Zgomotul conversației despre bani
Jurnaliștii întreabă adesea aceleași lucruri: Ce este coachingul? Câți bani câștigă un coach? Cât costă o sesiune de coaching?
În primul rând, coachingul nu este doar despre bani. Mulți oameni cred că devii coach și brusc începi să câștigi saltele de bani. Această credință e un balon de săpun, e o iluzie, pentru că de cele mai multe ori nu e nici pe departe așa.
Specialiștii în coaching depun mult efort în a deveni mai buni la ceea ce fac, merg la școli, se acreditează, și tot așa. Uneori, primul client plătitor vine abia după doi ani. Până atunci, și chiar și mai departe, să ceri 200 de dolari pe o oră de coaching e doar un vis.
Dar așa cum am spus, coachingul nu este despre bani. Nu contează cât costă o oră de coaching, atâta vreme cât nu-ți poți dovedi valoarea. Iar coachingul nici măcar nu se referă la coaching! Ci la rezultatele clientului. Coachingul e despre acel manager care tocmai a primit un nou rol, acela de team leader, și va trebui să își ducă echipa spre rezultate sustenabile. E despre acel angajat care e promovat drept manager al echipei din care făcea parte și care se luptă să schimbe modul de comunicare cu foștii camarazi, pentru a găsi o nouă poziție de pe care să fie acceptat și ascultat ca un lider.
Acești oameni vor avea de lucru la credințele lor, la perspectivele pe care le au, la emoții și sentimente. Acum sunt blocați într-un loc unde crede încă faptul că trebuie să facă totul de unul singur și uită de echipă. Așa că au nevoie să iasă din paradigma asta și să-și înțeleagă noile roluri, pentru a fi capabili să vorbească și să trimită către echipele lor un mesaj clar și autentic.
Coachingul mai e și despre acea femeie care a născut, și-a crescut bebelușul și acum se pregătește să se întoarcă la muncă, dar nu se simte pregătită s-o facă sau simte că-și dorește cu totul altceva.
Fiindcă tot insist să vorbesc despre rezultate, un coach pe scris de exemplu își va ajuta clientul să își înțeleagă rolul vizavi de scris, să depășească obstacole, să schimbe comportamente, să lanseze un blog și poate chiar și să scrie zilnic. Un coach mentor de business își ajută clientul să realizeze o evaluare a stadiului de dezvoltare a afacerii sale sau a strategiilor de marketing, de vânzări.
Toți vorbesc despre coaching și se gândesc la bani, în loc să se uite la rezultatele pe care le poți atinge prin el. Și, mai ales, cred că nu coach-ul ar trebui să vorbească despre coaching, ci clienții săi.
Ca să afli mai multe despre a ce este coachingul de fapt, urmărește noutățile despre conferința ICF 2012 din luna mai.
Șerban Chinole e Managing Partner la I'Consultants, companie de consultanţă startegică specializată în executive coaching şi mentoring, unde lucrează cu manageri, antreprenori şi echipe. Din 2011 e profesor invitat la International Coach Academy.