Amalia Năstase la superlativ – aşa cum nu aţi mai văzut-o
A decis să-şi înceapă afacerea la sfârşitul lui 2008, când toată lumea era înspăimântată de criză, iar previziunile erau negre. Şi nu doar c-a început cu o agenţie, ba chiar cu achiziţia unui… „mastodont”. „Avem un spațiu de evenimente ‒ o sferă de 25 de metri înălţime, pe care se poate proiecta la 360 de grade, achiziţionată din Anglia, şi care a costat câteva sute de mii de lire sterline. Toată lumea ne-a spus că suntem complet nebuni, că nimeni n-o s-o închirieze. Am folosit-o imediat după ce-am luat-o pentru turneul de doi ani al Philip Morris, în vreo 16 oraşe. Totul a ieşit atât de bine încât am fost şi la Sofia cu ea.” E cât un bloc cu zece etaje. E unică în lume, nu doar în România.
Să facem diferenţa
Dintotdeauna i-au plăcut lucrurile care să o diferenţieze de restul, indiferent dacă vorbim despre business sau nu. „În ziua de azi, în afaceri, nu poţi să rezişti decât dacă eşti unic. Cei care au încercat să păstreze vechile obiceiuri şi feluri de-a face business din păcate s-au plafonat şi nu-i prea mai caută nimeni. De-asta am luat decizia să cumpărăm «Stratosfera». Pentru că era unică şi pentru că voiam să le oferim clienţilor din România posibilitatea de-a face ceva ce nu se poate face niciunde în lume.”
Eventures a pornit ca o agenţie de BTL în 2008. Apoi, Amalia a văzut că au început să scadă bugetele şi a ştiut că trebuie să schimbe ceva. Oricum, şi când merge totul bine, trebuie să schimbi ceva, darămite când nu merge. „Ne-am orientat foarte mult pe digital şi de trei-patru ani încoace am început să creştem această piaţă a ofertei digitale: website-uri, platforme online, conturi de Facebook sau de Twitter, de Instagram pentru companii. Cooltivator este o platformă creată de agenţia noastră, scrisă de oamenii noştri şi care vinde publicitate. Este un fel de BuzzFeed al online-ului românesc.” Echipa Amaliei Năstase a iniţiat proiecte originale care nu se supuneau mecanic unor cerințe venite de la client.
Povestea vinde
„Anul trecut, noi am devenit multichannel network pentru Google România, adică agenţia noastră are în grijă mai mulţi utilizatori de YouTube, iar noi îi învăţăm cum să facă acest lucru. Pare foarte uşor să uploadezi un film, dar sunt foarte multe detalii de care trebuie să ţii cont ca să fie monetizat, să vină clienţii la tine, să-ţi ofere parteneriate de sponzorizare.” Tot de anul trecut, eventures este parteneră cu Havas Sport & Entertainment, unul dintre cele mai mari grupuri de publicitate din lume. Au ales eventures pentru originalitatea proiectelor, pentru unicitate, fiindcă multă lume face evenimente sau PR, dar nu mulţi lansează Louis Vuitton în România, nu mulţi au «Stratosfera», nu mulţi realizează conţinut pentru You Tube. „În ultima vreme, agenţiile au întors puţin paradigma asta a publicitarului care aştepta să vină clientul la el, să vândă o bomboană, să-i facă o reclamă frumoasă care să câştige un premiu… Acum, mixul de media şi de conţinut se face cu totul diferit: trebuie să ai un mesaj care e transmis mai degrabă de către consumatorii produselor brandului, pentru că e mult mai veridic. Ne bazăm foarte mult pe spunerea unor poveşti despre branduri.”
Internetul schimbă perspectiva
Oamenii nu mai stau deja prea mult pe computer, ci mai mult pe telefoane, aşa că trebuie să le atragi imediat atenţia fiindcă nu ai foarte mult timp. „Ai cinci secunde. Dacă, după acestea, n-a prins mesajul, omul închide. Şi-ai pierdut oportunitatea de a i te adresa. Aşadar, totul s-a accelerat teribil şi totul cere, în acelaşi timp, autenticitate.” În materie de publicitate, autenticitatea este un mesaj pe care îl poate asimila oricine interacţionează cu brandul propus, un mesaj pe care l-ar asculta şi de la cel mai bun prieten. „Targetul e din ce mai tânăr pentru multe branduri, iar accesul la internet şi la smartphone-uri a schimbat complet jocul.” Acum zece ani, nu existau jocuri pe telefon. Astăzi, ele sunt o mare oportunitate de publicitate. Şi felul de-a vinde haine s-a schimbat radical; acum le poţi lua la un click distanţă şi-ţi vin acasă a doua zi. „Oamenii de azi sunt singuri. Stau într-un colţ, cu telefonul în mână şi socializează online.” Nici televiziunea nu va mai semăna în curând cu ce este acum: „Televizoarele vor fi doar nişte suporturi pentru informaţii. Oamenii vor dori să se uite la ştiri, nu neapărat la ora şapte seara.” Şi vor accesa informaţia exact atunci când vor s-o facă. Astfel, conceptul de program de televiziune cu orar va dispărea; oamenii nu vor să mai fie… programaţi.
