Învățarea experiențială: experiență concretă cu rezultate în business
Un studiu realizat în 2017 de către Corporate Learning Network, care a inclus peste 100 de manageri de training din companii medii și mari, a relevat faptul că cele mai mari provocări în ceea ce privește învățarea și dezvoltarea în companii se rezumă în special la lipsa resurselor necesare, limitarea dată de bugete și lipsa de implicare a angajaților. La fel ca orice domeniu, și cel de formare la locul de muncă se supune necesității de a maximiza rezultatele cu minim de investiție.
Învățarea prin joc
Ca o soluție la aceste provocări, specialiști în educație au dezvoltat cu succes activități pe baza conceputului de învățare experiențială. Programele de acest gen sunt deosebit de importante deoarece cresc nivelul de motivare și implicare al oamenilor pentru simplu fapt că se adresează direct unui mod de învățare înnăscut al lor, învățarea prin joc.
Un training experiențial e cel în care participanții sunt introduși într-o simulare care reproduce condiții similare celor pe care le experimentează la locul de muncă. De exemplu, pentru dezvoltarea abilităților de negociere ai ocazia, având un rol de comerciant din cadrul unui oraș din Imperiul Roman, să negociezi resurse cu oamenii din celelalte echipe. Pentru a organiza ședințe mai eficiente, poți face parte dintr-o echipă de explorare marină în căutare de comori, planificând și împărțind eficient resursele avute la dispoziție, la fel ca în ședințele de proiecte. Programul experiențial are un fir roșu foarte precis, obiectivele sunt clare și se bazează pe învățarea și formarea de comportamente bune prin alegerile făcute de participanți și interacțiunea dintre ei. Se deosebește de joculețele scurte intercalate în trainingurile teoretice, de studii de caz sau jocuri de rol tocmai prin imersiunea completă într-un alt univers, în care alegerile realizate nu sunt bazate pe responsabilitățile job-ului, însă lucrează pe aceleași noțiuni și abilități. Trecerea la implementarea comportamentelor pozitive și a soluțiilor identificate se realizează pe baza unei discuții interactive în urma simulării.
Stiluri de învățare – care ți se potrivește?
Procesul de bază care constituie fundamentul acestui tip de formare a fost atribuit ca dezvoltare lui David Kolb și se bazează pe patru stiluri de învățare: activ, reflexiv, pragmatic și teoretic. Aceste stiluri au la bază patru procese fundamentale:
a. Emoţiile şi simţurile – experienţa concretă;
b. Observarea reflexivă – persoanele reflectă asupra modului în care informaţia va afecta diferite aspecte ale muncii lor.
c. Conceptualizarea – compararea felului în care informaţia corespunde experienţei anterioare.
d. Experimentarea activă – persoanele se gândesc în ce fel informaţia nouă poate să le ofere modalităţi inedite de a acţiona.
Abilități aplicabile în contexte de afaceri
Curba învățării, formulată de Hermann Ebbinghaus, descrie cantitatea de informație memorată în cadrul învățării și ce se întâmplă cu aceasta în timp. Teoria lui spune că, dacă a doua zi după un curs informația captată e între 30-50% din cea absorbită de un individ în cadrul cursului, după 30 de zile scade la abia 2-3%. Trainingul experiențial evită acest neajuns tocmai prin faptul că se bazează pe câștigarea de abilități aplicabile în contexte de afaceri, implicând toate cele patru stiluri de învățare ale persoanelor pentru un maxim de succes al activității de învățare.
Printre motivele pentru care trainingul experiențial oferă rezultate excelente sunt:
1. Participanții la programe sunt implicați activ
Scenariile activităților creează pentru participanți imersiunea completă în joc și le ține atenția trează pe toată durata acestuia deoarece le oferă roluri și obiective clare de îndeplinit.
2. Învățarea e bazată pe percepție, nu pe teorie
Henry Mintzberg spunea că „leadershipul, la fel ca înotul, nu se poate învăța citind despre asta”. Acest tip de programe sunt organizate în jurul experienței participanților iar asta ajută mult în stimularea abilităților cursanților de a motiva și explica un subiect prin perspectiva proprie și de a învăța în mod practic comportamentele pozitive.
3. Creează o legătură între teorie și practică
Cuprind o parte de discuții în care se reflectă la situația la care s-a participat și se formulează puncte de învățare și concepte de aplicat în activitatea de la locul de muncă.
4. Sunt ușor de adaptat
Sunt diverse moduri de construire și implementare a acestei metode de învățare prin joc în funcție de tipologia participanților, a timpului disponibil sau a locului de desfășurare.
5. Oferă un spațiu propice experimentării fără rezultate negative
Programele experiențiale sunt bazate pe scenarii prin care participanții experimentează efectele unor comportamente, atitudini și alegeri fără să existe consecințele din lumea reală, astfel participanții își permit să fie mai puțin reticenți, să fie inovativi și să acționeze fidel stilului propriu. De asemenea, creierul participanților este relaxat în timpul jocului și pot asimila mai ușor informația.
Am avut ocazia să lucrez în training, folosind multe tipuri de instrumente și metode de formare. Sunt de părere că fiecare situație are nevoie de un tip anume de abordare pentru rezultate maxime. De cele mai multe ori, am observat că trainingul experiențial e o soluție potrivită și nu a dat greș în nici o implementare. Aceste programe reprezintă viitorul învățării și sunt sigură că ne vom întâlni din ce în ce mai mult cu ele pe piața de training.
Teodora Popa, Consultant Solver Training, www.solver-consulting.ro