AFI Palace Cotroceni nu e un mall, e un oras intreg
1.400 DE MUNCITORI
La intersectia bulevardelor Vasile Milea si Timisoara este un mega-santier. Specialisti in constructii de pe diferite continente se asigura ca lucrarile se desfasoara conform planului. Daca ii asculti vorbind, ai putea spune ca e ca Turnul Babel. Pentru o astfel de constructie a fost nevoie de o mie patru sute de muncitori. Majoritatea sunt romani, restul – chinezi. M-am intalnit cu Israel Visel, Manager of Romania Malls Division & AFI Palace Cotroceni Mega Mall din cadrul AFI Europe, spre inchiderea programului de lucru. Atunci, lucrurile se mai linistisera si am putut vorbi pe indelete. Ca sa conduci un astfel de proiect, iti trebuie disciplina, tact si nervi de otel. Visel pare sa le aiba pe toate. "Pariez ca nu ai mai vazut o asemenea desfasurare de forte. E o nebunie!", imi spune. A venit in urma cu un an si jumatate in tara noastra, lasandu-si familia acasa. Ii place Bucurestiul, desi a avut timp sa vada si alte orase, iar Brasovul i se pare deosebit. Acum, cand deschiderea mallului se apropie, nu ii mai ramane timp pentru nimic altceva, insa nu se arata impovarat de responsabilitati.
Faptul ca inaugurarea va avea loc cu trei luni mai devreme decat data anuntata initial se datoreaza faptului ca bugetul si celelalte aspecte care tin de financing au fost aprobate cu mult timp inainte sa inceapa criza. Astfel, au putut construi fara sa aiba grija banilor. Un alt aspect important este procesul de marketing care a condus la bune rezultate. Si nu in ultimul rand, Israel ii mentioneaza pe muncitorii romani pentru rapiditate si pe cei chinezi pentru finete, gratie carora activitatea propriu-zisa pe teren a mers foarte bine.
MEGA MALL
Dezvoltatorul proiectului si-a folosit experienta si know-how-ul acumulate in proiectele dezvoltate in Europa pentru a crea conceptul revolutionar de Mega Mall. L-am intrebat pe Israel Visel ce presupune acest concept: "Nu construim doar un alt mall, ci construim un mic oras, cu tot ceea ce ii trebuie. In acest orasel vom avea si un mall. La asta ne referim cand spunem concept revolutionar. Am dezvoltat intregul concept in jurul apetentei evidente a romanilor pentru shopping si pentru a-si petrece timpul liber distrandu-se. Practic, fiecare categorie de varsta, fiecare persoana, din Bucuresti sau din afara orasului, va gasi motive sa vina si sa-si petreaca timpul aici". Peste 300 de magazine, un hypermarket real,- deschis nonstop, 20 de sali de cinematograf si primul IMAX 3D din Romania, o parcare cu 2.500 locuri, precum si un spatiu de divertisment ale carui principale atractii vor fi o cascada, cel mai mare patinoar din Bucuresti (de aproximativ 1.000 m^2 si deschis pe tot timpul anului), un perete de catarat, un lac cu barci automate pentru copii, doua cazionuri, o arena laser tag, o pista de bowling, snooker, o pista de carting, un spatiu pentru expozitii permanente si… lista ar putea continua. "Inca o noutate, care nu este legata de activitati si de business, va fi faptul ca mallul va functiona 24 de ore. Pe timpul noptii, vor fi organizate diferite programe, iar in weekenduri, activitatea de retail va functiona pana dupa miezul noptii", adauga Visel.
Printre noutatile arhitecturale pentru mallurile de pe piata locala se numara cupola centrala de sticla cu o suprafata de 4.500 de metri patrati. "Este, fara indoiala, diamantul proiectului". Creata pentru a da impresia de lumina naturala permanenta, cupola se afla la o distanta de 26 de metri fata de pamant (comparabila cu o cladire de noua etaje).
NUME NOI
Mai mult de 300 de milioane de euro a "inghitit" AFI Palace Cotroceni. Dezvoltatorul spune ca este foarte multumit de modul in care decurg negocierile pentru suprafata inchiriabila. In prezent, doar 7% din totalul de 75.000 m^2 mai sunt disponibili pentru cei interesati. "Pretul mediu pentru un mp inchiriat este de 30 de euro. In ciuda crizei, doar un procent foarte mic a renuntat sa mearga mai departe cu noi", adauga managerul. Printre chiriasi se numara si cateva branduri noi, dar cea mai mare reusita este aducerea in Romania a Cinema City si IMAX. INDITEX, cel mai mare retailer vestimentar din Europa, cu toate brandurile sale: Zara, Zara Home, Zara Man, Stradivarius, Massimo Dutti, Bershka, Pull & Bear, Oysho. Dar si C&A, Mango, Marks & Spencer, Calvin Klein, Orsay, Humanic si New Yorker si-au rezervat printre primele shopuri.
FARA COMPETITIE
AFI Europe stia inca de la vizionarea terenului ca la o distanta nu foarte mare, pe acelasi bulevard, era deschis Plaza Romania. Si cu toate astea, au ales aceasta locatie. "Nu numai ca nu ne temem de competitie, dar credem ca ea este esentiala in orice sector de activitate, dar mai ales in piata de retail. Nu vedem in celelalte malluri o competitie directa pentru ca nu suntem un mall de cartier".
Dincolo de optimismul dezvoltatorilor, puterea de cumparare a romanilor a cunoscut un usor declin. "Numarul mare de clienti tine de doi parametri: banii pe care clientii ii au in portofel si tipul clientilor care-si petrec timpul in mall. Noul concept are abilitatea de a compensa aceasta usoara scadere a puterii de cumparare prin cresterea numarului de vizitatori datorat ofertei bogate de petrecere a timpului liber in cadrul complexului. Criza nu ne-a schimbat strategia si sunt increzator in ceea ce priveste viitorul", afirma managerul.
5.000 DE JOBURI
Inca de la deschidere, AFI Palace Cotroceni va oferi peste 5.000 de joburi permanente. Majoritatea posturilor vor fi scoase la concurs de catre chiriasi, in timp ce intretinerea, securitatea, curatenia si alte servicii vor genera peste 500 de locuri de munca. Hypermatketul real,- va angaja aproximativ 300 de persoane. "Alaturi de partenerii nostri, suntem focusati sa angajam persoanele cele mai potrivite care sa interactioneze cu potentialii vizitatori, de la cei care vor asigura securitatea mallului si mentenanta, pana la cei care vor activa in magazinele chiriasilor. Suntem bucurosi ca putem veni pe piata din Romania cu aceste oferte de joburi intr-un moment mai putin fericit din punct de vedere economic", incheie Israel Visel, Manager of Romania Malls Division & AFI Palace Cotroceni Mega Mall din cadrul AFI Europe.
Pana la deschiderea programata la sfarsitul lunii, cel mai mare mall din Bucuresti ramane Baneasa Shopping City, cu o suprafata inchiriabila de 55.000 de metri patrati.