cei care sunt făcuţi pentru afaceri?
Sunt 12 factori care definesc profilul psihologic al antreprenorului de succes. Analizând cei 12 factori veți putea găsi un prim răspuns la întrebările:
•„De ce nu merge bine afacerea mea?“
•„Au oamenii mei profilul necesar pentru a implementa trendul intraprenorial?“
•„De ce nu m-am apucat încă de o afacere până la vârsta asta?“
O să încep prin a-i detalia pe șase dintre ei:
1. Dorința de realizare – Antreprenorii de succes au o mare dorință de realizare și aleg antreprenoriatul pentru a și-o hrăni, indiferent dacă în percepția lui „realizare“ înseamnă avere, putere absolută în companie sau a schimba lumea în bine. Antreprenorul de succes intră în afaceri puternic motivat să realizeze ceva. Dacă această dorință nu este foarte mare, capacitatea lui de a împinge lucrurile la limita superioară este mică și compania trenează.
2. Competitivitatea – Antreprenorii de succes au un nivel foarte ridicat de competitivitate. Vor mai mult, mai bine, mai repede! O vor de la ei și de la ceilalți! Lipsa competitivității duce la pierderea unor oportunități în fața concurenței. Iar când piața este una „proastă“ … înseamnă moartea companiei. Îmi amintesc de o clientă care se plângea de relele pe care i le face concurența. Când am întrebat: „Dumneavoastră ce plănuiți să le faceți lor?“ a răspuns aproape speriată: „Vai! Dar nu se face așa ceva! Cum să le fac rău intenționat?“
3. Reziliența – Antreprenorii de succes au o mare capacitate de „revenire“ după pierderi sau insucces. Asta îi ajută să își păstreze energia și entuziasmul chiar și atunci când „au dat-o în bară“. Un antreprenor cu reziliență mică are o mare problemă: atunci când face greșeli sau când „merge prost“ este deprimat și pierde controlul asupra afacerii lui.
4. Gândirea conceptuală – Antreprenorii de succes au o gândire conceptuală, fără a intra în detalii. Am să dau un exemplu: „Să facem cabinete stomatologice exclusiv pentru copii!“ este un concept pe care el îl vrea implementat. Restul, cum arată, unde le facem, ce jucării punem acolo etc. nu mai este preocuparea lui, ci a echipei. Din păcate, un număr mare de antreprenori au tendința de a se implica excesiv în detalii până când ajung să piardă imaginea de ansamblu și controlul companiei.
5. Persuasivitatea – Antreprenorii de succes sunt foarte persuasivi și tenace în a-i convinge pe ceilalți de ideile lor sau în a obține ce vor! Dacă antreprenorului îi lipsește puterea de persuasiune sau îi este rușine „să ia“ ceea ce își dorește, ideile lui, oricât ar fi de bune, nu vor ajunge la client! Am întâlnit un caz, din domeniul modei, în care creațiile erau superbe și prețurile foarte bune, dar patroanei îi era jenă să își pună vânzătoarele la muncă…
6. Independența – Antreprenorii de succes sunt oameni independenți. Și această caracteristică se vede până și în viața de zi cu zi. Un om independent, când este la o terasă cu prietenii și a obosit spune: „S-a făcut târziu! Vă las!“ și pleacă, indiferent ce zic ei. Un om cu nivel mic de independență zice: „Cât mai stăm? Mai merge cineva? … Bine, vă aștept!“ deși el este mort de oboseală și s-ar duce acasă. Este la fel și în companie! Patronii cu nivel mic de independență simt permanent că au nevoie de acordul altcuiva să facă ceea ce știu foarte bine că au de făcut. Ezită să lanseze un produs până nu au acordul tuturor sau ezită să concedieze un salariat pentru a nu pierde „imaginea de băiat de treabă“. Iar astea îi afectează imaginea de lider și, ulterior, evoluția companiei.
Ceilalți şase factori, la fel de importanți, sunt: (7) Înclinația către acțiune, (8) Încrederea în sine, (9) Optimismul, (10) Toleranța la risc, (11) Disciplina personală și (12) Orientarea către oameni.
Evident că sunt N teorii pe această temă și că, la cei 12 factori, ar mai putea fi adăugați încă mulți alții pe care dumneavoastră îi preferați. Eu însă, cu acești factori lucrez, pe aceștia îi stăpânesc bine și în aceste direcții îmi ajut cu succes clienții să își dezvolte spiritul antreprenorial.