Cele mai importante mize pentru orașul de mâine. Un interviu cu Hervé Boisguillaume – Ministerul francez al Tranzitiei ecologice și solidare și al Coeziunii Teritoriilor
Vorbim pe această “temă” cu Hervé Boisguillaume – Ministerul francez al Tranzitiei ecologice și solidare și al Coeziunii Teritoriilor, în cadrul unui interviu acordat Revistei CARIERE.Domnia sa participă pe data de 15 mai la conferința “Orașe durabile – Cum reușim tranziția?”, organizată de Camera Franceză de Comerț și Industrie în România ( CCIFER), la București.
***
Prin urmare…“What is the City but the People?". O întrebare profund shakespeariană, pe care nu o menționăm întâmplător. Cum se poate lucra împreună pentru A AVEA un oraș? Experiența franceză în acest domeniu fiind esențială în ceea ce ne privește.
Instrumentele politicii franceze pentru orașe durabile și inteligente se bazează pe ideea că trebuie să construim orașul. Toți actorii interesați, publici (stat, regiune, oraș) și privați (companii, firme de studii, ONG-uri, bancheri), dar și locuitorii trebuie să se asocieze la reflectarea planificării orașului și dezvoltarea proiectelor. În Franța, acest lucru se face prin mecanisme care asigură participarea cetățenilor, prin anchete publice, dezbateri publice. Scopul este de a evita o logică pur promotoare. Orașul trebuie gândit în termeni de calitatea serviciilor, a vieții și nu doar în ceea ce privește beneficiile economice.
Care sunt mizele pentru orasul de mâine?
Cele mai importante mize pentru orașul de mâine sunt asigurarea unei calități de viață pentru locuitorii săi (spații verzi, aer curat, locuri de muncă, siguranță), cu servicii urbane adaptate și adecvate volumului populației (apă, salubritate , transport urban, iluminat urban), cu instrumente tehnologice care asigură economia de scară ("orașe inteligente") și o evoluție către o societate cu emisii reduse de carbon, dar și o guvernanță de parteneriat care permite cetățenilor să se implice în construcția oraselor și alegerea proiectelor. Toate aceste condiții trebuie să ia în considerare problema durabilității și rezistenței orașelor la schimbările climatice, care necesită alegeri politice clare și curajoase.
Cât de smart putem fi ca să avem orașe ca afară (spunem mereu noi românii că “vrem o țară ca afară”). Ce ar fi de făcut?
Toate orașele și teritoriile trebuie încurajate să adopte politici care să sprijine orașele durabile, inteligente și rezistente. Unele orașe sunt deja pioniere în acest domeniu. Cheia este de a răspândi bunele practici, tehnologii bune, metode de bună guvernare. Este unul dintre rolurile încredințate rețelei Vivapolis din Franța, care unește actorii publici și privați care lucrează pe tema orașului durabil și își propune să disemineze aceste bune practici atât în Franța, cât și în străinătate.
Oraşele smart din Europa sunt cele care au servicii publice de calitate, un nivel de confort ridicat şi un consum redus al resurselor. Totul se bazează pe “algoritmi”, care chiar dacă “la ei” sunt în faza de testare-aplicare, la noi nu sunt aproape deloc. Ar trebui să ne gândim măcar că orașele viitorului trebuie concepute ca hub-uri de creștere și inovație. Așa este?
Orașele durabile trebuie să fie inteligente și să dezvolte utilizarea noilor tehnologii, care să vină în sprijinul, atât al celor aleși, dar si al locuitorilor. Pe de altă parte, un oraș bazat pe această logică tehnologică unică nu va funcționa dacă nu se iau în considerare și aspectele umane, de mediu și climatice. De aceea, în Franța, preferăm să vorbim despre un oraș durabil (care include inovațiile tehnologice), decât despre orașe inteligente, care nu pot fi decât o reflecție și nu un obiectiv.
Pentru o dezvoltare urbană sustenabilă este necesară o strategie integrată?
