Copiii care beneficiază de educație timpurie au șanse mai mari de a fi angajați
Participanții au oferit soluții și resurse pentru a consolida un parteneriat public-privat care să promoveze educația timpurie în România.
„România ar trebui să crească investiția în educația timpurie, la nivelul altor state membre UE, inclusiv din Europa de Est. Obiectivele ar trebui să fie creșterea participării la educație timpurie a copiilor vulnerabili proveniți din comunități sărace, din familii de etnie romă, din mediul rural, și din rândul copiilor cu dizabilități, respectiv îmbunătățirea calității învățământului. De asemenea, cooperarea intersectorială trebuie îmbunătățită, în special la nivel local. Potrivit cercetărilor, pentru a avea rezultate bune la școală, copiii, în special cei vulnerabili, au nevoie de sprijin coordonat din partea sectoarelor educației, sănătății și a celui social”, a spus Sandie Blanchet, reprezentantul UNICEF în România.
Prezent în cadrul conferinței, Daniel Frank, director adjunct, ReadyNation, a spus că „acei copii care beneficiază de educație timpurie au șanse mai mari de a fi angajați, deci de a contribui la bunul mers al societății”.
De asemenea, investiţia în educația timpurie este susținută și de Mark Alter, profesor în psihologia educației în cadrul New York University. El spune că educația nu ar trebui să aparțină unui buget, ci ea „trebuie să fie un angajament cultural și social pe termen lung pentru că copiii de azi reprezintă cetățenii de mâine”.
Prezent în cadrul conferinței, Adrian Curaj, ministrul Educației, a declarat că „ministerul nu se așteaptă ca zona privată să preia zona publică, ci se așteaptă ca businessurile să se apropie de școli, să dezvolte parteneriate și să inoveze”.
Cum se pot implica companiile în dezvoltarea educației?
Lavinia Rașcă, membru fondator ASSEBUS și director general EXEC-EDU, spune pentru revista CARIERE că sunt trei modalități prin care companiile se pot implica în dezvoltarea educaţiei timpurie: „În primul rând, la nivel universitar se pot implica dacă organizaţiile primesc studenți în practică, să le creeze un program util și structurat pentru dezvoltarea competențelor. În al doilea rând, se pot inplica financiar, adică să finanțeze proiecte în țară, dar în acest caz trebuie să-și folosească expertiza, să creeze un program pe care să-l urmărească pe o perioadă lungă. În al treilea rând, e foarte important ca firmele care se ocupă de alimentație și sănătate să se implice pe tema sănătății în școli. Pe lângă faptul că școlile nu au suficient de mulți profesori, ei se mai confruntă și cu lipsa unor cabinete medicale, cabinete de consiliere psihologică sau ore de dirigenție în care să se dezbată tema nutriției și a protejării sănătății. Nu se abordează acest subiect pentru că profesorii nu sunt suficient de pregătiți.
Trebuie să atragem profesori pentru aptitudinile și atitudinile acestora, și de abia apoi să-i pregătim pentru cunoștințe, pentru că acestea din urmă se schimba tot timpul.”
Tema alimentației a fost abordată și de ministrul Finanțelor, Anca Dragu, care a vorbit de lansarea unui program pilot care vizează o alimentație sănătoasă în 22 de școli din țară, în perioadă următoare. Mai exact, 7450 de copii vor primi meniuri cu hrană sănătoasă, dezvoltate de nutriționiști și medici, care prezintă un raport echilibrat nutrițional. Prin acest program, ministerul urmărește să aducă copiii la școală, dar să le și dezvolte instincte de alimentație sănătoasă.
În cadrul conferinței au mai fost prezenți Carmen Lica, Director Executiv CEDP, Muriel Langenberger, Director de Programe pentru Europa, Fundația Jacobs, reprezentanți ai mediului de afaceri care susțin programe de educație timpurie și ai ONG-urilor din România care dezvoltă astfel de programe.
Evenimentul a fost organizat de CEDP Step by Step, UNICEF România şi Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice-România.