Nagy Attila pariaza pe Quick 24
„Datorita numarului mare de locuitori si sanselor de devoltare a economiei nationale, tara noastra este un taram fertil pentru comertul prin corespondenta”, spune Nagy Attila. In primii ani de dupa revolutie s-a intalnit cu acest tip de afacere, in strainatate, unde urma si cursurile unei facultati de stiinte economice. Astazi, conduce Panatek Investment Group, un grup de firme cu activitate in constructiile si investitiile imobiliare in sectorul productiv. Asa a ajuns sa se cunoasca cu cei de la Quelle Romania – care au inchiriat de la el, in septembrie 2005, un centru logistic. L-a atras politica impusa de Gustav Schickedanz, fondatorul firmei, si anume aceea de „democratizare a luxului”. Aceasta a insemnat posibilitatea de a transforma comertul prin posta in „sursa” de cumparaturi pentru milioane de gospodarii din Germania si de a deveni astfel un simbol al economiei germane prospere.
La ora la care firma germana intra in Romania, sistemul de cumparaturi prin posta era foarte putin cunoscut pe plan local. Reactiile pietei au confirmat insa in scurt timp ca s-a luat o decizie potrivita: primul catalog Quelle in limba romana s-a bucurat de un succes imens. In calitate de proprietar al centrului, Nagy a colaborat cu nemtii timp de cinci ani, perioada in care le-a urmarit activitatea si ritmul de dezvoltare. A vazut cu ochii lui cum filiala din Romania a reusit sa obtina monopolul pe piata autohtona a comertului prin corespondenta.
Falimentul ca oportunitate
Falimentul companiei Arcandor, detinatoarea Quelle la nivel international, a condus la impartirea imperiului. Guvernul german a refuzat sa acorde ajutoare de stat, ca in alte cazuri, in ciuda presiunilor sindicatelor, care stiau ca falimentul va aduce cu el inca 4.000 de someri. Cand Nagy Attila a auzit ca si filiala chiriasilor sai e de vanzare, n-a stat pe ganduri. A achizitionat intregul pachet de actiuni pentru Romania, dar mai putin dreptul de proprietate asupra marcii. Aceasta pentru ca firma rivala de vanzari prin posta, „Otto” a preluat compania falimentara si detine acum drepturile asupra brandului, dar si asupra celebrelor cataloage.
Nagy a vazut oportunitatea de a profita de -ul german. In plus, a contat si faptul ca i s-a promis un stoc suficient de marfa pentru lunile de inceput. Nagy a preluat echipa care a pus pe picioare totul incepand cu ziua intai, care de altfel se identifica cel mai bine cu filozofia firmei si care cunoaste clientii. In vederea tranzactionarii, Attila a angajat o firma londoneza specializata in fuziunii si achizitii, Hammonds L.L.P., iar negocierea – una destul de dura – a avut loc la Berlin. Despre suma platita se va putea vorbi de abia peste cinci ani, cand va expira contractul de confidentialitate dintre parti. Totusi, el afirma: „Fara Garanti Bank nu am fi putut realiza aceasta tranzactie”. Consiliul Concurentei roman s-a pronuntat favorabil la sfarsitul lunii martie. Nagy spune ca a preluat firma la momentul potrivit.
„In momentul de fata suntem mult mai flexibili ca inainte, nemaifiind supusi blocajelor birocratice specifice unui concern multinational. Acum suntem noi cei care fac regulile” – Nagy Attila, presedintele Panatek Investment Group
Momentul schimbarii
La scurt timp, intreaga strategie de aprovizionare a trebuit regandita. Impreuna cu echipa, a cautat si a negociat cu furnizori din toata Europa, astfel incat sa pastreze si chiar sa diversifice gama de produse oferite. Ceea ce la inceput a prezentat o preocupare, s-a transformat intr-un avantaj: „Cu libertatea totala in alegerea furnizorilor si in negocierea conditiilor de afaceri, am reusit sa imbunatatim serviciile oferite. Am reusit sa scurtam termenele de livrare si sa oferim preturi mai avantajoase”. Rezultatele nu s-au lasat asteptate. In cateva luni au castigat mii de clienti, iar multi dintre ei comanda constant. „Acesta este un aspect care ma bucura si care ma face sa fiu mandru de reusita acestui inceput”.
Cum dreptul asupra marcii Quelle pe zona Europei a fost achizitionat de firma concurenta – Otto, omul de afaceri a demarat un proces de rebranding, care se afla in plina desfasurare. „Am ales numele Quick 24 pentru a scoate in evidenta punctele forte ale afacerii”. O alta decizie luata in aceasta perioada a fost axarea pe comertul on-line, pentru o mai mare rapiditate si flexibilitate, si pentru corelarea produselor si preturilor la cerintele pietei.
„E-commerce-ul a devenit o parte integranta din viata multor romani, datorita comoditatii si posibilitatii ridicate de alegere intr-un timp foarte scurt”, motiveaza presedintele.
„Site-ul Quick 24 se numara printre cele mai mari magazine virtuale din Romania”, sustine Nagy. Tot in aceasta perioada s-a incheiat un contract cu unul din ofertantii de top in materie de moda, Heine din Germania. In luna septembrie a fost lansat catalogul on-line Best Connections Toamna/Iarna 2010/2011 de la Heine, urmand ca la inceputul acestei luni sa fie promovat un nou catalog.
In schimb, cele doua cataloage anuale Quelle, deja traditionale, de peste 500 de pagini, nu s-au mai editat in 2010. Aceasta decizie a dus la o reducere semnificativa a cheltuielilor, dar intr-o oarecare masura si a veniturilor. Cu siguranta va exista o diferenta fata de 2009 (cand cifra de afaceri a fost de 15 milioane de euro), intrucat s-au modificat niste parametri esentiali: „Criza economica s-a manifestat la noi prin reducerea volumului si a valorii cosului de cumparaturi. In primele sase luni ale anului am inregistrat o scadere a cifrei de afaceri, dar acest lucru s-a remediat incepand cu jumatatea anului, de cand cifrele au inregistrat o tendinta crescatoare”.
Principalul concurent al afacerii este La Redoute, cea mai mare companie franceza de acest tip, care a intrat pe piata locala la sfarsitul anului 2008.
E-commerce: Comoditate, economie de timp, pret
Tineti cont! Continutul, designul si usurinta utilizarii unui site sunt elemente esentiale pentru succesul unui magazin online, afirma Nagy Attila. Oferiti clientului exact ceea ce cauta si are nevoie. Dorintele de sezon trebuie intampinate si creati cautarea pe site in mod eficient si rapid. Clientul are nevoie sa se simta bine sfatuit si apreciat.
Record. Editia din acest an a „Cyber Monday” a inregistrat, pentru prima oara, cumparaturi in valoare de un miliard de dolari. Acest record a fost posibil deoarece cumparatorii (9 miliarde la numar) au cheltuit, in medie, cu 12% mai mult decat in 2009. „Cyber Monday”, care anul acesta a fost pe 29 noiembrie a.c., este versiunea de pe Internet a „Black Friday” si, impreuna, cele doua zile marcheza debutul sezonului de cumparaturi de Craciun din SUA.
In crestere. „Cyber Monday” a aparut in completarea zilei de vineri, numita „neagra” deoarece comerciantii isi epuizau stocurile si trageau obloanele pravaliilor. Din 2005, a devenit ziua in care se inregistreaza cele mai multe achizitii online din lume. E de asteptat ca la anul tendinta cumparaturilor online sa creasca datorita smartphone-urilor si aplicatiilor care permit acest lucru (de exemplu, aplicatia Amazon pentru iPhone).