Angajatul păgubos. Dă secretele companiei pe gratuitatea unei aplicații
„Personalul nostru de analiză de malware se ridică undeva la 100 de oameni şi, dacă ne uităm la concurenţii noştri de pe locurile următoare, vorbim deja despre un număr de ordine mult mai mare. Motivul pentru care noi reuşim să fim primii ţine de faptul că am investit foarte mult în tehnologie şi inovaţie”, spune Cătălin Coșoi, Chief Security Strategist la Bitdefender.
Din 2010 şi până în prezent compania are 60 de patente, unele înregistrate, altele în aşteptare, iar până la finalul anului viitor numărul lor va ajunge la 120. „Vorbim, în general, despre patente de securitate, dar am ieşit şi în afara acestei sfere şi avem câteva şi de tehnologie”, a mai afirmat Cătălin Coșoi.
Foarte multe patente sunt în zona algoritmilor care învaţă singuri, dar sunt şi în aria de virtualizare, memory introspection. Acestea sunt tehnologii care se regăsesc în produsele de enterprise.
Citește și ”Darkhotel: CEO jefuiţi prin spionaj cibernetic”
„Cum în ultimii ani am investit masiv în produsele de enterprise, avem tehnologii noi, concurenţa noastră încă nepunându-şi problema aceasta. Aşa am ajuns să le introducem rapid în produsele noastre şi să le şi patentăm”, afirmă oficialul Bitdefender.
Şi deşi companii precum Apple sau Google au sute de patente, compania românească spune că s-a rezumat la a patenta numai lucrurile cu adevărat importante. „Nu am investit în a patenta dublu-clicul sau o interfaţă, ci lucrurile de nişă care ne aduc nouă valoare şi ne poziţionează pe primul loc”.
Inovaţia la superlativ
Dacă ne uităm în zona românească sau chiar în zona europeană, vom vedea că există un apetit pentru inovaţie. Aceasta este o zonă de creştere şi aparent suntem un popor foarte inventiv şi dornic să mişte ceva în lume, spune specialistul IT.
În prezent, Bitdefender are 750 de angajaţi în întreaga lume. Dintre aceştia cea mai mare parte se află în România. Adică 450 sunt la Bucureşti, iar alţi 120 se află la Iaşi. Şi din totalul lor, 300 sunt în zona tehnică. Ei sunt cei care inovează. Restul celor care nu sunt în România, constituie birourile de marketing. Dar ca şi cifră de afaceri, 98% din vânzări sunt în afară.
Investiţia în securitate contează tot mai mult
Cătălin Coșoi crede că piaţa protecţiei datelor s-a schimbat în bine, în ultimii ani, dar asta nu datorită companiilor care se ocupă cu securitatea IT, ci din cauza numărului de ameninţări şi a numărului de atacuri sau a pierderilor de date. În sensul că oamenii care au început să investească în securitate sunt cei care au păţit-o deja.
Până acum, producătorii de securitate doar spuneau că există un risc dar mesajul nu avea niciun efect. Securitatea datelor nu reprezenta una din prioritaţile companiilor.
Crearea de noi tehnologii aduce cu ea şi un val de vulnerabilităţi pentru că acestea reprezintă un alt vector de atac. Iar asta înseamnă bani pierduţi pentru companii şi câteodată vorbim de zeci sau sute de milioane de euro sau dolari.
„Dacă ar fi să ne uităm la companiile mari, la final de an sau în urma atacului, se publică date legate de daunele financiare. De multe ori vorbim de defăimare de imagine, iar aceasta implică apoi o investiţie în zona de PR şi marketing. Există şi problemele în care clienţii dau în judecată compania respectivă pentru că au pierdut sume de bani sau date de card. Întotdeauna depinde de tipul de atac”, mai spune Coșoi.
Un astfel de exemplu este al celor de la Apple, care au mizat mai tot timpul în marketing, că siguranţa este pe primul loc. „The Fappening” a fost o grea lovitură pentru ei.
Securitatea pe mobil
Telefoanele care au ca sistem de operare Androidul sunt cele mai atacate, din punct de vedere al creării de malware, faţă de Apple, unde nu am văzut decât un exemplu de acest tip până în prezent.
„Din punct de vedere al securităţii, Apple este mult superior. Dar dacă vorbim de privacy şi anume aplicaţii care extrag elemente din telefon, nu există nici o diferenţă între cele două companii”, spune Cătălin Cosoi.
Nokia – mortea unui colos
Specialistul IT le recomandă celor de la Microsoft, dacă vor să supravieţuiască după anihilarea brand-ului Nokia, să menţină acel atu pe care l-a avut producătorul finlandez dintotdeauna: durata de viaţă a bateriei. Acesta este singurul lucru care i-ar diferenţia în momentul de faţă.
Iar dacă vorbim de Blackberry, el spune că aceştia ar trebui să nu încerce să imite ceilalţi concurenţi, ci să investească masiv în sectorul de privacy şi securitate. Stau foarte bine în acest domeniu, oamenii care folosesc acest gen de telefoane ţin foarte mult la datele din telefoane şi comunicarea criptată ar fi un mate atu.