Mister Google.ro
„De ce nu au ales un Country Manager expat? Pentru ca acesta nu ar intelege la fel de bine stadiul dezvoltarii Internetului pe plan local“, imi raspunde Dan Bulucea, la prima intrebare pe care i-o adresez. M-a primit intr-un lounge dintr-o cladire de pe C.A. Rosetti. Un etaj mai sus se lucreaza la finisarea faimosului birou Google. „In plus, un expat nu-i cunoaste pe viitorii parteneri de business“, adauga el.
Idei puse-n practica
Dupa 12 ani petrecuti la Microsoft, timp in care a indeplinit roluri atat de diferite incat nu a avut impresia ca se afla intr-o singura companie, urmati de o pauza de reasezare a gandurilor, Dan Bulucea este acum responsabil de definirea strategiei, de construirea echipei si de nivelul de satisfactie pe care utilizatorii il vor avea fata de produsele pe care compania le va lansa pe piata romaneasca.
In intalnirile cu reprezentantii gigantului, cand trebuiau sa inteleaga ce planuri are Dan si in ce masura coincid cu ale lor, a avut ocazia sa-i cunoasca pe o parte dintre angajatii companiei, multi dintre ei romani. A ramas fascinat de cultura „Da“-ului, in care obstacolele nu se vad, ci se cauta doar raspunsuri. „Oamenii sunt incurajati sa vina cu idei, iar cand sunt prezentate, nimeni nu cauta motive pentru care nu se pot implementa, ci se gandesc la o cale de a le transforma in realitate.“ Admira top managementul pentru tot ceea ce face pentru ca spiritul de inovatie sa nu dispara pe masura ce compania creste.
Un alt lucru pe care l-a inteles a fost acela ca intr-o astfel de organizatie, in care nu exista o structura care dicteaza, „nu te poti astepta ca oamenii sa te urmeze fiindca trebuie sa o faca. Vei avea succes numai in cazul in care oamenii vor dori sa o faca, pentru ca sunt motivati, pentru ca vad o valoare in acest lucru. Seful devine un sprijin pentru echipa sa.“
Business 2.0
Pe langa cultura organizationala, potentialul pietei a fost un alt motiv pentru care a acceptat provocarea – doar o cincime din totalul companiilor locale au o prezenta online. Ca fost om de marketing si-a dat seama ca, spre deosebire de alte medii de promovare, online-ul este mult mai eficient, ofera interactivitate, ajuta la optimizare si permite o masurare a impactului, dar si un control al investitiei in promovarea produselor si serviciilor. Cu atat mai mult in aceasta perioada in care toti suntem mai atenti la prioritizarea resurselor.
Online-ul este singura zona a advertisingului care creste, la nivel global. La noi, acest tip de publicitate se situeaza sub 5%, deci cu atat mai mult exista potential de crestere si de dezvoltare. Din punct de vedere economic, dezvoltarea unui mediu online sanatos poate avea impact asupra tuturor companiilor. Oficialul spune ca acesta este motivul pentru care s-a decis infiintarea acestui birou, pentru a contribui la o dezvoltare sanatoasa. „Daca firmele vor gasi mai usor clienti, daca vor vinde mai mult, daca vor fi mai vizibile, implicit vor creste, vor inregistra un succes mai mare si vor investi mai mult. In unele tari, online-ul are o pondere mult mai mare in PIB, are impact prin locurile de munca create, o profitabilitate mai buna si reprezentativitate in cresterea exportului.“
Google ar putea ajuta firmele romanesti prin urmatoarele servicii:
1. Google Analytics si Insights for Search
Google Analytics permite accesul la informatii detaliate despre traficul catre site, despre comportamentul vizitatorilor, despre ce sectiuni i-au atras cel mai mult. Datorita suportului integrat pentru platforma AdWords si optiunilor de tracking, se poate masura randamentul campaniilor online. Numarul imens de cautari realizat cu ajutorul motorului de cautare (aproximativ 1 miliard de cautari zilnic) ofera o cantitate mare de informatii la nivel statistic, in functie de mai multe criterii (Insights for Search).
2. Produsele de geolocalizare: Maps, Street View
Acestea au nu numai capacitatea deosebita de a pune Romania pe glob, dar in acelasi timp le ofera companiilor posibilitatea de a deveni mai vizibile.
3. Google Apps
Este un set de aplicatii de business, de comunicare, de colaborare, gazduit pe servere (in the cloud) si care ofera o functionalitate completa, in special unei companii mici, care nu are capacitatea sa investeasca intr-o infrastructura proprie.
Multe dintre servicii sunt gratuite: „Punem mai degraba focus pe oferirea unei solutii, pentru care identificam o nevoie in piata, probleme la care tehnologia poate gasi raspuns, si vedem ulterior daca exista un model de business care sa-l sustina sau nu. Avem nenumarate cazuri care exemplifica aceasta abordare.“ De exemplu, inginerii au libertatea sa petreaca 20% din timp gandindu-se la felul in care tehnologia poate rezolva diferite probleme ale omenirii. „Faptul ca nu primeaza aspectul comercial poate parea paradoxal pentru o companie publica, cotata la bursa, dar va asigur ca asa este.“
Cum va angajati la Google?
Posturi vacante. La nivel global, Google primeste aproximativ un milion de aplicatii anual. In prezent, biroul din Romania are angajate doua persoane. „Ne aflam intr-o faza destul de avansata pentru angajarea celei de-a treia persoane, pe parte de marketing.“ Pe pagina de recrutari a companiei mai figureaza un post de Industry Manager si altul de Communications and Public Affairs Associate. Numarul angajatilor locali in 2011 n-a fost inca dezvaluit.
Candidatul ideal. Daca va simtiti confortabil intr-un mediu in continua miscare, sa lucrati intr-o organizatie nu neaparat rigida si birocratica, ci, dimpotriva, in echipe virtuale, intr-un mediu dinamic care favorizeaza inovatia si punerea in aplicare a unor noi idei, atunci puteti vedea un angajator in Google. „Importanta este si disponibilitatea de a accepta proiecte care nu au succes intotdeauna si de a gasi invatamintele – sarbatorim un insucces in sensul ca avem foarte multe de invatat din el si putem merge mai departe.“
360 de grade. Google este o companie care apreciaza un dialog deschis si le permite angajatilor sa se simta in largul lor. „Ceea ce ajuta la diferentierea candidatilor sunt rezultatele particulare, de la studii pana la diverse proiecte si concursuri, premii, preocupari care nu au neaparat legatura cu cariera profesionala. Toate acele lucruri care definesc capacitatea de a se implica, de a depune foarte mult efort, de a trece peste obstacole si de a invinge“, ne sfatuieste Dan Bulucea