Da, nu poate exista un oraș durabil și inteligent dacă nu este gândit la scară globală. În Franța am construit rapid cartiere în anii 1960-1970 fără această reflecție globală. Aceste cartiere, care au răspuns la o logică a locuințelor, însă deconectate de la problemele transportului, de integrarea în alte părți ale orașului, sunt toate eșecuri, si astăzi sunt foarte scumpe în termeni sociali. Și aceste erori sunt, din nefericire, frecvente în multe țări de astăzi, cu orase inteligente sau orașele-dormitoare deconectate de oraș și mai ales de nevoile locuitorilor.
Cum poate răspunde mai exact un oraș nevoilor cetățenilor?
Ținând cont de acestea, încă de la conceperea sa, urmărind o calitate înaltă a serviciilor urbane, gândite la nivel global și cu o calitate bună a vieții (spații verzi, aer curat, apa potabilă, colectarea și tratarea deșeurilor). Cetățenii trebuie să se asocieze la această concepție despre oraș și proiecte, prin dezbateri publice, anchete publice, asocierea grupurilor de locuitori. Aceasta este una dintre provocările din Franța cu modelul eco-cartierelor.
Oamenii își doresc lucruri simple. Așa e? Dar…Un oras "smart" e un oraș care folosește tehnologia modernă pentru a fluidiza traficul, a îmbunătăți transportul public, relația cetățenilor cu autoritatea, nivelul de trai, sistemul de sănătate și educație și pentru a reduce poluarea si consumul de energie etc, etc. Lucrurile dezvoltate inteligent pot îmbunătăţi viaţa locuitorilor din marile oraşe. Nu mai este atât de simplu, nu?
Tehnologiile sunt absolut necesare, dar trebuie să răspundă unui obiectiv, un obiectiv al calității vieții și al calității serviciilor. Ele nu sunt un obiectiv în sine. Nici cea mai bună tehnologie nu va ajuta dacă nu va ușura viața locuitorilor, dacă nu este însușită de cetățeni, dacă este prea complicată să înțeleagă sau să gestioneze o mare parte a populației.
Românii au ales întotdeauna modelul francez. Cum au învățat francezii că acest concept de smart cities le poate îmbunătăți viața și ce putem înțelege noi românii din ceea ce au învățat francezii?
Franța a elaborat mai multe politici pentru a crea orașe durabile și inteligente, inclusiv orașe ecologice, care vizează orașe mari, eco-cartierele, la o scară mai mică și cu un obiectiv declarat de a ține seama de mizele globale și participarea cetățenilor. În plus, testăm de mai bine de un an un nou instrument, "demonstratori industriali pentru orase durabile", care urmărește să testeze noi inovații, să evalueze impactul acestora asupra cetățenilor și aleșilor și să le replice dacă interesul lor este confirmat. Toate aceste instrumente vor fi prezentate la conferința organizată de Camera Franceză de Comerț și Industrie în România ( CCIFER) pe 15 mai, la București. Pe de altă parte, ele nu ar trebui preluate fără a fi adaptate contextului local, social, economic, politic și tehnologic. Suntem pregătiți să colaborăm cu ministerele române, cu orașele românești care doresc acest lucru. Franța poate rămâne o sursă de inspirație și vom fi foarte mândri.
O dorință pentru viitor? În ceea ce ce privește a fi sustenabil, a fi smart?
Avem dorința de a facilita schimburile între orașele franceze și cele românești, venind in sprijinul cetățenilor. Mai bine înțelegeți succesele și eșecurile noastre pentru de a profita de ele. Astfel de schimburi au avut loc deja anul aceasta în luna martie la Cluj și Alba-Iulia, în timpul Întâlnirilor Europene din Transilvania, a căror temă s-a axat pe orașul durabil. Acestea vor continua pe parcursul anului 2019, cu sezonul franco-românesc, în cadrul căruia vor fi organizate evenimente cu tematica orașului de mâine, în Franța și în România.