Un dar cu totul natural
Amalia Năstase a absolvit ASE. „Fac parte din acea generaţie căreia i se spunea ce facultate să facă.” În 2008, când a lansat brandul, avea 33 de ani şi venea din asigurări, aceasta fiind specializarea obținută în facultate. „Am descoperit că-mi pot face foarte uşor relaţii, ba mai mult, să le menţin şi să le dezvolt.” Ceea ce spune foarte mult despre personalitatea şi caracterul ei. „Am învăţat foarte mult de la oamenii pe care i-am cunoscut mergând prin toată lumea. M-am uitat la cum mănâncă şi cum se îmbracă, la cum nu-ntârzie la-ntâlniri, cum ştiu să-şi ceară scuze, cum ştiu să-ţi mulţumească după o-ntâlnire. Lucrurile astea iau timp, dar sunt din aur.” Menţinerea relaţiilor e uşoară şi frumoasă dacă e-n natura ta, pentru că orice lucru pe care-l faci cu dificultate nici nu atinge un nivel superior de performanţă. „Nu sunt un om de business aspru, ştiu să-mi fac prieteni, ba chiar să mă conectez cu oameni care-i intimidează pe alţii.”
A stat acasă cu fetiţele până când Alessia a făcut şase ani, iar Emma, trei. Şi s-a decis să-şi înceapă atunci businessul fiindcă oamenii îi cereau tot felul de servicii, ea nu-i refuza, iar de-aici a pornit ideea de-a deschide o afacere pe cont propriu. Şi-atunci au plecat toate cele trei fete de-acasă: cele mici la şcoală, iar Amalia la eventures – numele pe care l-a ales pentru firma ei. O combinaţie între „event” şi „adventure”. „Noi am fost mereu cei care au mers către clienţi, asta e abordarea noastră. Până anul trecut, nu făceam parte dintr-un grup. E o pătură destul de caldă pentru agenţiile cărora li se aduc clienţi fiindcă e o muncă foarte grea să cucereşti conturi.” Un tip de seducţie care-n România are specificul lui pentru că oamenii din companii preferă să lucreze cu grupuri mari, de care-au auzit la televizor. Nu sunt foarte mulţi care riscă şi-şi doresc ceva personalizat şi care au curajul să-şi asume ceva inedit. Aşa că e de două ori mai greu să cucerești clienţii, însă şi satisfacţia e de cel puţin două ori mai mare. „Datorită reputaţiei construite de-a lungul timpului, vin la noi oameni care vor să lanseze branduri de lux.”
Cum se construieşte renumele
„Sunt foarte adaptabilă şi extrem de tolerantă. Noi ne ocupăm şi de reputation management, dar iată cum stau lucrurile: dacă tu ai o firmă care vinde produse toxice, eu nu pot face din tine o firmă bio, dacă tu nu vrei să fii o firmă bio.” Aşa e şi cu vieţile personale: nu poţi construi o reputaţie bună unui om care are ceva de ascuns. „Dacă eşti autentic, asta va transpare şi prin noroi.” Când a-ntrebat-o pe Alessia spre ce carieră s-ar orienta, copila i-a răspuns: „Când mă fac mare, vreau să lucrez la eventures”. Fetiţa vede şi ştie că mama munceşte cu foarte mare drag, ceea ce nu-i un lucru prea des întâlnit. „Copiii nu apreciază dacă le reproşezi sacrificiul sau îi pui să stea în faţa televizorului ori ţipi la ei. Dacă mama-i duce la activităţi în parc, le citeşte, se joacă mereu cu ei, insuflându-le încredere, iubire, transmiţându-le cunoştinţe, copiii o vor diviniza.” Fetele ei simt că mama e alături de ele, cu suişuri şi coborâşuri pe care toţi le avem.
