O alternativa nordica: Copenhagen Business School
Dupa multi ani petrecuti la Rotterdam School of Management, ca director de marketing, incepand din ianuarie 2005 te ocupi de promovarea pe plan international a unei scoli de afaceri daneze, Copenhagen Business School (CBS). Ce te-a atras la CBS? Prin ce se deosebeste CBS de alte scoli de afaceri vest-europene?
Connie Tai: Am ales Copenhagen Business School din mai multe motive. Mai intai, CBS este una dintre cele mai mari scoli de afaceri din nordul Europei. In al doilea rand, fiind fondata in 1917, scoala are o lunga si bogata traditie in formarea de lideri ai lumii afacerilor. Si, in sfarsit, datorita faptului ca programele sale de pregatire acopera o gama larga de domenii de interes si specializare in managementul afacerilor, datorita accentului pus pe solutii inovatoare si a efortului depus in stabilirea de relatii de parteneriat cu comunitatea de afaceri, CBS joaca un rol foarte important in pregatirea societatii informationale.
Ce fel de relatii are CBS cu comunitatea de afaceri daneza, in particular, si cu cea europeana, in general?
Connie Tai: Relatiile de cooperare ale CBS cu comunitatea de afaceri sunt extrem de stranse. Afirmatia e demonstrata de faptul ca noile programe de invatamant si de cercetare aplicativa sunt definite printr-o permanenta consultare cu lumea corporationala, in asa fel incat sa raspunda nevoilor sale educationale.
CBS e situata in capitala Danemarcei, intr-una dintre zonele de crestere economica ale Europei – Oresund. In 2005, The Economist Intelligence Unit a clasat Danemarca pe primul loc in topul tarilor care ofera cele mai avantajoase conditii pentru desfasurarea afacerilor. Un an mai devreme, revista FDI, publicata de grupul Financial Times, a conferit Copenhagai titlul de "oras nord-european al viitorului". In ultimii ani, Danemarca s-a clasat in mod constant printre primele trei tari europene in ceea ce priveste produsul intern brut, atragerea de investitii straine, calitatea sistemului de transport si calitatea educatiei in managementul afacerilor. Noi piete de desfacere, un mediu care sprijina si incurajeaza invatamantul si cercetarea fac din Oresund o zona in dezvoltare, dinamica, in care multe companii internationale si-au stabilit sediile.
Dar nu numai atat. CBS e dotata cu un centru IT ultra-modern, laboratoare si sali de seminar cu facilitati de comunicare sofisticate, o biblioteca – Danish National Business and Economics Library – frecventata de cercetatori si oameni de stiinta din toata lumea. Cladirea scolii se afla in centrul Copenhagai, alaturi de sediile numeroaselor corporatii internationale si in mijlocul vietii intense a orasului.
CBS ofera un numar mare de programe de masterat, ca si un program MBA full-time si unul executive. Prin ce se deosebeste MBA-ul de la CBS de alte programe MBA? Care sunt principalele elemente de atractie pentru tinerii care vor sa avanseze in cariera urmand un MBA la CBS?
Ne raspunde Per Junker Thiesgaard, Director Programe MBA la CBS: Aceasta intrebare ne este adresata la fiecare intalnire cu potentiali candidati. Si nu e de mirare, pentru ca un program MBA serios trebuie sa aiba un profil distinct si o misiune clar formulata.
Misiunea pe care si-o propune CBS este de a transforma studentul, dintr-un manager cu o anumita specializare, intr-un generalist cu calitati de lider, capabil de performanta deosebita in toate aspectele legate de construirea si conducerea unei afaceri. Ceea ce urmareste CBS sa-l invete pe student este ca in rezolvarea unei probleme de management nu conteaza atat cunostintele de specialitate, cat capacitatea de a intelege problema in totalitatea aspectelor sale economice si umane si de a pune acele intrebari care duc la raspunsul corect.
Asa incat, pe langa cursurile clasice cuprinse in toate programele MBA de management general, CBS a definit un proces prin care calitatile de lider ale studentilor sunt identificate, cultivate si amplificate. Numit Leadership Discovery Process, acest proces duce studentul intr-o calatorie de auto-descoperire care se intinde pe toata durata programului MBA de 11 luni si care, pe langa studiul unor texte cruciale, aduce sansa intalnirii cu manageri experimentati. Fiecarui student i se aloca un mentor, avand, astfel, ocazia de a invata prin contact direct cu experienta.
Convingerea noastra este ca un lider adevarat are capacitatea de a intelege o gama foarte larga de aspecte ale managementului afacerilor, are o viziune clara si un puternic simt etic. De aceea, ne straduim sa ajutam studentii sa-si dezvolte abilitatile de comunicare, astfel incat sa devina nu numai manageri capabili sa rezolve problemele caracteristice administrarii afacerilor, dar si lideri in stare sa formuleze o viziune, sa o comunice altora si sa-i inspire. In plus, ne concentram pe dezvoltarea capacitatilor analitice si sintetice ale studentilor. De multe ori, managerul este cel caruia i se cere sa creeze ordine si o atmosfera de incredere, iar pentru aceasta trebuie sa fie in stare sa structureze procese, sa creeze sisteme si sa comunice cu oamenii nu numai la nivel intelectual, ci si emotional. De aceea, studentii nostri sunt initiati in discipline ca etica afacerilor si dezbat subiecte cum ar fi responsabilitatea sociala a corporatiilor si dezvoltare sustenabila.
In ultima vreme, tot mai multe scoli de afaceri din vestul Europei cauta sa atraga candidati din Europa de Est. Este si cazul CBS?
Connie Tai: Cu siguranta. CBS urmareste sa atraga studenti din Europa Centrala si de Est pentru programele MBA ti, ca dovada, a instituit un numar de burse de scolarizare care se adreseaza candidatilor est-europeni.
Experienta ta ca membru in comisii de admitere MBA se intinde pe mai multi ani. Dupa parerea ta, exista calitati tipice candidatilor MBA din Europa de Est? Dar slabiciuni? Connie Tai: Lucrez in invatamantul post-universitar de peste 10 ani, perioada in care am intalnit candidati din toata lumea. Impresia mea este ca est-europenii sunt candidati foarte competenti, avand o educatie solida si o experienta profesionala serioasa. Au o mare energie si aceasta dorinta puternica de a avea o cariera de succes, asa ca pe durata studiilor trag din toate puterile. Singurul element care ar putea fi privit ca o slabiciune e lipsa experientei internationale. Iar un program MBA le ofera tocmai acest lucru: experienta intr-un mediu de invatamant si de afaceri international.
Multi romani cred ca rezultatele obtinute la testele GMAT si TOEFL sunt cele mai importante elemente in pachetul de inscriere la MBA. Este acesta cazul la CBS? Ce calitati trebuie sa aiba un candidat MBA?
Connie Tai: Noi evaluam candidatii in mod holistic. Luam in considerare performantele obtinute in perioada de studentie, apoi rezultatele la GMAT si TOEFL, experienta profesionala si progresul in cariera. Urmatoarea faza in evaluarea candidatilor o constituie interviul, care ne permite sa identificam calitatile de comunicare si capacitatea de adaptare la un mediu nou si la o cultura diferita. Abia dupa aceea luam hotarari.
Din cate stiu, romanii sunt, in general, intimidati in fata unui formular de inscriere la un MBA vest-european. Ce le poti spune in legatura cu asta?
Connie Tai: N-am sa spun decat atat: programele MBA ale CBS sunt dornice sa atraga cat mai multi candidati din Europa de Est.