Cea mai importantă trăsătură a unui bun antreprenor: să delege corect
După o experiență de zeci de ani în domeniul turismului montan, omul de afaceri Virgil Harabagiu a pariat pe un business în domeniul vinului, în zona Dealu Mare, la crama Licorna Winehouse.
Deținătorul uneia dintre cele mai mari companii hoteliere pe Valea Prahovei, Perla Bucegi, a avut curajul de a investi într-o zonă cu tradiție în vinificație, deja aglomerată cu multe branduri recunoscute. A ales să valorifice expertiza de hotelier în turismul montan, cu riscul de a plonja într-un domeniu nou pentru el. Dar recunoaște că „nimic nu se compară cu plăcerea de a sta cu un om de bună calitate la un pahar de vin la poalele munților“. De aici și scânteia care a generat succesul afacerii sale colaterale.
Cunoscându-l pe oenologul cramei Licorna, Gabriel Lăcureanu, desemnat oenologul anului în doi ani consecutivi, pot spune despre Virgil Harabagiu că este un manager care știe să identifice talente și, mai ales, să le păstreze. E o calitate rarisimă printre managerii și antreprenorii români. „Când vine vorba de oameni, să identifici talentele este mult mai ușor decât să le păstrezi. Se aplică în orice domeniu“, explică deținătorul cramei Licorna.
De la industria hotelieră la industria vinificației
Este un antreprenor care simte omul bun și businessul cu potențial. „Eu cred că intuiția merge mereu mână în mână cu experiența, atât în alegerea oamenilor, cât și în identificarea afacerilor. Am mai multă intuiție acum, la peste 60 de ani, decât la începuturile mele în afaceri“, recunoaște Virgil Harabagiu.
De la industria hotelieră la industria vinificației nu e un drum lung, la propriu și la figurat, dar trecerea nu e la îndemâna oricui, chiar dacă se poate spune că turismul oenologic are un potențial uriaș în România. Proprietarul Licorna Winehouse recunoaște că turismul enologic are potențial, dar de foarte mulți ani rămâne tot la acest stadiu, al „potențialului“.
„Îmi place să cred că, prin ceea ce facem aici, contribuim la a duce turismul la următorul nivel. Acela de a ajuta oamenii să descopere vinuri excepționale, la ele acasă, în cramă. Frumusețea locului ne este de mare folos, dar ceea ce îmi doresc să rețină vizitatorii este experiența completă și mai ales pe aceea a degustării unor vinuri de excepție.
Până la urmă, beneficiarii ambelor industrii sunt oamenii. Și când e vorba de oameni, chiar dacă e greu, satisfacția lucrului bine făcut este parcă mai mare. Important este să delegi numai în funcție de talent și competență. Altfel șansele sunt mici. Poate asta este cea mai importantă trăsătură a unui bun antreprenor: să delege corect! Atunci toate mecanismele funcționează bine și nu e nevoie decât să corectezi ici, colo. „Văzută din afară, industria vinului pare un domeniu fascinant, care implică vocație, pasiune, creativitate. Din interior, însă, are un program și reguli stricte. Fără ele ar fi haos. Și pentru că lucrăm cu natura, în primul rând trebuie respectate legile ei, uneori extrem de dure. Și apoi trebuie să facem și să respectăm propriile reguli, altfel ar fi imposibil să existăm. Sigur, sunt regulile comerciale, fiscale etc., care trebuie, indiscutabil, respectate.
Deci, putem vorbi doar de creație? Nu. Dar fără vocație și fără creativitate, ar fi anost. În primul rând, nu am progresa și nu ne-am putea atinge potențialul. Iar când vine vorba de potențial, avem din belșug, la Licorna. O zonă minunată, oameni dedicați și profesioniști valoroși. Nu neapărat ușor de strunit, dar dacă nu ar fi așa, care ar mai fi satisfacția?“, recunoaște cu umor Virgil Harabagiu.
Investiția în industria vinului este una pentru viitor
Licorna Winehouse a avut o ascensiune rapidă în ultimii 5 ani, iar parțial secretul constă în curajul antreprenorului de a începe de la zero pe o piață deja destul de aglomerată. „Doar curajul nu rezolvă nimic, disponibilitatea de a investi pe termen lung este, clar, vitală. Dar cele două, curajul și banii, fără oamenii dedicați care construiesc această marcă, nu ar însemna mare lucru. Ascensiunea li se datorează în primul rând lor. Valoarea oamenilor, în primul rând a enologului (care nu este doar enolog), dar și a întregii echipe, de multe ori mă surprinde. Asta înseamnă bucurie pentru antreprenor, împlinire și confirmare că am făcut alegeri corecte. Mai sunt și alți factori importanți, dar dacă v-aș spune tot secretul, el n-ar mai fi secret, nu?
Pentru viitor, ne-am propus să consolidăm drumul pe care am pornit și să nu ne abatem de la el. Și, ceea ce este cel mai important, încercăm să stabilim standarde, să ridicăm ștachete, lucruri din acestea, normale!“, subliniază omul care a dorit să reînvie domeniul Licorna și a reușit.
