Vrei să dai lovitura cu un startup? Succesul unei afaceri nu are neapărat legătură cu banii, ci cu un aspect mult mai important
Potrivit lui Bill Gross, fondatorul Idealab, succesul unui startup nu depinde neaparat de idee, plan, model de business sau bani.
În fapt, cel mai important aspect este timingul: adică afacerea ta trebuie să vină la momentul potrivit, scrie Inc.com.
Bill Gross a analizat 100 de companii şi a studiat comparativ mai mulţi factori pentru a determina ce anume infliuenţează cel mai mult succesul unui business.
Rezultatul a fost grăitor: în 42% din cazuri, timingul a făcut diferenţa dintre "am dat lovitura!" şi "am fost pus la pământ…".
Într-un discurs Ted Talk, el a dat şi un exemplu relevant: cazul Z.com, o companie online de entertainment, gândită ca o platformă video.
Afacerea a strâns suficienţi bani şi a avut un model de business minunat. Ba chiar a angajat pe cineva cunoscut de la Hollywood pentru a-i ajuta la dezvoltare. Numai că, în perioada 1999-2000, multă lume nu era conectată la Internet, iar viteza lăsa de dorit, cel puţin în SUA.
În plus, vizionarea unui videoclip nu era la fel de uşoară ca în prezent. Trebuia să pui nişte codecuri în browser şi să găseşti tot felul de tertipuri. Tocmai de aceea Z.com a pus lacătul pe uşa în 2003.
Numai că, peste doi ani, a fost lansată o companie cu un model de business similar, care a dat lovitura: YouTube.
Dar cum a devenit YouTube cea mai populară platformă video, iar Z.com a dat chix? Ei bine, timingul a făcut diferenţa.
Z.com a fost lansată într-o perioadă în care clipurile erau nu se puteau viziona foarte uşor pe Internet, în timp ce YouTube a apărut după ce această problemă a fost rezolvată, graţie programului software Adobe Flash.
Dacă eşti un antreprenor la început de drum, Bill Gross are câteva sfaturi pentru tine:
Gândeşte-te dacă eşti cu adevărat pregătit: Să pui pe picioare un business necesită mult timp şi efort. Trebuie să pui lucrurile în balanţă şi să vezi dacă merită să faci sacrificii personale pentru ideea ta de afacere.
Nu scăpa competiţia din ochi: Ce poţi învăţa de la alţii? Unde greşesc rivalii tăi şi ce fac bine? Ce ai putea tu face mai bine ca ei? Sau diferit? Iată întrebările la care trebuie să găseţti răspunsurile.
Ce spun studiile de piaţă: Analizele din domeniul de activitate al afacerii tale îţi pot da indicii semnificative legate de nevoile potenţialilor clienţi.
Cum vei obţine finanţarea necesară: Timingul e esenţial şi aici. Dacă lumea e interesată de afacerea ta, cu siguranţă vei reuţi să atragi şi investitorii de partea ta.