Pe agenda ONU: Accesul universal la educaţie de calitate
Educația a fost, este și devine de o importanță majoră pretutindeni în lume. Implicit când vorbim despre alfabetizare. În România, spre exemplu, crește dramatic ponderea celor care nu au nici măcar o educație minimală.
Cristian Hatu, președintele Centrului de Evaluare și Analize Educaționale susține că, „în momentul de față avem 42% dintre elevi cu analfabetism funcțional, adică nu sunt capabili să facă raționamente elementare, nu știu să folosească operațiile matematice elementare când se confruntă cu o situație din viața de zi cu zi”, și suntem, din acest punct de vedere, pe primul loc în Uniunea Europeană și pe locul doi în Europa (potrivit numărul 247/mai 2018 al Revistei CARIERE)
Aceasta în condițiile în care problema alfabetizării reprezintă un element important pe Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă a ONU. Iar anul acesta, Ziua internaţională pentru alfabetizare (8 septembrie) a adus în centrul atenţiei, pe de o parte, progresul obţinut în rata de alfabetizare la nivel mondial şi, pe de altă parte, provocările cu care se confruntă încă acest sector.
La orice vârstă
Programul de dezvoltare durabilă pentru anii 2030 al ONU, adoptat de lideri internaţionali la Summitul privind dezvoltarea din septembrie 2015, promovează, ca parte a Agendei sale, accesul universal la educaţie de calitate, dar şi crearea de oportunităţi de învăţare pe termen lung, de-a lungul întregii vieţi, astfel încât chiar şi adulţii cărora le lipsesc aceste abilităţi să le poată dobândi la orice vârstă, notează site-ul www.un.org.
Ziua internaţională pentru alfabetizare a fost iniţiată cu ocazia Conferinţei mondiale a miniştrilor educaţiei privind eradicarea analfabetismului, desfăşurată la Teheran, în perioada 8-19 septembrie 1965. În acest sens, a fost propusă data de 8 septembrie, aceasta fiind ziua inaugurală a Conferinţei. Ziua a fost proclamată, însă, un an mai târziu, mai exact la 26 octombrie 1966, în cadrul celei de-a XIV-a sesiuni a Conferinţei Generale UNESCO.