Aviva România, fără disponibilizări în 2012
Asiguratorul american Metlife a anunţat pe 30 ianuarie că a ajuns la un acord cu Aviva pentru preluarea operaţiunilor grupului britanic din Cehia, Ungaria şi România, tranzacţia urmând să fie încheiată în acest an. Mihai Popescu, directorul general al diviziei locale a asiguratorului britanic, a declarat pentru revista Cariere că nu poate preciza cu exactitate când se va încheia acest proces, deoarece finalizarea tranzacţiei depinde de obţinerea tuturor autorizaţiilor şi aprobărilor organelor de reglementare, iar un astfel de proces este unul destul de laborios din punct de vedere al documentării. Oficialul a menţionat însă că intenţia echipelor ce lucrează în acest proiect este ca finalizarea să se întâmple în decursul anului 2012, aşa cum s-a anunţat la nivel de grup.
Referitor la raţionamentul care a stat la baza deciziei de vânzare a celor trei operaţiuni, M. Popescu a precizat că, în noiembrie 2010, când grupul Aviva a anunţat intenţia de revizuire strategică a afacerilor, managementul companiei a formulat câteva criterii pentru pieţele pe care Aviva doreşte să acţioneze. Criteriile respective sunt în jurul a trei mari parametri: profitul obţinut de o divizie locală trebuie să fie de peste 100 de milioane de euro pe an, valoarea francizelor trebuie să fie de un miliard de euro, iar randamentul investit trebuie să fie de 12%. Cum niciuna dintre cele trei pieţe menţionate anterior nu a îndeplinit criteriile trasate, s-a luat în considerare vânzarea acestor operaţiuni către un investitor strategic.
Pe parcursul anului 2011 s-au purtat o serie de negocieri cu mai multe companii prezente sau care doreau să pătrundă pe piaţa din România, în cele din urmă fiind ales grupul american Metlife. Directorul general al Aviva România a declarat că nu poate face publice numele companiilor cu care s-au purtat negocieri.
Întrebat dacă anticipează o posibilă fuziune între Aviva România şi Alico România, Mihai Popescu a declarat că momentan nu poate nici confirma, nici infirma o astfel de variantă, dar a precizat că „intenţia pentru perspectivă este, totuşi, ca operaţiunile să fie integrate“.
Referitor la posibile noi fuziuni şi achiziţii ce ar putea avea loc pe piaţa locală în acest an, şeful Aviva afirmă că o previziune în acest sens ar reprezenta o „formă de ghicit în globul de cristal“, însă consideră că nu s-ar putea declara surprins dacă o astfel de mutare ar avea loc. „Astfel de schimbări în vederea unei consolidări a organizaţiei sunt obişnuite. În toate industriile au loc astfel de transformări, de aceea dacă spun da, sunt sigur că nu greşesc. Nu am informaţii specifice despre ce fuziune anume ar fi iminentă, dar nu o să mă mire atunci când o să se întâmple, pentru că acestea fac parte din viaţa de business normală. Mai ales în perioadele de redefiniri strategice, reorganizări, revizuiri de strategie din motive de schimbare a condiţiilor economice, nu e nimic mai firesc“, susţine M. Popescu.
Aviva se va concentra pe ţările unde are „strenght and skill“
Mihai Popescu a mai adăugat că grupul Aviva intenţionează să îşi focuseze atenţia pe „ţările unde avem «strenght and skill», aşa cum spunem noi: Anglia, Irlanda, Spania, Franţa, Italia, chiar şi în Europa Centrală şi de Est, către ţări ca Polonia, unde avem o poziţie foarte puternică, sau pieţe cu mare potenţial prin perspectiva demografică, cum ar fi Rusia sau Turcia“.
Referitor la evoluţia afacerilor Aviva România, Mihai Popescu a declarat că în prezent deţine o serie de date parţiale, care însă nu pot fi făcute publice, dar a precizat că pe partea de prime subscrise s-a înregistrat o uşoară contracţie, însă acest declin a fost unul asumat de companie, care a decis să se focalizeze pe un business de calitate, care să producă „cu adevărat valoare, mai degrabă decât cotă de piaţă“. În ceea ce priveşte costurile, atât cele cele tehnice, cât şi cele pur operaţionale au fost reduse semnificativ. Nu în ultimul rând, Aviva România a reuşit să încheie anul 2011 fără să fie nevoită să apeleze la o injecţie de capital.
Clienţii pot sta liniştiţi
În ceea ce îi priveşte pe clienţii Aviva, CEO-ul asiguratorului îi sfătuieşte să stea liniştiţi, deoarece termenii şi condiţiile care au fost prezentate clienţilor în momentul semnării poliţelor nu se modifică şi sunt preluate, rămânând ca obligaţii ale companiei.
Chestionat pe tema unei viitoare poziţii pe care ar putea-o ocupa odată cu finalizarea tranzacţiei, Mihai Popescu s-a limitat la a preciza că intenţionează să se focuseze pe „finalizarea tranzacţiei şi pe ceea ce numim business as usual, continuarea afacerii în parametri stabiliţi“.
Ce mod de abordare adoptă Mihai Popescu pentru a-şi motiva subalternii? Metoda exemplului personal reprezintă pentru directorul general al Aviva România cea mai bună modalitate de a scoate ce e mai bun din angajaţi. „Cel mai important lucru este exemplul personal.
Atâta vreme cât ceri lucruri pe care nu este evident că le poţi face şi tu, e greu să te aştepţi la mai mult din partea celor cu care lucrezi. Eu cred că cel mai important este să fie clar că toate lucrurile pe care le aştepţi, le şi trăieşti. Sunt multe teorii şi multe discuţii pe subiectul motivării.
La mine a funcţionat cel mai bine, şi văd că şi la colegii mei se întâmplă la fel: ceea ce vorbim este totuna cu ceea ce trăim ca valori, ca gândire profundă, sinceră, fără agende diferite.“