Cât de eco suntem la capitolul electrocasnice?
Ce ar trebui să cunoască orice consumator atunci când achiziţionează un obiect electrocasnic şi doreşte să se asigure că este „verde”? Cât de importantă este pentru companiile producătoare această componentă şi ce inovaţii de produs se regăsesc pe piaţa românească? Cum decurge procesul de reciclare?
Inovaţie de produs. Avem?
„Înainte de a cumpăra ceva, gândeşte-te ce impact social, economic şi ecologic va avea acel lucru”, au spus la un moment dat cei de la GreenerTogether, o asociaţie guvernamentală de mediu din Scoţia. Se pare că mulţi consumatori încep să ia asta în calcul în ultimii ani. Conform unui studiu, 4 din 5 consumatori ai Uniunii Europene sunt dispuşi să cumpere produse prietenoase cu mediul, cu condiţia ca acestea să fie controlate de către un organism independent, şi nu de către fabricant.
Şi românii urmăresc acest aspect în procesul de achiziţionare a bunurilor electrocasnice. Reprezentanţii Electrolux ne-au declarat că „în ultimii ani s-a observat că decizia finală de cumpărare se ia în funcţie de consumul de apă şi energie al echipamentelor”, iar Samsung Electronics România ne-a vorbit despre „o cerere mai mare din partea consumatorilor pentru produse inovatoare, care să satisfacă din ce în ce mai multe nevoi, incluzând aici consumul redus sau produsele eficiente din punct de vedere energetic”.
Aparatele electrocasnice reprezintă aproape 40% din consumul electric menajer, aşa că atenţia acordată produselor pe care le aducem acasă este invers proporţională cu suma de plătit la factura lunară. Majoritatea aparatelor electrocasnice sunt clasificate în funcţie de consumul energetic în: cel mai economic (A+++) foarte economic (A++), economic (A+), consum mediu (A) şi consum ridicat (B). Modelele din clasa A+ sau A++ economisesc cu 25%, respectiv cu până la 45% mai multă energie.
Producătorii încep să elaboreze noi structuri de produs care să respecte standardele de mediu, dar şi să-i atragă pe cumpărători printr-o linie inovativă, diferenţiindu-se de concurenţă.
Samsung a punctat recent la capitolul inovaţie tehnologică prin EcoBubble, tehnologie dezvoltată pentru gama de maşini de spălat, ce încurajează consumul redus de apă, dar şi prin motorul Digital Invert, aplicat tot maşinilor de spălat, despre care compania spune că aduce mai multă eficienţă şi durabilitate.
„Tehnologia Eco Bubble utilizează un generator de spumă care injectează aer în apa rece folosită, dizolvând şi activând detergentul, care pătrunde mult mai rapid în rufele din cuvă. Astfel, clienţii beneficiază de o curăţare eficientă a hainelor, delicată cu ţesăturile sensibile, reducând în acelaşi timp consumul de apă şi energie şi, implicit, facturile la utilităţi”, spune Bogdan Mariş, Product Manager Home Appliances în cadrul Samsung Electronics România.
Un alt exemplu al acestui producător este şi sistemul de aer condiţionat Seria K (Jungfrau), care datorită tehnologiei avansate a atins standardul mondial Energy Efficient Ratio, reducând astfel consumul de energie cu până la 80%, indiferent dacă aparatul este în funcţiune sau este oprit, spune Mariş.
Atunci când aparatul este în uz, tehnologia Smart Inverter menţine temperatura constantă, fără oprirea şi pornirea continuă a compresorului, reducând astfel cantitatea de energie irosită. În plus, când aparatul este oprit, tabloul de comandă optimizat foloseşte cantităţi mici de energie şi economiseşte cu 90% mai multă energie decât sistemele convenţionale de aer condiţionat.
