Antreprenorești, proiectul care reînvie libera inițiativă la sate
Satele românești au un potențial economic imens, care însă nu e pus în valoare. Este o stare de fapt pe care și-au propus s-o schimbe unii dintre cei mai cunoscuți oameni de afaceri de la noi, printre care fondatorul celei mari mari rețele de clinici private locale și fondatorul uneia dintre cele mai mari agenții de publicitate.
Ideea de a derula programul s-a născut în urmă cu câțiva ani. În 2016, antreprenorii și-au suflecat mânecile și, pe banii lor, au pornit proiectul Antreprenorești. „De obicei, aceste proiecte ale noastre sunt doar niște picături, pentru că nu putem să facem schimbări majore. Noi nu am inventat roata și nu putem să le spunem oamenilor cum să facă lucrurile mai bine, pentru că nu ne pricepem. Dar vă putem aduce niște exemple, poate chiar din rândul dumneavoastră. O parte interesantă a acestui proiect este că absolut fiecare sătean, fără niciun fel de cost, sprijinit de noi, poate merge să viziteze aceste inițiative, pentru a putea ca mai apoi să facă performanță sau să facă ceva sustenabil din punct de vedere economic în comunitățile din care aparțin”, declara la debutul proiectului Mihai Marcu, președintele fundației Romanian Business Leaders, prin intermediul căreia se derulează proiectul.
Inițial, intenția antreprenorilor a fost să facă „mentorat” în 17 județe din țară, sau, cum o spun chiar ei, „să revitalizeze satele din România prin încurajarea inițiativelor antreprenoriale ce pun în valoare poatențialul local”.
S-a pornit cu 4 județe, din care au fost selectate 4 localități. „Trebuie să vă spunem că avem câteva criterii mari și late în funcție de care le-am selectat: să fie aproape de București, deoarece dacă vrem să aducem aici câțiva directori de companii să nu trebuiască să facem pe drum mai mult de 3-4 ore, a mai fost criteriul dimensiunii, mai precis ne-am axat pe comunități de peste 3.000 de locuitori și, nu în ultimul rând, a fost criteriul demografic, și am încercat ca localitățile alese să aibă tineret, copii, deoarece dacă vom reuși să creăm un model sustenabil de business în aceste localități pe care le vom alege, dacă nu există tineret, el nu are șanse ca peste 50 de ani să continue”, a explicat Mihai Marcu.
„România se află într-o criză de identitate majoră”
Cum renaști însă libera inițiativă în zone din care au migrat milioane de tineri, în ultimii ani? Omul căruia i-a aparținut ideea Antreprenoreștiului, Felix Tătaru, fondatorul agenției de publicitate GMP Group și totodată membru Romanian Business Leaders, spune că „o țară fără sate își pierde din identitate, iar România este acum în mijlocul unei crize de identitate majoră”. Însă, „fiecare om are o poveste a sa și fiecare sat are povestea lui, care trebuie doar descoperită. Satele alese în cadrul proiectului beneficiază de sprijinul nostru, dar este o «împreună lucrare» nu venim noi și spunem oamenilor ce trebuie făcut”.
Tătaru spune că fiecare sat trebuie să afle prin ce anume se diferențiază de celelalte localități. Astfel își găsește identitatea. El a dat exemplul unui sat din Japonia în care exista o mină, care s-a închis, prin urmare oamenii au rămas fără ocupație. Ca să afle cum pot găsi surse de venit, localnicii au apelat la câțiva specialiști. Aceștia au descoperit că satul cu pricina era localitatea cu cele mai longevive căsătorii și cele mai puține divorțuri din regiune. „Acesta e locul Dragostei, au spus specialiștii. Satul s-a marketat în acest fel și a devenit un reper turistic, pentru că oamenii se căsătoresc acolo, ca să le meargă bine. Între timp, în zonă au apărut nu mai puțin de 100 de hoteluri”, povestește Tătaru. Însă astfel de exemple se regăsesc și în România. De exemplu Viscri este o localitate în care vin tot mai mulți turiști pentru că acolo și-a cumpărat o casă prințul Charles. Un exemplu și mai nimerit este Văliug, un sat de lângă Reșita, ce a devenit în ultimul timp un mic Saint Tropez. „În urmă cu zece ani, un om a construit acolo un ponton, la marginea lacului. De-atunci, satul a devenit un reper. De 1 Mai au fost acolo 2.800 de oameni, s-au organizat petreceri cu DJ aduși din Berlin, de peste tot din Europa. Pe timpul verii, lumea se duce ziua la plajă, iar seara au petrecere”, spune Felix Tătaru.
Ca să vadă cu ochii lor cum dezvolți comunitatea pornind de la un brand, sute de tineri care au luat parte la Antreprenorești au vizitat localitățile în care se găseau „exemple de bune practici”. Promotorii unor produse deja celebre, cum ar fi Telemeaua de Ibănești, i-au învățat cum se poate construi un brand și ce anume presupun produsele eco, respectiv respectarea naturaleții produselor. Ulterior, au avut posibilitatea să pună în practică ce învățaseră în materie de autopromovare. Astfel, atât în 2017, cât și în 2018, de 1 Mai, sătenii care au participat la program și-au prezentat propriul „brand” oamenilor veniți din toate colțurile țării. E vorba de zeci de turiști care au vizitat localitățile incluse în program, locuind chiar în casele sătenilor, explică Daniela Marișcu, responsabil de proiect și totodată membru al Romania Business Leaders.
Tot în cadrul programului, pentru tinerii din satele vizate se organizează sesiuni de training de câte 5 luni, în care învață cum își pot face un business. Iar ca să afle de la cei mai buni ce înseamnă o afacere, tinerii s-au întâlnit cu reprezentanții unor companii de renume, precum Renault și NHR.
Una peste alta, în cei peste doi ani de când se derulează Antreprenorești, membrii Romanian Business Leaders și alți oameni de afaceri au cumulat peste 1.350 de ore de voluntariat în acțiuni la care au participat nu mai puțin de 12.000 de săteni și 130 de antreprenori din mediul rural. În total, 19 membri ai Romanian Business Leaders au fost cooptați în proiect, iar alți 40 de experți și antreprenori s-au implicat în mod voluntar.
Din program au făcut parte inițial 4 localități, însă până în 2020 li se vor alătura alte 6 sate.
Daniela Marișcu, persoana responsabilă de proiectul Antreprenorești, este nominalizată la
Secțiunea
ANTREPRENORIAT PRODUS ÎN ROMÂNIA
Citește și:
Dorin Crizbășan, omul de afaceri care a obținut recunoașterea novacului afumat la nivelul UE
VOTATI AICI câștigătorul secțiunii ANTREPRENORIAT PRODUS ÎN ROMÂNIA