De veghe în lanul de lavandă
Înainte să începi o afacere de familie, întreabă-te care e familia pe care te bazezi. Câți membri s-ar implica în acest mic proiect? Cum veți împărți rolurile? Cine investește banii?
La invitația Adinei Oancea am fost în vizită la Topraisar să vizitez laboratorul și plantațiile, pentru a înțelege mai bine cum funcționează procesul de producție a cremelor.
„Este o afacere din care trăim 6 familii. Nu ne permitem să greșim” își argumentează longevitatea afacerii de familie Elena Oancea. Anul acesta se împlinesc 25 de ani de când a lansat propria linie de dermato-cosmetice preparate cu plante terapeutice, din grădina proprie, de la Topraisar. Și tot acolo au fost plantați aproximativ 1.000 de puieți de cătină (Hippophae rhamnoides) pe o suprafață de 5000 m, cu costuri de aproximativ 2.000 euro.
La ce greșeli făcea referire Elena Oancea? Care sunt greșelile care pot să apară într-o afacere de familie? „Ca în orice business, greșeli se pot face în orice departament al companiei. Mama mea, Elena Oancea este cea care mereu ne aduce aminte să fim atenți în mod deosebit la producție. Acest departament pentru ea este cel mai important, deoarece de aici izvorăște calitatea produselor. Atenție la recoltarea plantelor, la uscarea lor, la procesarea lor și mai ales, atenție la procesul de macerare, maturare și ambalare. Totul trebuie să fie atent supravegheat și în perfectă ordine. Mama este o perfecționistă și datorită ei am devenit astfel cu toții” spune Adina Oancea farmacist – estetician – Careless Beauty.
Ulterior, explică Adina, e importantă și comunicarea. „Trebuie să ne asigurăm că clienții au înțeles cum să utilizeze produsele, că au primit pachetele la timpul potrivit sau dacă nu s-a întâmplat asta, cum putem remedia rapid situația, toate aceste lucruri sunt primordiale pentru familie. Nimic nu este neglijat, iar toate detaliile contează.”
Fiecare știe ce are de făcut
Într-o afacere mică așa cum este cea a familiei Oancea joburile sunt bine stabilite pe cap de familie. Dan Oancea, soțul Elenei, este Director General și Co-Fondator. El e răspunzător de îngrijirea plantațiilor și de recoltarea lor la momentul optim. Apoi Tiberiu Oancea (fiul) este Director de Vânzări și răspunde de relațiile economice cu partenerii, inclusiv de vânzările online, Adina (fiica) este Farmacist-Estetician și cercetător în cadrul laboratorului și doctorand în cadrul Universității Politehnice București. În același timp este responsabilă cu relațiile companiei pe zona București.
„Avem 6 angajați permanenți, iar în perioadele de vârf, cele în care recoltăm plantele, avem un număr de oameni care ne ajută. El variază în funcție de cantitatea producției din sezonul respectiv. În general, găsim destul de greu oameni care să ne ajute dar avem și câțiva care abia așteaptă să-i sunăm. Îi stimulăm prin faptul întodeauna ne ținem de cuvânt”.
„În spatele unei femei puternice stă întotdeauna un bărbat docil”
O afacere cu produse de îngrijire cosmetică nu era chiar ce își dorea Dan Oancea, de profesie inginer. „Tatăl meu nu a văzut inițial o oportunitate de afacere în acest domeniu al dermato-cosmeticii, însă nici nu avea cum, din două motive: nu cunoștea domeniul și considera că la acea vreme, în anii 1990, țara noastră nu prezenta interes pentru astfel de produse. A fost un moment crucial în care a trecut peste propriile convingeri și a crezut în visul mamei. A ales să o sprijine atât moral cât și financiar. A contat și contează până în ziua de astăzi implicarea lui și faptul că alege să creadă în omul de lângă el” povestește fiica sa, Adina Oancea.
foto: Elena Oancea și Adina Oancea
Elena Oancea își începe fiecare zi programul la ora 8:00 cu Pilates. După cum afirmă: ”este singurul meu moment de relaxare absolută”.
Ulterior își respectă programările de la cabinet, iar în pauze gândește noi combinații de extracte. „Nu exagerez cu absolut nimic. Asta face zilnic. Când nu își programează clienți la cabinet, profită și merge la laborator, la producție, unde stă toată ziua” spune Adina. „Are plăcerea să își pornească CD-ul cu muzică relaxantă și să supervizeze producția sau să efectueze anumite determinări fizico-chimice pe diverse extracte de plante. În general nu stă niciodată, nici măcar în week-end”.
Adina (27 de ani) povestește că în cei 25 de ani de existență ai firmei au fost multe momente dificile mai ales din punct de vedere al investițiilor. „Întodeauna a fost necesar să investim și să reinvestim în această afacere: în plantații, în dezvoltarea/dotarea laboratorului de producție, în cercetare științifică, în obținerea abrobărilor și certificărilor produselor conform standardelor UE, în obținerea brevetelor de invenție și altele. Am construit în timp și cu răbdare. Alte momente dificile au fost primele încercări de a pătrunde pe piața românească și de a câștiga încrederea oamenilor. Planurile pentru următorii 25 de ani implică păstrarea calității și extinderea producției și a vânzărilor la nivel național și internațional, precum și implementarea unor proiecte cu finanțare europeană. În ceea ce privește partea de servicii de estetică, ne dorim să ajungem la un sistem franciză”.
Afacerea familiei Oancea a înregistrat în 2016 o cifra de afaceri de peste 200.000 lei (peste 43.000 de euro, la un curs euro/leu de 4,6) iar pentru 2017 estimeaza o creștere de 10-15%. Deși în ultimii doi ani compania a fost pe pierdere, fondatorii speră ca anul acesta să înregistreze profit în urma a extinderii capacității de producție a laboratorului din comuna Topraisar, judetul Constanța. „În laboratorul de producție de la Topraisar am început investiția în anul 2007 și până în prezent ne-a costat 50.000 euro.”.
foto: plantația de lavandă de la Topraisar a familiei Oancea