Ceramica bulgareasca
SI TU, BRUTUS?!
Catalin Rotaru, director pentru Romania al grupului Kai, este asul din maneca bulgarilor in lupta cu austriecii de la Lasselsberger. Anterior, el a ocupat functia de Product Manager in cadrul Lasselsberger, competitorul direct. Pentru Rotaru, provocarea de atunci a constat in integrarea portofoliilor celor trei companii din grup – Cesarom, Sanex si Mondial Lugoj. Experienta acumulata ar trebui sa-l poata ajuta acum sa indeplineasca obiectivele pe termen mediu, destul de ambitioase, ale filialei locale Kai: sa devina liderul pietei, cu o cifra de afaceri de 8-10 milioane de euro si o cota de piata de 15% (respectiv 25% in 2010).
Atat portofoliul de produse, care acopera toate dimensiunile si specificatiile tehnice, cat si localizarea fabricilor, care ofera posibilitatea livrarii produselor in termen scurt, precum si preturile ar trebui sa-l ajute pe country managerul de la Kai sa-si duca misiunea la bun sfarsit. "Intrarea noastra pe piata locala s-a petrecut intr-un moment mai putin favorabil. Cu toate acestea, am reusit sa impunem produse noi pe o piata care deja se confrunta cu problema stocurilor", spune Rotaru.
PE 19 PIETE EUROPENE
Romania face parte dintr-o strategie mai ampla a companiei de a-si extinde operatiunile in afara Bulgariei. In prezent, circa 50% din productia de la Isperih si Shumen merge spre 19 piete europene, printre care se numara Italia, Franta, Marea Britanie, Germania, Ungaria sau Croatia. Bucurestiul, care inghite 40% din volumul pietei romanesti de placi ceramice, este principala tinta a companiei in tara noastra, dar nu singura. De la intrarea pe piata locala in primavara anului 2009 si pana in prezent, compania a dezvoltat parteneriate cu cei mai mari distribuitori nationali, cum ar fi PremierCom Slobozia si Delta Design, si a incheiat noi contracte cu cei mai importanti distribuitori regionali si locali de placi ceramice, acoperind toate zonele istorice ale Romaniei. Firma si-a intarit prezenta in retelele de tip D.I.Y (do it yourself) – Baumax, Praktiker si Bricostore.
CERAMICA DE AUTOR
Compania si-a propus sa dezvolte si primele colectii de placi ceramice, cu design conceput 100% de arhitecti si designeri romani. Au contactat deja unul dintre birourile de arhitectura pentru intrarea in productie a primei colectii de placi ceramice semnate de arhitecti locali, proiectul urmand sa se concretizeze cel mai tarziu anul viitor. Noua colectie va intra in oferta internationala a grupului si va fi propusa catre toti clientii locali si internationali ai companiei. Initiativa este cu atat mai semnificativa cu cat difuzarea colectiei nu se va limita la piata locala. Aceasta abordare este o noutate pentru compania noastra chiar si la nivel de grup, fiind pentru prima data cand vom produce o colectie de autor. "Pe viitor, intentionam sa realizam cat mai multe proiecte de gen, din care consideram ca atat noi, ca producator, cat si piata locala de design de produs, poate avea de castigat", mai adauga el.
FABRICA IN ROMANIA?
"In urma cu un an si jumatate, la nivelul conducerii, se vorbea despre constructia unei fabrici de placi ceramice in Romania, dar din cauza crizei s-a renuntat la aceasta idee. In viitorul apropiat insa, cred ca ea va reveni pe agenda. Fabricile din Bulgaria lucreaza aproape la capacitate maxima si, pentru a creste productia, cel mai probabil, va trebui sa mai construim o fabrica in afara Bulgariei", completeaza directorul executiv al grupului, Spas Shopov. El a mentionat ca investitia minima pentru o astfel de capacitate de productie este de minim 20 de milioane euro, in prima faza. Pana la constructia unei fabrici, grupul are in vedere dezvoltarea unui depozit in zona capitalei pentru a asigura furnizarea mai rapida a produselor. "Deocamdata, cautam un spatiu pentru a-l inchiria si dupa aceea vrem sa cautam un loc pentru a construi proiectul nostru. Avem intentii serioase pentru piata romaneasca", asigura Shopov.
PIATA IN SCADERE
Filiala locala se va concentra pe comercializarea produselor din segmentul mediu, care reprezinta 35% din totalul pietei. Preturile pe acest segment sunt cuprinse intre 25 si 70 de lei pe metru patrat de placa ceramica. Segmentul economic, cu preturi pe metru patrat situate in intervalul 15 – 25 de lei, acopera 50% din piata, in timp ce segmentul premium, cu costuri pe metru patrat intre 70 si 100 de lei, ocupa 5-10%.
Potrivit oficialilor, piata romaneasca de placi ceramice avea o valoare de 300 de milioane euro anul trecut, pentru acest an fiind estimata o scadere cu 20-30%, la 210-240 de milioane de euro. In pofida scaderii valorice, din punct de vedere cantitativ, piata ar putea creste datorita orientarii consumatorilor catre produse economice, cu preturi mai mici. In prezent, piata este acoperita in proportie de 75% de importuri si 25% din productie interna.