Ajuta-te de competitie ca sa te dezvolti!
Prin competitie intelegem nu numai competitorii directi, vizibili, pe care ii cunoastem foarte bine, dar si pe cei potentiali, pe care nu intodeauna ii luam in calcul. De pilda, o companie este mai probabil sa fie depasita de un competitor potential, care nu concureaza in aceeasi industrie, dar vinde produse sau servicii care adreseaza aceeasi nevoie a clientului. Acesta poate sa te suprinda si, prin tehnologii inovative, poate sa „iti fure” o mare parte din cota de piata.
Privind insa concurenta in mod constructiv, apare intrebarea “Cum si daca te poate ajuta sa te dezvolti?”.
Cand ne inversunam sa mergem pe urmele concurentei si sa actionam defensiv, nu facem decat sa consumam resursele companiei intr-o directie gresita. Avantajul competitiv se castiga numai daca gandim “out of the box“ si anume, sa evaluam competitia din doua puncte de vedere:
- daca ne raportam la concurenta din industria de care apartinem, ne gandim la companiile care ofera aceleasi tip de servicii sau produse intr-un domeniu in care produsele pot fi substituibile. De pilda, in industria de carte, vor concura in mod direct casele de editura.
- privind insa dintr-o alta perspectiva, si raportandu-ne la nevoile consumatorului, avem in fata o arie mult mai larga de competitori, atat directi, cat si potentiali, care satisfac nevoi similare. De exemplu, un cumparator care achizitioneaza un ebook -reader in care isi arhiveaza cartile, isi satisface nevoia de citit, avand pe ea un numar foarte mare de volume in format electronic, nevoie care poate fi satisfacuta si cu o carte clasica. In acest caz, competitia unui furnizor de ebook-uri, nu este reprezentata numai de firmele din industria IT, ci si de cele care editeaza carti.
Inovarea este un factor cheie pentru a castiga un avantaj competitiv in piata.
Nu incerca sa copiezi produsele competitiei! Pe baza analizei, incearca sa dezvolti produse noi adaptate perfect nevoilor cumparatorului! Determina punctele forte si punctele slabe ale concurentei si identifica noi oportunitati de business! Analiza competitiei, pe fiecare punct necesar in achizitionarea produsului sau serviciului, poate duce la gasirea unor solutii de tip blue ocean.
Competitia este un „rau” necesar, care ne tine in alerta, ajutandu-ne sa progresam continuu. Dorinta de a fi competitiv, ne face sa mentinem un nivel de calitate ridicat si sa fim in permanenta orientati catre clienti.
Florin Scarlat, General Manager
Bit Solutions