Antreprenoriat feminin. Când și la ce ar renunța femeile, pentru a intra într-o afacere
Independența și perspectiva unui venit suplimentar se pare că sunt cele două motivații principale care le determină să inițieze o afacere. Dar nu e suficient. Lipsa de încredere în propriile competențe este una din cauzele principale pentru care româncele nu-și duc visul până la capăt. „Se observă un scor scăzut (de 18%) în ceea ce privește încrederea în a-și implementa planul de afaceri, față de 24% în cazul bărbaților”, declară expertul științific pentru România în cadrul studiului AGER 2016, Carmen Păunescu.
Dorință există, potrivit aceluiași studiu, 51% iau în considerare reorientarea către antreprenoriat – și se pare că nu ducem lipsă nici de idei care pornesc fie de la oportunități, fie sunt determinate de necesități. „Suntem o societate creativă. Există idei dar ceea ce contează este planul de implementare a ideii” spune expertul Carmen Păunescu.
Antreprenoriat. De la vorbe la fapte
Scăderea procentului de femei disponibile să înceapă o afacere este explicată prin faptul că femeile sunt mulțumite cu actualul loc de muncă. Carmen Păunescu, profesor Universitar la Departamentul UNESCO pentru Administrarea Afacerilor, din cadrul Academiei de Studii Economice București se încadrează și ea în această categorie, a femeilor care au acel confort și sunt satisfăcute și împlinite la locul de muncă. Face proiecte și participă la studii despre antreprenoriat dar spune că nu a avut niciodată propria afacere, deși nu exclude această posibilitate la un moment dat. „Eu provin dintr-un mediu academic. În mediul în care noi lucrăm se stimulează, se încurajează intraprenoriatul. De exemplu, scriem proiecte, atragem finanțări, pentru un anumit beneficiar sau un anumit grup țintă. Și aici ne dovedim abilitățile intraprenoriale: în a scrie proiecte, a obține finanțare și a implementa proiectele. Desigur suntem protejați de organizație. Recunosc. Dar putem exersa abilitățile antreprenoriale în cadrul organizației și putem testa cam ceea ce experimentează un antreprenor. ”
„Când vine vorba ca femeile să renunțe la jobul lor, pentru a începe o afacere, procentajul scade la 17%, tocmai din cauza multiplelor bariere care pot fi personale, emoționale, fiscale, legislative, sau pentru că nu există modele în societate. Cred că rolul nostru, al societății, este de a aduce vizibilitate și de a pune într-o lumină bună femeia antreprenor” consideră Ioana Enache General Manager Amway România, Bulgaria și Grecia (Amway este susținătorul studiului AGER în România, care se află la a patra ediție.)
foto: Mădălina Rădulescu, Ioana Enache, Gabriela Păunescu
Bariere în antreprenoriatul feminin
Mădălina Rădulescu, VP Entrepreneurship în cadrul Professional Women’s Network, (o asociație globală prezentă în 28 de țări), este de părere că sunt mai multe bariere pentru care femeile nu aleg calea antreprenoriatului :
1. responsabilitatea față de familie
Femeile care aleg antreprenoriatul au obiective ușor distincte față de cele ale bărbaților. Conform Amway Global Entrepreneurship Report (AGER) 2016, motivațiile fundamentale care stau la baza antreprenoriatului feminin sunt nevoia de balansare a muncii cu viața de familie, nevoia de a avea un loc de muncă stabil și intenția de a valorifica o oportunitate existentă pe piață. „Există un număr foarte mare de doamne care doresc să părăsească mediul corporatist și să se lanseze în propriul business sau ca freelancer, pentru că sunt câteva diferențe.(…) O femeie se gândește întotdeauna că are niște responsabilități acasă, pe primul plan trec copiii, asta e un motiv pentru care îți vine destul de greu să lipsești de acasă. Toate femeile care au copii pot să confirme asta” explică Mădălina Rădulescu, VP Entrepreneurship în cadrul Professional Women’s Network.
2. Perfecționismul
La responsabilitatea față de familie se mai adaugă și perfecționismul femeilor și asta justifică lipsa de încredere a acestora. „Cele mai multe nu încep o afacere pe motiv că «dacă nu va fi suficient de bine ceea ce voi face»”.
3. Apetența scăzută pentru risc
„Femeile în general dozează altfel riscul și nu intră în lucruri foarte riscante. Poate că aici găsim o explicație și în numărul mare de microîntreprinderi. Dacă ne uităm vedem multe femei în zona de art&craft. eventual freelancing, inițiative care nu sunt neapărat purtătoare de risc dar le lasă spațiul să își arate forța creativă, care există în fiecare femeie, într-o doză mai mare sau mai mică” spune Mădălina Rădulescu.
4. Accesul la finanțare
„O altă barieră pe care am identificat-o este accesul la finanțare. În ultimii ani sunt din ce în ce mai multe inițiative ale băncilor care au observat această nevoie. Ideea e ca oamenii să ajungă la această informație. Pentru că lucrurile sunt atât de ascunse din păcate deși ele ar trebui să fie transparente.”
Dacă analizăm cele spuse mai sus și dacă ne uităm inclusiv la femei antreprenor cu ștate vechi, se observă că multe dintre ele fie nu au mai avut partenerul/ soțul alături atunci când au dobândit succesul, fie au reușit cele care au avut susținerea în familie. În concluzie, succesul femeilor se traduce prin prudență și atenție la detalii.
„Lipsa de încredere pe care noi o vedem traversând rezultatele studiului sunt convinsă că e influențată și de societatea în care trăim, care a blamat pentru o perioadă ideea de a vinde. A vinde cuiva, ceva, era o rușine. De ce o rușine? Toată viața vindem ceva, cuiva”, concluzionează Ioana Enache.