… facem un salt inainte?
Pasul urmator a fost promovarea managerilor locali in pozitiile-cheie. In acest proces, tara noastra se afla intr-o pozitie avansata, daca luam in considerare valul puternic de romani care ocupa pozitii de manageri de departament si directori generali. Fenomenul are insa limitarile sale in tari mici precum cele din CEE, iar Romania nu face exceptie. Avem directori generali la 30 – 35 de ani. Intrebarea legitima este "ce vor face?" mai departe. Un raspuns poate fi migrarea pe o pozitie similara la o alta companie, in categorii de produse diferite. Solutia reala este insa capacitatea lor de a lucra in afara tarii sau de a fi responsabili pentru un grup de tari din regiune. Acesta este cazul multor companii multinationale care administreaza din Romania operatiunile din Bulgaria, Serbia sau Republica Moldova.
MBA traditional vs. MBA transformational
Schimbarile din mediul de afaceri aduc modificari nu numai la nivelul financiar al afacerilor, dar si la nivelul resurselor umane. Efectul "bulgarelui de zapada" se face simtit astfel si in afaceri, si in domeniul educatiei, al pregatirii unor manageri pentru provocari.
Programele MBA in zona CEE trebuie sa faca un pas inainte si sa-si restructureze modelul traditional. Modelul actual furnizeaza studentilor o intelegere generala a felului in care diferite functiuni ale afacerii lucreaza. Deoarece ne aflam in CEE, o zona in continua schimbare, programele de MBA care raspund noilor conditii de piata fac integrarea functiunilor afacerii la un nivel superior si dezvolta, ca parte a competentelor lor cheie, un nou model de lider.
Obiectivul este de a-i invata pe manageri modul in care o afacere de succes se integreaza nu numai cu partenerii externi de tipul investitori, furnizori, clienti, dar si cu mediul intern din care fac parte. Pasul inainte facut de aceste programe MBA consta in faptul ca isi propun dezvoltarea de lideri capabili sa depaseasca nivelul de "manageri locali" si sa devina "manageri transnationali", capabili sa fie eficienti in culturi diverse. Acest nou tip de manager trebuie sa fie capabil sa analizeze si sa inteleaga un spectru larg de probleme ale afacerii si ale societatii in care traieste. El trebuie sa isi adapteze perspectiva asupra business-ului in functie de realitatile din zona si sa poata realiza rapid trecerea la o alta zona, in functie de necesitatile organizatiei din care face parte.
Programele MBA de generatie noua isi pregatesc studentii sa inteleaga indicatorii-cheie pe care-i au de urmarit intr-o societate sau in mediul politic existent si sa evalueze dinamic contextul in care isi vor desfasura activitatea.
Pregatirea "managerilor transnationali" incepe prin a invata elemente fundamentale: "Critical thinking", "Problem Framing" si "Change Leadership", toate pe baza intelegerii a cine sunt ei si ce impact au in mediul in care se afla. Intelegerea profunda de sine si imbunatatirea abilitatilor de a interactiona in grup il imping pe managerul transnational cu un pas inainte, catre standardele impuse de programele de MBA.
Din cercetarile facute asupra studentilor CEU Business School am observat ca tot mai multi au aplicat sau aplica pentru un MBA deoarece isi doresc sa genereze o schimbare si sa urmeze un drum nou intr-un nou ritm. Ei considera ca dupa absolvire devin profesionisti completi, deschisi la oportunitati diverse.