Există şi o tehnologie aplicată maşinilor de spălat, ce permite adaptarea consumului de apă şi energie în funcţie de încărcare, contribuind astfel la încadrarea echipamentului în cea mai bună clasă energetică. Tehnologia FuzzyLogic de la maşinile de spălat Electrolux SteamSystem din cea mai nouă clasă energetică A+++ determină un consum de energie mai scăzut cu 20% faţă de un model obişnuit din aceeaşi clasă, spune Carmen Georgescu, Electrolux Marketing Manager East Europe South Cluster. Electrolux a dezvoltat şi modele de maşini de spălat vase cu senzor care detectează gradul de murdărie al veselei şi nivelul de încărcare al maşinii, iar în funcţie de aceste informaţii, se reglează automat consumul de apă şi cel de energie.
Atenţie la eticheta de eficienţă energetică
La ce trebuie să priveşti mai întâi dacă eşti un cumpărător responsabil, interesat de achiziţionarea unui produs care să afecteze cât mai puţin mediul înconjurător odată pus în funcţiune? Specialiştii spun că la eticheta privind eficienţa energetică a echipamentului, pentru a afla consumul de apă şi energie.
„Consumatorii ar trebui să poată urmări clasa de performanţă şi eficienţă în care produsul este încadrat de specialişti, dar şi existenţa programelor scurte de folosire sau a comenzilor optimizate. Acestea permit oprirea automată, odată ce obiectul electrocasnic nu mai este folosit, evitând risipa de energie”, explică Bogdan Mariş, Samsung Electronics România.
Este util să aflaţi şi dacă echipamentele sunt dotate cu tehnologii inovatoare, care să asigure reducerea consumului de resurse, dar şi sfaturi despre modalitatea în care ar trebui să folosiţi şi să păstraţi echipamentele în cele mai bune condiţii, subliniază Carmen Georgescu de la Electrolux.
Cum stăm cu reciclarea?
Un comportament sensibil faţă de mediu până la capăt presupune şi reciclarea acestor obiecte de uz electrocasnic, odată ce ciclul lor de întrebuinţare a luat sfârşit şi devin deşeuri.
Asociaţia Română pentru Reciclare RoRec, fondată de zece dintre cei mai cunoscuţi fabricanţi europeni de electrocasnice cu activitate în România (Amica, Arctic, Bosch Siemens Electrocasnice, Candy Hoover, Electrolux, Gorenje, Indesit, Philips, Groupe SEB şi Whirlpool), are responsabilitatea gestionării acestor deşeuri de echipamente electrice şi electronice pentru producători. Este, de altfel, o directivă europeană care obligă la asta, dar consumatorul de rând nu este obligat decât, poate, de propria conştiinţă civică.
De aceea este util de ştiut că în toată ţara există centre de colectare de deşeuri aparţinând RoRec, trebuie doar să mergem şi să predăm obiectele de care nu ne mai folosim.
Dincolo de autorităţile de mediu din România, nenumărate ONG-uri dezvoltă programe de popularizare şi conştientizare a importanţei reciclării. Doar ECOTIC, o organizaţie colectivă ce preia responsabilităţile a 375 de producători/ importatori de echipamente electrice şi electronice, afirmă că deţine 450 de puncte de colectare la nivel naţional.
Se pare însă că nu suntem foarte eficienţi la reciclare: în prezent, în România se colectează doar 1,1 kilograme de DEEE (deşeuri de echipamente electrice şi electronice) pe cap de locuitor, deşi UE a impus ţării noastre o ţintă de colectare de 4 kilograme de DEEE pe cap de locuitor.
Aşa cum tot ceea ce ţine de un comportament eco este încă într-un stadiu incipient în România, şi segmentul electrocasnicelor „verzi” şi al preocupării pentru un mediu sănătos şi din acest punct de vedere, este totuşi unul de nişă. Recent, un studiu al Miele România, producător de electrocasnice premium, scotea la iveală faptul că majoritatea românilor condiţionează procesul de cumpărare de design. În niciun caz de gradul de protecţie eco pe care îl prezintă.
Articol preluat din Revista Cariere de aprilie. Pentru detalii legate de abonare, click aici