De la copil descurcăreț, la creatorul unui imperiu: Povestea omului care a pus obiectele de mobilier la încercare
Fondatorul companiei de mobilă Ikea, Ingvar Kamprad, a murit astăzi în localitatea Småland, Suedia, după cum informează BBC.
„Domnul Kamprad a fost unul dintre cei mai buni antreprenori din secolul XX”, scrie în comunicat. Ministrul de Externe al Suediei, Margot Wallstrom, a publicat pe o rețea de socializare un mesaj de condoleanțe în care scrie că Ingvar Kamprad „a plasat Suedia pe harta lumii”.
Ingvar Kamprad (n. 1926) avea încă din copilărie spirit antreprenorial: puştiul dislexic de 5 ani revindea, în aşezarea natală, chibriturile cumpărate angro din Stockholm. Avea să fondeze cunoscuta companie în 1943, utilizând banii primiți de la tatăl său, care l-a remunerat pentru note bune la școală (Kamprad fiind un elev bun, în ciuda faptului că avea dislexie).
Spații mici, idei mari
Kamprad și-a creat și întreținut o imagine de om cumpătat şi modest, servind simultan ca model de succes şi, de ce nu, “mascotă“ a companiei. Povestea personală a lui Kamprad este povestea IKEA: ambele au traversat decenii de succes şi încercări. Modelul de afaceri impus de Kamprad a avut mereu legătură cu lemnul, element important în simbolistica ţărilor nordice.
La început, a vândut podoabe pentru bradul de Crăciun, obiecte mici de mobilier, bijuterii, ceasuri, pixuri, creioane, portofele ori rame pentru fotografii. Abia în 1948 mobila este integrate în produsele IKEA, cu piese fabricate de manufacturieri locali. În 1953 succesul a început să ia amploare, fiind deschis un showroom de mobile. În 1956, Kamprad începea designul pieselor de mobilier utile pentru apartamente. Astfel, cu timpul, s-a marşat pe utilizarea eficientă a spaţiilor mici în care trăiesc oamenii ocupaţi de astăzi…Sloganul „Spaţii mici, idei mari” a sintetizat conceptul, obiectele de mobilier fiind puse la încercare prin provocarea creativității în domeniu.
Extinderea în majoritatea ţărilor europene şi pe celelalte continente s-a realizat rapid, IKEA devenind un brand în anii ′80. Încet, încet, preocupările ecologice şi umane au început să răzbată în cataloagele şi campaniile publicitare ale companiei. În „Testamentul unui furnizor de mobilă”, Kamprad mărturisea implicarea în toate activităţile IKEA. Kamprad a dovedit de-a lungul timpului sinceritate în relaţia cu angajaţii şi consumatorii, recunoscând că a greşit manifestând palide simpatii naziste în tinereţe – bunicii erau originari din Germania.
În 1986, Ingvar Kamprad s-a retras de la managementul companiei, iar Anders Moberg a devenit CEO-ul IKEA. În 2013 a lăsat compania în grija unuia dintre cei trei fii. Actualmente, Ikea are 389 de magazine în întreaga lume. Numărul de vânzări al companiei a ajuns la 36.4 miliarde de euro în 2016. Compania a deschis primul magazin din România în anul 2007.
Dorința de a risca
By the way: ca efect al dislexiei lui Kamprad, mii de produse IKEA poartă denumiri provenind din toponime, nume de flori, toate uşor de memorat. Numele companiei este compus din inițialele fondatorului (IK), la care se adaugă numele fermei unde el a crescut, Elmtaryd (E) și cel al unui sat din apropiere, Agunnaryd (A).
În puţinele interviuri acordate de-a lungul timpului, fondatorul îşi explică succesul prin dorinţa de a risca: „Numai cei care dorm nu îşi asumă riscuri”.
“Kamprad trăieşte normal, modest – cumpărături de la supermarketul local, conduce îndeobște un Volvo, nu zboară cu Business class, evită festivităţile şi excentricităţile. Acest om cu alură de bunic (ochi albaştri, blânzi, căciulă multicoloră tradiţională pe cap) îşi împarte anii senectuţii între vila elveţiană, conacul suedez, din secolul al XVIII-lea, şi o podgorie a regiunii Provence, conducând uneori un Porche” – astfel scriau, de multe ori, despre stilul de viață al fondatorului IKEA revistele mondene și nu numai.
Mai în glumă, mai în serios, a intrat în folclorul urban "exprimarea" că fiecare al zecelea om de azi a fost conceput într-un pat IKEA…