A fi regele unui click. Între “Bohemian Rhapsody” și “strategia streaming”
Cântecul “Bohemian Rhapsody” a devenit în decembrie anul trecut cel mai difuzat single din secolul al XX-lea pe platformele de streaming. Impulsionat de noul film biografic “Bohemian Rhapsody”, acest single din 1975 şi videoclipul său au depăşit pragul de 1,6 miliarde de difuzări în streaming pe plan mondial, după cum au anunţat reprezentanţii Universal Music Group.
Și când ne gândim că producătorii acestui cântec se temeau că nu va avea niciodată succes! Întrucât această piesă a trupei britanice Queen are o durată de aproape şase minute, include fragmente de operă etc. Cântecul trupei britanice a depăşit alte două single-uri celebre – “Smells Like Teen Spirit” al trupei Nirvana şi “Sweet Childe O’Mine” al trupei Guns N’ Roses. Și a devenit cea mai difuzată în streaming piesă rock clasică din toate timpurile. După cum au adăugat în acelaşi comunicat reprezentanţii grupului Universal. Reprezintă o realitate faptul că, din ce în ce mai mulți oameni aleg în ultima vreme o platformă de streaming online, pentru a asculta muzică, a urmări filme, ori serialele preferate. Avem de-a face cu un domeniu inovativ, un domeniu în care fiecare poate deveni regele unui click. În fapt, de unde pornește povestea unei platforme de straming “accesată” de toți?
Viziune și strategie
Nu este ușor să investești sume uriașe în dezvoltarea platformei de streaming. Ultimul raport anual lansat de compania Netflix pentru anul 2017 arată o creștere a cifrei de afaceri impresionanată pentru ultimii 3 ani. De 72% – de la 6.78 miliarde dolari la 11.69 miliarde de dolari. De asemenea, numărul de abonați a crescut cu 57% pe fondul extinderii prezentei companiei la nivel internațional. Să nu omitem faptul că această companie are trei segmente operaționale. Și anume: streaming domestic (SUA), streaming internațional și domestic DVD (închirierea de DVD-uri în SUA).
Aceasta arată maturitatea organizației privind viziunea și strategia, după cum notează Costin Ciora – consultant în productivitate și lector universitar doctor la ASE București, pe blogul său. “Povestea Netflix pornește tocmai de la golurile resimțite de clienți față de o altă companie populară la sfârșitul anilor ’90. Și anume Blockbuster. Aceasta companie taxa clienții pentru întârzierile la returnarea DVD-urilor închiriate. Fapt ce a dus la un serviciu Netflix în care această taxă a dispărut atunci când compania s-a înființat, adică în 1997. Povestea Netflix este utilă din perspectiva strategiei. Dar și mai interesantă din perspectiva cifrelor. Cifrele arată clar ce s-a întâmplat într-o companie, iar situațiile financiare ne pot transmite <povești> bazate pe rezultate clare”, precizează Costin Ciora.
În continuă mișcare
Deși în ultimii ani, Netflix a devenit cea mai accesată platformă de streaming online, nu este…singură pe piață. O altă platformă interesantă de streaming este Amazon Prime Video. De asemenea, HBO Go este o platformă de streaming online cunoscută datorita faptului că pune la dispoziția cinefililor cele mai cunoscute producții din lumea filmelor si a serialelor. De exemplu, prin această platformă a fost difuzat „Games of Thrones”. Iar între timp serialul a devenit viral! Nu în ultimul rând, Disney a anunțat numele platformei de streaming care va fi lansată spre sfârșitul anului 2019, conform CNBC. Se va numi Disney+ și va conține producții noi și existente Disney, Marvel, Star Wars, Nat Geo sau Pixar, toate aflate sub umbrela The Walt Disney Company.
Lumea este în continuă mișcare în ceea ce privește platformele de straming, iar acest lucru dă de gândit, potrivit analiștilor. În sensul întrebării: televiziune, sau streaming? Dar aceasta e altă poveste.