„Ceea ce pare o cheltuială eu o văd drept investiție în dezvoltare”
Pe de altă parte, recunoaște că investiția în industria vinului este una pentru viitor. „E bine știut că, din cramele butic, care produc vinuri premium, ajunge să profite abia a doua, a treia generație. Afacerile de familie din Franța sunt cel mai bun exemplu. Așadar, eu cresc această afacere pentru nepotul meu, iar el, probabil, va putea fi numit antreprenor în lumea vinului. Altfel, cred că trebuie să ai pasiune, în sensul bun, pentru acest produs, și mult respect pentru toți factorii care contribuie la crearea lui: natură, oameni, timp“. Tocmai de aceea are mare grijă de oamenii cu care lucrează. „În prezent, când suntem în fața unei crize de resurse umane, să alegi oameni este un lux. Pentru a duce lucrul mai departe ai nevoie de oameni, iar uneori trebuie să ne facem treaba cu ceea ce avem. E bine cunoscut faptul că în domeniul restaurantelor există foarte multă fluctuație a personalului. M-am obișnuit. Ceea ce caut, însă, la toți oamenii cu care lucrez și în care investesc încredere, este să-mi reprezinte avantajos aface rea, fie că e vorba despre manageri sau despre cei care interacționează cel mai mult cu clienții – ospătari, recepționeri. Și pentru că aceștia din urmă sunt primii reprezentanți ai imaginii afacerilor mele, nu ezit să investesc în pregătirea lor. De aceea, în măsura posibilităților, desigur, încerc să ofer aceste condiții, fie că e vorba despre tehnologie sau de pregătirea oamenilor. Ceea ce pare o cheltuială eu o văd drept investiție în dezvoltare. În schimb, le cer oamenilor cu care lucrez dedicare și disciplină pentru că doar așa pot respecta regulile“, susține antreprenorul.
Recunoaște că n-avem noi spațiu editorial suficient cât să enumere el cele mai dificile momente din viața de antreprenor fiindcă mediul de afaceri creează momente dificile. Din plin. Preferă să aducă în față împlinirile.
„Dacă vorbim de Licorna, simt o satisfacție mare la fiecare deschidere de sticlă cu vinul produs aici. Am emoții, câteodată chiar mă gândesc că nu mai pot bea vin ca înainte, acum sunt extrem de atent la tot ce înseamnă acest produs. Și mă bucur în sufletul meu (câteodată mă și exteriorizez, ce să fac?) pentru acest produs minunat și, ca o străfulgerare, îmi amintesc cât de multă muncă și pasiune a fost pusă în fiecare sticlă. Desigur, o bucurie enormă a venit și odată cu recunoașterile internaționale. Am fost mândru că un vin de la noi (Bon Viveur Roșu 2014) a fost primul vin roșu produs în România care a luat medalie de aur la Decanter Wine World Awards (unul dintre cele mai prestigioase concursuri de vin din lume)“, rememorează Virgil Harabagiu.
Portret al antreprenorului ideal în lumea vinului (și nu numai)
Dacă ar ține un curs la școala de tineri antreprenori, le-ar spune un lucru esențial: că nu există previzibilitate în afaceri și, astfel, trebuie să faci față mereu disconfortului de a nu deține controlul complet asupra lucrurilor. „E dificil, mai ales că banii tăi sunt în joc, dar asta înseamnă să ai curaj și încredere. Nu știi ce aduce ziua, așa că e bine să ții ochii mereu deschiși pentru a putea prevedea o problemă, dar mai ales pentru a vedea oportunitatea“, susține experimentatul antreprenor.
Un alt fel de patriotism
Una dintre aceste oportunități a fost să dea o șansă cramei construite în urmă cu mai bine de 100 de ani, la Gura Vadului, de către soții Nicolae și Elena Nicolau. Ei au hotărât să-și construiască o cramă pe acest loc după ce capul familiei îl visase pe domnitorul Constantin Brâncoveanu care îi cerea să clădească o cramă unde să facă un vin negru precum cocoșul din curtea acestuia. Vinul negru solicitat de domnitor se face și în prezent, iar crama nu a ieșit din basm și poartă numele de Licorna Winehouse.
Ce aduce nou această cramă în business? „Vinuri românești de calitate, create de un enolog român. Cred că aceasta ne diferențiază pe piață. O perioadă, cramele investeau încredere în specialiști străini, nu a fost greșit, eu însă am mers pe mâna unui enolog tânăr, dar experimentat, român, pentru că sunt de părere că soiurile românești își păstrează complet autenticitatea și caracterul dacă sunt create de cineva care s-a născut aici, pe același pământ. Îl puteți numi patriotism, dacă vreți. Licorna are oameni speciali, are pământ bun și are îngăduința de a-și urma drumul. Adică are libertate de creație. Propunem vinuri elegante, vinuri mari chiar, dar cu caracter și cu amprentă – spun asta fără aroganță. E bine ca oamenii să experimenteze, să compare. Să afle și alte vinuri. Ca apoi să își dea seama unde suntem noi. La scară largă însă, aș vrea ca oamenii să-i susțină pe producătorii români și să cumpere produse românești, oricâte vinuri străine ar cunoaște, pentru că ei, consumatorii, fac parte din mecanismul de revitalizare a acestei industrii cu potențial uriaș.“
sursa foto: Gabriel Lăcureanu
***
Articol preluat din Revista CARIERE, nr. 254/februarie 2019, care se găsește în rețeaua InMedio și în aeroporturi. Pentru detalii legate de abonare, click AICI!