Ştii să schimbi un bec?
„Aproape jumătate din broaştele de la porţile de acces în curte erau fie nefuncţionale, fie într-o stare ce ar fi necesitat cu siguranţă o reparaţie. Aceasta este o stare de fapt pe care o putem găsi peste tot, piaţa de reparaţii casnice este foarte mare, dar cum românul este priceput la toate, de cele mai multe ori astfel de probleme au două soluţii: amânarea până când problema devine critică sau reparaţia care devine un proiect personal de weekend“, afirma antreprenorul.
Din această cauză, mai spune el, clienţii sunt de obicei persoane care nu au foarte mult timp liber, iar în cazul în care îl au nu vor să îl petreacă muncind în casă. O mare parte dintre cei care apelează la servicii sunt sedii de firme, restaurante, grădiniţe sau saloane de înfrumuseţare.
Afacere proprie
Pentru că munca de corporaţie nu-i aducea nici o satisfacţie, Andrei Comşa (foto) şi-a lansat afacerea proprie pe piaţă cu o investiţie iniţială de 20 000 de euro. Începutul, după cum spune el, a fost foarte greu din cauza crizei financiare, iar ca orice activitate de retail a resimţit în vânzări orice veste negativă cu privire la instabilitatea financiară a populaţiei.
Din păcate, situaţia economică nu a creat oportunităţi în ceea ce priveşte asistenţa statului pentru start-up, iar cele care existau necesitau parcurgerea unei proceduri anevoioase ce ar fi întârziat cu mult începerea activităţii. Firma a reuşit să servească primul client la trei săptămâni de la demararea proiectului.
„Când începi o nouă activitate, nu faci altceva decât să înveţi şi să ajustezi calculele pe care ţi le-ai făcut acasă şi care nu se potrivesc în piaţă“, spune Andrei, administrator al firmei reparatot.ro. Practic, într-un start-up trebuie să depui eforturi suplimentare ca să îndrepţi ceea ce e normal să greşeşti într-un business nou.
Firma a pus laolaltă pe piaţa de servicii de instalaţii sanitare şi termice, reparaţii de instalaţii electrice, reparaţii de lăcătuşerie, deblocări de uşi, reparaţii de mobilier, reparaţii de jaluzele, mici reparaţii de zugrăveală şi cam tot ce s-ar putea strica în casă.
„Când începi o nouă activitate nu faci altceva decât să înveţi şi să ajustezi calcule pe care ţi le-ai făcut acasă şi nu se potrivesc în piaţă.“
Angajaţii şi lucrările
În prezent, echipa are şase angajaţi cu experienţă în domeniile lor de activitate. Fiecare dintre tehnicieni are în dotare o maşină sau un scuter cu care se deplasează în oraş cu trusa de scule. „Serviciul prestat de echipă începe din momentul în care răspundem la telefon până la sfârşitul garanţiei de şase luni standard oferită tuturor lucrărilor noastre. Astfel, în momentul în care clienţii noştri ne sună primesc informaţii complete despre ora programării, despre estimarea de preţ şi durata lucrării ce urmează să fie executată.“
Antreprenorul mărturiseşte că a avut şi cereri neobişnuite. Schimbarea unui bec este o cerere destul de normală pentru firmă, însă cea mai neobişnuită dintre ele a venit din partea unui tată, care a cerut ca un tehnician să-i ajute copilul să construiască macheta unei catapulte pentru un proiect la şcoală. „Din păcate, nu am avut un tehnician liber, dar îmi place să spun că nu am ajutat un copil să trişeze la şcoală“, spune antreprenorul.
Riscurile meseriei
În toate meseriile există riscuri, iar în acest tip de afacere riscul este unul legat de reputaţie. Astfel, Andrei Comşa ne spune că „se luptă în fiecare zi să schimbe percepţia preconcepută faţă de meserii: instalatorul este confundat cu meşterul care are abilităţi îndoielnice şi poate fi găsit aproape în fiecare bloc.“ Cu toate acestea, echipa se mândreşte cu o realizare, după aproape patru ani de activitate: 20% din comenzile lunare vin de la clienţii care au mai apelat la serviciile firmei cel puţin o dată.
Planuri
Extinderea activităţii firmei prin adăugarea de noi servicii la portofoliul existent şi chiar comercializarea de produse adiacente activităţii noastre se numără printre planurile afacerii.
„De exemplu, în curând vom lansa serviciul de reparaţii şi comercializare de sisteme cu obloane şi jaluzele. Sperăm ca anul viitor să reuşim să creştem numărul de tehnicieni la opt şi să creştem cifra de afaceri cu 30%“, conchide antreprenorul.
Ce sfaturi îţi dă Andrei Comşa când demarezi un business pe piaţa de reparaţii casnice:
1. Înainte să înceapă o afacere este crucial să ai un plan detaliat.
Nu este niciodată o pierdere de timp să pui pe hârtie ceea ce vrei să faci.
2. Încearcă un scenariu pesimist în conceperea unui plan de afaceri. De obicei lucrurile merg mai încet decât ne aşteptăm şi trebuie să fim pregătiţi pentru asta. Găseşte pe cineva care nu crede în ideea ta şi discutaţi detaliile afacerii, notează-ţi ce probleme va pune, filtrează-le pe cele reale şi include-le în planul de afaceri ca scenarii posibile.
3. Nu ignora nevoia de finanţare şi sursa capitalului. Ţine minte că poveştile de succes în afaceri, care pornesc cu capital zero, sunt fie excepţii, fie doar poveşti.
4. Comunică clientului valoarea afacerii tale prin toate mijloacele de comunicare şi promovare. De exemplu, la început, restaurantele La Mama au oferit clienţilor porţii mari de mâncare la un preţ puţin mai mare decât la supermarket.
5. Ai răbdare! Se vor întâmpla foarte multe evenimente pentru care nu vei fi pregătit, iar soluţionarea eficientă a acestor probleme nu poate fi găsită decât cu multă răbdare. Notează ce ai de făcut în cursul zilei, eşalonează-ţi activităţile şi rezolvă-le pe rând.