Public speaking. Puterea de a trece chiar peste tine
Vrei să afli un răspuns la ceva ce te frământă de multă vreme: public speaking. Spre exemplu, s-ar putea să ai vreo întrebare existențială referitoare la faptul dacă știi să te…comporți pe o scenă. Nu ca actor (deși…), ci ca public speaker?
Anyway, ajungi să fii actorul principal în cadrul unui discurs, vrei ori nu te afli în lumina reflectoarelor. Ochii sunt ațintiți asupra ta, iar tu vorbești cu tine…Ți se pare că mintea îți merge cu încetinitorul, filmul e la relanti, ideile ți se rotesc precum păsările în jurul unui bloc pustiu. Iar ideile răsfirate pe coala de hârtie par să aibă consistența diafană a unui fulg. Vocea tremură, respirația e tăiată, palmele transpirate. Ajungi într-un colț, precum un jucător de box, ți se pare că ai “5 minute de glorie”, care par 1000. Greutatea acestor 5 minute te apasă.
Gata. Hai să vedem despre ce e vorba. Dacă te aștepți să primești un răspuns personalizat nu e cazul. Vom vorbi un pic despre ce ți se întâmplă, dar restul depinde de tine. Și de puterea de a trece…chiar peste tine! De a-ți escalada limitele.
Barierele emoționale în public speaking
Persoanele care dețin poziții de management sau middle management trebuie să facă față așteptărilor. Deosebit de exigente, potrivit analizelor, când vine vorba de public speaking. A susține prelegeri foarte clar, cu pasiune și eficiență reprezintă mai mult decât o provocare. Există oameni cu funcții de conducere, care deși sunt buni lideri, manageri, etc, simt că le fuge pământul de sub picioare. Atunci când e vorba să vorbească. În public.
Indiferent de statutul social
Un exemplu des folosit de către cei care studiază fenomenul public speaking este cel al fostului președinte american Bill Clinton. Iată despre ce este vorba, pe scurt: Una dintre primele “ieșiri” pe scena națională ale lui Bill Clinton era la Convenția Democrată din 1988. Tânărul, pe arunci, guvernator începuse deja să fie cunoscut. Dar…Bill Clinton a acceptat invitația de a ține discursul de nominalizare a guvernatorului Michael Dukakis ca reprezentant al democraților în cursa pentru Casa Albă. Iar discursul urma să fie televizat la nivel național. Domnul Clinton a vorbit peste o jumătate de oră, până când delegații au început să strige “Să vorbească Dukakis!”. Ce a făcut Clinton? A continuat să citească discursul.
“Cei mai mulți dintre oamenii cu funcții conducere trebuie să își <construiască carisma> prin personalitate, reputație. Și, cel mai important, prin felul în care comunică și interacționează cu oamenii. Toate acestea, mici trick-uri și multe exerciții îi ajută ca în final să capteze atenția audienței”, spune britanicul Paul Chequer – actor și Personal Impact&Communications Consultant.
Toată lumea poate reuși
Desigur, mai aflăm ceva ce se știe undeva, intrinsec, dar se uită: indiferent care este statutul social sau profesional al oamenilor, barierele emoționale sunt aceleași. Și îi împiedică pe toți să se exprime. Însă cu ajutorul mobilizării personale se poate. Cu intervenția acelei puteri de “a trece peste tine”. Repetând în oglindă, cu voce tare chiar, ori cu ajutorul unor cursuri avizate. Cursuri bazate pe noțiuni teoretice, exerciții practice de public speaking și actorie etc. Astfel toată lumea poate reuși.
Și, de ce nu, în cele din urmă veți învăța cum să creați o strategie de comunicare. Dar aceasta e deja altă “poveste”.