Trei tipuri de conflicte și cum putem trece cu bine peste ele
În primul rând conflictele sunt inevitabile, atât în viața personală, cât și la serviciu.
În al doilea rând te poți trezi parte dintr-un conflict, fără să fi avut vreodată intenția aceasta, mai ales atunci când ai de apărat propriile valori.
Iar în al treilea rând și cel mai important, după mine, este acela de a conștientiza că există mai multe tipuri de conflicte și că fiecare trebuie rezolvat în felul lui. Eu am identificat trei tipuri:
Conflict al emoțiilor
Este extrem de evident că orice conflict conține pe lângă subiectul respectiv și o doză, ceva mai mare decât „ar fi permis”, de emoție negativă. Altfel, n-ar mai fi conflict, ci o simplă conversație. Iar când suntem guvernați de furie, ură, neîncredere, invidie etc. cum să rezolvăm problema folosindu-ne de rațiune? Este aproape imposibil! În astfel de momente cuvintele, extreme de practice de altfel, „hai să vedem care este problema și să găsim o soluție” rezolvă un pic mai mult decât nimic! De ce? Pentru că atâta vreme cât sentimentele celuilalt sunt puse pe locul 2 (sau poate chiar mai la coadă), interlocutorul nostru va simți o imensă frustrare pentru că „nu există colaborare”, „pentru că nu există interes ca lucrurile să se calmeze”, „pentru că ceea ce simt eu nu contează” ș.a.m.d.
În loc să ne aruncăm direct în problemă, cel mai nimerit ar fi să folosim cât putem de bine întrebările și urechile pe care le avem la dispoziție și să ajungem dincolo de subiectul discuției, la sentimentele celuilalt. În fond, de cele mai multe ori, ceea ce ne dorim de la ceilalți este să fim ascultați! Așa că probabil cel mai nimerit ar fi să începem noi primii, mai ales în astfel de situații. Orice problemă se poate rezolva dacă mai întâi se înțeleg emoțiile care stau la baza acelui conflict.
Conflict al nevoilor
Aici intervine partea rațională a conflictelor, însă de multe ori acest conflict se poate repede transforma într-un conflict al emoțiilor deoarece una dintre părți este prinsă în caruselul soluțiilor care sunt departe de a-i satisfice nevoile. Și de aici până la emoțiile negative de mai sus mai sunt doar câtiva pași!
Iată un exemplu (pe care l-am auzit de nenumărate ori):
„- Tată, mă poți duce diseară până la prietena mea? Este ziua ei!
– Mi-e imposibil diseară, vin acasă foarte târziu, am o întalnire cu un client important.
– Că de obicei, niciodată nu-ți pasă de mine! Întotdeauna eu sunt pe ultimul loc, nici nu-ți pasă ce simt eu etc.”
Recunoașteți astfel de conversații în viața personală? Dar în cea profesională?
Soluția „merg la prietena mea dusă de tatăl meu” este doar una dintre soluții. Mai există și altele: mă duce mama, merg cu mijloacele de transport în comun, merg cu taxiul etc. Fiind de fapt un conflict de nevoi: ambii au nevoie de mașină în același timp, soluția este să privim acest conflict prin prisma soluțiilor multiple și să transformăm un potențial caz de pierdere-pierdere în câștig-câștig. Dar asta înainte de a ne lăsa pradă emoțiilor.
Conflict de valori
Acestea sunt și cele mai „grele”. De ce? Pentru că de obicei este vorba despre acele lucruri imateriale care se găsesc în inima personalității noastre, despre acele lucruri care contează cel mai mult pentru noi, despre valori, care sunt motorul călătoriei noastre prin lume. Și, de obicei, părearea noastră legată de ele este fie „bună”, fie „proastă”, niciodată undeva la mijloc. Deși este recomandabil să ne punem în pielea celuilalt și să îi înțelegem punctul de vedere, totuși un astfel de conflict este departe de a se rezolva. Singura soluție aici este să îi respectăm opiniile celuilalt, evident fără a fi de acord neaparat cu ele. Sunt la fel de puternice ca opiniile noastre, atunci când ne apăram o cauză. Rareori oamenii își schimbă punctul de vedere atunci când vine vorba de propriile valori și credințe legate de ele, așa că v-aș recomanda persuasiunea doar ca să puteți menține conversația la un nivel normal.
Așadar, altă dată când intrați într-un conflict, analizați ce fel de conflict este și procedați în consecință, conform fiecărei situații în parte. Iar sfatul din ultima variantă, acela de a respecta punctul de vedere al celuilalt, ar fi bine de pus în practică de fiecare dată!
Dana Burghel – Work–Life Balance Coach
Oblio Learning – authentically different