Ce defineşte succesul unui start-up în dezvoltarea de aplicaţii mobile?
Pe măsură ce companiile fac din ce în ce mai multe afaceri în domeniul virtual, locaţia fizică a unui start-up este mai puţin relevantă decât înainte, iar barierele de intrare pe piaţă s-au diminuat în mod semnificativ. Astăzi, banda de mare viteză şi puterea telefoniei mobile fac ca start-up-urile, atât din ţările dezvoltate, cât şi din cele mai puţin dezvoltate sa aibă acces rapid la baze de consumatori media de mari dimensiuni.
România – o piaţă cu oportunităţi mari pentru export, însă cu un consum intern limitat
În România, cifra de afaceri totală în domeniul IT&C a crescut cu 8% în 2010 şi cu 2% în 2011, revenind astfel la nivelul de 9.4 miliarde Euro înregistrat în 2008, conform raportului publicat de Institutul pentru Tehnică de Calcul de anul acesta. Exporturile au continuat să crească în acest domeniu pe întreaga perioadă post-criză, depăşind cu 37% nivelul anului 2008, în timp ce veniturile pe piaţa internă au înregistrat o creştere mai slabă, de doar 6%.
România este astfel o piaţă emergentă tot mai atractivă pentru dezvoltatorii de software, în special de aplicaţii pentru platformele mobile. În Appstore există peste 400 de aplicaţii româneşti şi un număr aproape similar de aplicaţii îl găsim şi pe piaţa dedicată platformelor Android, conform Syscom Digital. Numărul aplicaţiilor dezvoltate în România este în continuă creştere şi se estimează că până la sfârşitul anului vor fi de cinci ori mai multe decât în prezent.
Dacă România reprezintă o piaţa atractivă pentru partea de dezvoltare, consumului intern este însă relativ scăzut. Reprezentanţii din IT&C au subliniat în repetate rânduri că piaţa trebuie educată, iar consumatorii trebuie sprijiniţi pentru a se adapta la noile tehnologii şi tendinţe de consum media.
Ce defineşte succesul unui start-up în dezvoltarea de aplicaţii mobile?
Într-o piaţă saturată, este importantă evidenţierea conţinutului mai presus de “zgomotul” creat de orice altceva. Consumatorii vor să consume doar o cantitate finită. Aşa cum majoritatea telespectatorilor vizionează 10 – 12 canale din cele aproape 100 disponibile, la fel fiecare consumator va fi loial unui număr mic de aplicaţii, indiferent de numărul total al acestora.
Un start-up din acest domeniu intră într-un mediu aglomerat, cu mult conţinut disponibil şi are o singură şansă pentru a face o primă impresie bună. Consumatorii vor fi atraşi numai prin calitatea ofertei, iar răspunsul lor iniţial va dicta în mare măsură dacă vor mai folosi produsul din nou. În plus, este deosebit de important ca produsul (aplicaţia) să se diferenţieze de celelalte, având în vedere că timpul consumatorului se împarte între un număr tot mai mare de platforme noi şi concurente. Aceste companii trebuie, prin urmare, să construiască şi să investească în conţinuturi atrăgătoare, care motivează utilizatorii să revină la un anumit web-site sau aplicaţie mobilă.
Odată ce mai mulţi consumatori folosesc produsul, calitatea infrastructurii acestuia va fi pusă la încercare, motiv pentru care este importantă construirea unor sisteme robuste şi prietenoase. Nu este vorba doar despre păstrarea clienţilor fericiţi, ci şi despre a face profit. În timp ce mitul accesului gratuit la internet încă mai există, companiile continuă să caute modalităţi de a monetiza produse şi servicii online. Astfel start-up-urile trebuie să dezvolte modele de afaceri durabile şi adaptabile, cu strategii multiple de conţinut plătit.
Ernst & Young este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 152.000 de angajaţi în 700 de birouri din 140 de ţări şi venituri de aproximativ 22.9 miliarde dolari în anul 2011.