Jurnalist cu MBA sună bine, dar de ce au nevoie jurnaliștii de MBA?
Planificarea carierei este o expresie tot mai des folosită în limbajul specialiştilor, iar noi, jurnaliştii, scriem tot mai mult despre asta. Dacă ne dorim o carieră managerială, atunci reuşita ei este asociată cu sintagma MBA (Masterof Business Administration). Dar oare e aşa? Care e valoarea unui MBA? Ce te învață şi ce nu te învață el? Şi, mai ales, de ce au nevoie jurnaliştii de MBA?
S-ar putea crede că un jurnalist care se înscrie într-un program de MBA urmărește exclusiv să-și schimbe cariera. Dar, există și situații în care jurnalistul care urmează un MBA/ EMBA să nu vrea să părăsească industria, ci mai degrabă să încerce să-și lărgească orizontul privind ceea ce poate face în cadrul acesteia.
Este și cazul lui Daniel Apostol, jurnalist specializat în domeniul economic, cu experiență profesională de peste 23 de ani, care a obținut o diplomă de MBA în 2006, în cadrul programului româno-canadian, ASE București. „Un program MBA nu este nimic altceva decât o interesantă experiență profesională derulată la granița dintre cadrul academic și mediul de afaceri. Eram managing editor la o revistă de business la momentul înscrierii în program. Mă ocupam mai ales de partea de conținut editorial, dar începusem să fiu cooptat de către companie și în activități de business. Simțeam că am mult spațiu ce poate fi umplut cu cunoaștere și nu m-am înșelat. Tot timpul avem multe de învățat. Pentru mine, programul MBA a fost cărămida de care aveam nevoie în completarea unui fundații de educație necesară unui parcurs profesional solid.”, spune Daniel Apostol.
Acesta a fost, ulterior, redactor- șef și mai apoi director de dezvoltare, director executiv și director general al singurei televiziuni cu profil economic în perioada 2006-2012. „Un jurnalist trebuie să fie interesat de orice poate să-i lărgească orizonturile cunoașterii. Un jurnalist poate să urmeze cursuri de istorie, de geografie, de economie, de antreprenoriat, de limbi străine, de politologie, de științe sociale… Orice pregătire academică sau profesională suplimentară este un atu solid pentru orice jurnalist. În plus, dacă ziaristul se regăsește la un moment dat al carierei sale într-o poziție de administrare a businessului de media, atunci un program MBA poate să-i fie un sprijin real”, spune Daniel Apostol.
Este necesar ca un jurnalist să vadă și să înțeleagă cum funcționează afacerile
În mod tradițional, jurnalismul este o industrie care implică anumite abilități. Dar chiar dacă le ai, nu-ți sunt întotdeauna suficiente, dată fiind incertitudinea cu care se confruntă industria jurnalistică. Astfel că, mai mult ca oricând, este necesar ca un jurnalist să vadă și să înțeleagă cum funcționează afacerile în industrie. „Din experiența proprie, un manager din media poate urma un MBA pentru a înțelege mai bine cum își poate crește proiectul pe care îl coordonează și pentru a învăța cum să își motiveze echipa. Acestea sunt două preocupări tot mai pregnante pentru managerii din presă”, afirmă Claudiu Vrînceanu, fost jurnalist, în prezent antreprenor. El a urmat programul de EMBA al Maastricht School of Management.
La momentul înscrierii, Claudiu Vrînceanu se ocupa de creșterea editorială, de coordonarea echipei și a proiectelor de business din cadrul unui proiect media de referință specializat în economie și antreprenoriat (Wall-Street.ro). „Finalul cursurilor m-a prins într-un moment de schimbare în carieră – am început să lucrez în cadrul Ministerului Economiei, ca secretar de stat. Aici vreau să fac o mențiune: eu nu am absolvit încă programul, ci o voi face sigur la vară. Pregătirea tezei de absolvire m-a prins când am început jobul în minister și nu am mai avut timp de proiectul final”.
„Valoarea unui program MBA rezidă în suma succeselor profesionale ulterioare. Valoarea unui MBA vine din modul în care deținătorul titlului reușește să capitalizeze experiența câștigată în program. Un program MBA nu te învață discipline profesionale, ci te învață cum anume să te folosești de cunoașterea unor astfel de discipline, te învață să-ți pui întrebări cu privire la ce vrei să faci, te învață să-ți definești ce vrei să faci și te învață să te folosești de informațiile la care ai acces pentru a-ți construi planul proiectului tău professional. ” – Daniel Apostol, jurnalist
„Valoarea unui EMBA este tridimensională. În opinia mea, avem cei 3C ai evaluării unui program de MBA: Conținutul cursurilor, Colegii și Comunitatea de absolvenți și de specialiști din jurul școlii de MBA. Un program de MBA te învață să înțelegi mai bine «butoanele» pe care trebuie să apeși într-un business, ca antreprenor sau manager, alături de colegi faini și să aplici cele învățate și după terminarea cursurilor. Astfel, evaluarea unui program de MBA este un proces care se întinde pe parcursul anilor de după absolvire. Cea mai importantă componentă a unui program de MBA este, în opinia mea, comunitatea din jurul școlii de MBA, formată din manageri și antreprenori, profesori, consultanți și specialiști în leadearship.” – Claudiu Vrînceanu, jurnalist
MEDIA FACT BOOK 2018
Într-o versiune actualizată a raportului Media Fact Book, Agenţia Initiative estimează că piața mass-media din România va crește cu 13% în 2018. Conform prognozei revizuite, piața media din România va ajunge până la 450 de milioane de euro în 2018. Creșterea substanțială o înregistrează tot TV-ul (+ 15%, până la 309 demilioane de euro), urmat de online (+ 13%, până la 82 de milioane de euro), radio (+ 10%, până la 26 de milioane de euro) OOH (+ 5%, până la 31 de milioane de euro), în vreme ce printul va scădea cu circa 5%.
CONCLUZII
„Cineva stă la umbră astăzi, pentru că a plantat acolo un copac cu mult timp în urmă”, a spus Buffett cândva – și este perfect adevărat. Plantarea și apoi cultivarea semințelor succesului financiar te vor face să te bucuri mai târziu de „umbră”. O astfel de viziune pe termen lung este esențială. Într-o scrisoare a sa din 2014, Buffet afirma că oamenii ar trebui să investească gândindu-se la un orizont de timp de peste un deceniu. Este valabil și pentru carieră.
Acest material a fost publicat în Ghidul MBA – ediția 2018, supliment editorial anual al Revistei CARIERE.
sursa foto: pixabay