IT-ul, vedeta momentului in externalizare
Mai exact, sunt externalizate servicii pentru companii din Europa (nearshoring) si America (offshoring). Principalele procese externalizate sunt: finante si contabilitate, resurse umane, IT, Customer Support, achizitii, logistica etc.
„Externalizarea de procese se bazeaza in primul rand pe forta de munca avand niveluri de educatie si calificare inalte, iar Romania este un pol de interes”, explica Bogdan Dragoescu, Operations Manager, Lugera – The People Republic.
Lugera si-a deschis primul birou in Romania in anul 2001, ca firma de Executive Search, pentru a raspunde nevoilor pietei de resurse umane in dezvoltare. La acel moment, companiile multinationale erau consumatoare de servicii de resurse umane, iar jucatorii din piata erau in numar restrans. Astfel, Lugera avea un birou in Bucuresti si doi consultanti care asigurau ciclul complet al unui proces de recrutare externalizat.
In anii care au urmat, solicitarile de servicii au devenit tot mai diverse, recrutarea extinzandu-se dinspre zona de top-management catre nivelurile de middle-management si specialisti. „Primul proiect de externalizare a inceput in anul 2003, la cererea unui jucator important din domeniul productiei, a carui filosofie era aceea de a avea un nucleu de angajati permanenti si un procent de aproximativ 25% de angajati externalizati care sa asigure flexibilitatea operatiunilor in timpul variatiilor comenzilor de productie”, spune Bogdan Dragoescu. Acest proiect a condus la deschiderea agentiei Lugera din Timisoara si la extinderea proiectelor de externalizare. Acum, compania are 170 de consultanti si 7 agentii in principalele orase ale tarii, plus echipe on-site, atunci cand clientii cer acest lucru pentru a-i gestiona direct pe angajatii externalizati.
Daca la inceputul anilor 2000, principalele servicii externalizate erau cele de recrutare, acum sunt mult mai diversificate: recrutare, munca temporara, outsourcing, payroll si administrare de personal, executive search, consultanta (training, outplacement, dezvoltare organizationala).
„Este greu de spus care sunt cele mai cautate servicii in prezent. O cerere accelerata o inregistreaza domeniul IT, atat pentru dezvoltare de software, cat si pentru administrare si suport. IT-ul este vedeta prezentului si probabil va fi multi ani de-acum inainte”, spune Bogdan Dragoescu.
De asemenea, si externalizarea proceselor de suport ia din ce in ce mai mult amploare, odata cu transformarea rolului HR-ului intr-unul de partener de business, cu implicare directa in rezultatele fiecarei companii.
Companiile romanesti apeleaza in mod special la externalizare in HR, financiar-contabilitate, customer service, IT.
Cine sunt angajatii
Recrutarea de personal este unul dintre domeniile de expertiza (core business) ale Lugera, sunt permanent prezenti pe piata fortei de munca, utilizeaza toate canalele de comunicare cu candidatii, de la cele clasice, anunturi, prezenta la evenimente, recomandari, la social media, au o baza de date impresionanta cu aproximativ 500.000 de candidati si o metodologie de recrutare moderna si flexibila. Toate acestea ii ajuta sa gaseasca „the perfect match” atat din punctul de vedere al competentelor, cat si ca profil personal.
Avantajele externalizarii
Externalizarea are la baza cateva principii:
– Concentreaza-te pe procesele care iti aduc cea mai mare valoare si in care ai cea mai mare expertiza.
– Lasa-i pe cei care se pricep mai bine in anumite domenii sa se ocupe de ceea ce stiu sa faca.
– Un furnizor de servicii externalizate lucreaza pentru mai multi clienti si mai eficient, generand costuri mai mici si performanta predictibila.
Pornind de la cele de mai sus, de exemplu, in cazul muncii temporare, clientul ar trebui sa gestioneze pentru o durata determinata intregul ciclu de resurse umane, incepand cu identificarea si recrutarea angajatilor, intocmirea formalitatilor de angajare/incetare, calcul salarial si plata a salariilor etc. Pentru aceasta ar trebui sa aiba resurse crescute in interiorul departamentului de resurse umane, ceea ce nu este foarte eficient.
Pentru a evalua beneficiile externalizarii trebuie luat in calcul costul de oportunitate, cu elemente financiare si nonfinanciare. De exemplu, „Cat ma costa sa am departamentul de HR blocat cateva luni pentru gestionarea celor 100 de angajati suplimentari de care am nevoie?”
La fel in recrutare: „Cat ma costa sa am o pozitie vacanta 6 luni, si departamentul de recrutare ocupat cu intregul proces?”
In payroll si administrare: „Merita sa am angajati interni la HR, care sa se ocupe de procese administrative, sau merita sa am HR Business Partneri, care sa fie aproape de operatiuni, de procesele care aduc bani in companie?” Externalizarea unei linii de business sau a unui proiect se bazeaza pe aceleasi principii.