Omul care i-a schimbat parcursul
Amalia a fost singură la părinţi, însă n-a fost un copil cocoloşit. Copilăria frumoasă, liberă şi sportivă a construit-o aşa cum este azi. „Datorez totul acelei perioade. Am fost un copil foarte iubit şi, în acelaşi timp, lăsat liber, ceea ce este mare lucru. Am trecut şi prin conflictele necesare din care să-nvăţ ce trebuia. Mi-am dus singură luptele. Iar asta m-a-nvăţat că-n viaţă poţi face faţă oricărui lucru.” A-nvăţat bine, „dar nu foarte; am urât şcoala, adică sistemul”. Ce-a supărat-o? „Faptul că nu contam. Că eram nişte «soldaţi» obligaţi să facă nişte lucuri fixe, să-nveţe pe dinafară.” Amalia nu-şi dădea seama că viziunea ei era cea corectă. „Credeam că sunt o inadaptată. Diriginta mea din clasa a V-a, profesoară de Română, mi-a spus că am dreptate. Femeia aceea mi-a schimbat viaţa şi mi-a dat încredere. A fost primul meu mentor, care mi-a arătat nu doar că-i în regulă că sunt diferită, dar mai ales că eu contez.” A înţeles atunci că a fi diferit nu doar că nu-i rău, dar e chiar de dorit şi că vinovăţiile de copil pe care le tot acumulase nu există de fapt, nu au suport în realitate. „Tot parcursul meu de viaţă s-a schimbat radical atunci când mi-am dat seama că eu valorez ceva.” Încrederea totală dată la timpul potrivit poate cântări mai mult decât orice lucru cumpărabil. La liceu, tot o profesoară de Română a fost cea care a continuat cu insuflarea încrederii. „Te-mpingea chiar ea să fii altfel”, îşi aminteşte Amalia.
„Nu sunt un manager autoritar”
A învăţat atunci preţioasa lecţie a încrederii şi a dat-o mai departe propriilor copii, dar şi angajaţilor. „Nu sunt un manager autoritar. N-am penalizat niciodată pe cineva la plată, de exemplu. Le dau toată libertatea, toată încrederea şi primesc multă dedicare şi creativitate din partea lor. Iar când nu suntem pe aceeaşi lungime de undă, ne separăm cumva de la sine, ca apa şi uleiul, fără niciun fel de conflict.” Nu-şi aminteşte dezamăgiri mari pe care să le fi avut la serviciu. Crede că „iubirea şi încrederea fac totul posibil”, fie-n viaţa personală, fie-n cea profesională. Iar cel mai păgubos lucru este atunci când ni se inoculează de mici frica, spaima de greşeală. Aceasta afectează toată viaţa unui om, iar capacităţile lui cu greu se vor apropia de maximum: „Frica ne limitează.”
Superlativul pe care-l poţi atinge
Succesul pe l-a avut eventures de la început a clădit o bază foarte solidă de încredere şi, în consecinţă, a apărut curajul noilor proiecte. „Majoritatea clienţilor vorbesc despre noi la superlativ.” Aceasta înseamnă un efort susţinut, dar Amalia a-nvăţat să prioritizeze, plus să delege responsabilităţi. „Timpul tău liber trebuie să fie sfânt. Este timp, dacă ştii să jonglezi cu el şi neapărat dacă ai o echipă pe care să te bazezi, că doar nu le poţi face pe toate singur. Pe-al meu îl petrec preponderent cu fetiţele mele. Ele apreciază că sunt activă, sunt mândre de ce reuşesc să fac, învaţă la rândul lor că trebuie să muncească, să-şi câştige singure banii.” Are „câteva” animale: un câine, două şinşile, un papagal, doi şoareci şi două ţestoase. Călătoreşte mult prin ţară fiindcă e implicată în proiecte umanitare, iar Emma şi Alessia s-au implicat, la rândul lor, în campanii umanitare. Puterea infailibilă a exemplului. Amalia este de trei ani ambasador al campaniei „Bun venit pe lume!” – care se ocupă de scăderea ratei mortalităţii infantile, care la noi este dublă faţă de cea a UE – a Organizaţiei Salvaţi copiii!. A ajutat din această poziţie, prin strângerea sumei de un milion trei sute de mii de euro, la dotarea a 53 de maternităţi cu incubatoare, mese de transport, pulsoximetre şi alte tipuri de aparatură necesară salvării nou-născuţilor. „Faptul că pot salva viaţa unor copii mi se pare mai presus de orice altceva aş putea face în toată viaţa mea.” Crede că societăţii româneşti i-ar folosi să aibă mai multe femei în funcţii de conducere şi chiar în politică, „dar femei care sunt formate să fie politicieni”. „Asta ar însemna mai multă grijă pentru că noi suntem învăţate să avem grijă de copii şi de familie, suntem mai responsabile. O femeie se gândeşte mai mult la implicaţii pentru că este obişnuită să aibă grijă de mai mulţi oameni care depind exclusiv de ea.”