Românii care folosesc inteligența artificială și realitatea virtuală în afacerile lor
Transformarea digitală a companiilor va avea un ușor impact negativ pe termen scurt, 81% dintre angajatorii români consideră că robotizarea va menține sau va crește forța de muncă, aliniindu-se la tendința mondială, potrivit căreia 86% dintre angajatori prevăd că o să-și sporească sau păstreze numărul de angajați ca rezultat al automatizării, arată studiul Revoluția Competențelor 2.0, realizat de ManpowerGroup.
Ideea este că noua revoluţie industrială va fi benefică pentru cei care dețin competențele necesare și căutate, ridicând însă probleme pentru cei care au competențe depășite sau disponibile pe scară largă, în contextul în care automatizarea va influența nu atât dispariția anumitor joburi, cât schimbarea conținutului de activități și competențe necesare pentru acestea.
Un alt studiu, realizat de data aceasta de Centrul European pentru Cercetare Economică (ZEW) și citat de Federaţia Internaţională pentru Robotică, arată că țara noastră nu prea ține pasul cu integrarea noilor soluții tehnologice în companii.
Mai exact, România are încă o densitate scăzută, de 15 de roboţi la 10.000 de angajaţi, deci avem nevoie în următorii ani de peste 10.000 de roboţi pentru a rămâne competitivi în regiune.
Chiar dacă se fac pași mai mici în acest sens, antreprenorii români încep să vadă beneficiile integrării noilor soluții tehnologice în firmele pe care le conduc. Este și cazul celor cu care am discutat pentru acest articol.
Inginerul virtual dedicat problemelor de producție agricolă
Agritel este o soluție dezvoltată pentru agricultura și horticultura de precizie, care se bazează pe colectarea de date exacte, în timp real, preluate din cultura, stocarea și procesarea acestora prin metode analitice, în funcție de tipul de producție și acțiunile întreprinse, spune Cătălin Chițu, CTO al Frontier Connect, care a creat această soluție împreună cu Mircea Oaida și echipa lor.
Dispozitivele Agritel se folosesc atât pentru producție vastă de graminee (de exemplu, porumb), dar și pentru producție de legume, în livezi, precum și în viticultură. Dispozitivele sunt dezvoltate cu componente Internet of Things (IoT), folosind tehnologia iOla® (proprietar Frontier Connect), ce acoperă toate tipurile IOT de transmisie radio (Lora/LoraWAN, Lte-M NbIot/Cat1, Sigfox, Wifi și BLE) și suportă o multitudine de senzori care transmit informația în timp real la distanțe de zeci de km din câmp, unde în general conexiunea GSM este slabă sau nu există deloc.
Dincolo de amănuntele tehnice, practic, folosind Agritel, producătorul agricol poate să știe la ce este expusă realmente recolta sa (de exemplu, stresul la apă, expunerea la ciuperci și dăunători, nivelul de fertilizare, evoluția de la germinare, vânt, apă, ploaie, grindină, îngheț), dar și acțiunile corective ce trebuie întreprinse pentru a crește producție și a diminua pierderile.
„Agritel se dorește a fi un inginer virtual dedicat problemelor de producție agricolă, mai ales pentru că avem de-a face de la an la an cu o schimbare climatică planetară intensivă. La momentul actual, Agritel învață pe baza datelor din teren și a acțiunilor întreprinse și auto-antrenează modelele, pe baza problemelor întâlnite.
La momentul actual este în dezvoltare Teraseya (foto), un dispozitiv inteligent patentat, bazat pe senzori ultraperformanți și procesare de imagine, care comunică cu platforma AI ce procesează datele în paralel cu datele venite din satelit și/sau dronă şi cu datele ce vin de pe utilajele agricole și acțiunile/tratamentele întreprinse. Costurile soluției sunt fixe (dispozitive + abonament) și variază în funcție de numărul de hectare și dispunerea terenului, tipul de cultură și dăunător etc., iar valoarea investiției se amortizează între două și patru sezoane agricole”, ne-a explicat Cătălin Chițu.
WELLO, platforma care îi ajută pe copii să aibă un stil de viață mai sănătos
Art Dinasty, un start-up din Cluj, a dezvoltat platforma Wello (web şi aplicaţie pentru dispozitive mobile), care își propune să ajute familiile cu copii care au probleme de greutate să slăbească şi să aibă un stil de viaţă sănătos, bazat pe o alimentaţie corespunzătoare vârstei, activitate fizică constantă şi joc.
„Ne dorim ca platforma de sănătate Wello să devină o sursă digitală esențială de informații validate în privința nutriției și a vieții sănătoase în general”, spune Sveatoslav Vizitiu, co-fondator al proiectului.
Cu alte cuvinte, părinții și copiii au la dispoziție un canal de socializare, prin intermediul căruia aceștia învață împreună despre nutriție, într-un mod bine organizat și distractiv, pentru cei mici. Aplicația va oferi planuri nutriționale pentru toată familia, dar are ca obiectiv copiii, pe care își propune să îi țină motivați, oferindu-le, în același timp, și jocuri interactive între membrii familiei. Totodată, încurajează activitățile fizice, precum plimbările în aer liber sau ieșirile cu bicicleta, dar și activitățile culinare. „În funcție de activitatea fizică a copiilor, înregistrată în aplicația pentru dispozitive mobile, de activitatea părinților în beneficiul copiilor, urmând sfaturile pentru o alimentație optimă primite de la nutriționist, corelate cu ajutorul sistemului nostru inteligent, vom putea personaliza și mai mult planul nutrițional al copilului”, spune co-fondatorul proiectului.
O funcționalitate importantă a aplicației va fi recomandarea de surse de alimente sănătoase în orașul de reședință al utilizatorului, precum restaurante, furnizori de produse sănătoase, supermarket-uri.
Dezvoltarea Wello a început în august 2017, iar varianta beta a platformei va fi lansată în toamna acestui an. Atunci, aceasta va putea fi instalată de către părinți pe propriile dispozitive, precum și pe cele ale copiilor. În contul de utilizator vor fi introduse câteva informații generale despre copii, în primul rând, iar aplicația va genera, pe baza acestora, un plan nutrițional cu ajutorul sistemului nostru bazat pe inteligență artificială și antrenat de către specialiști în nutriție, medicină sau fitness.
Va fi disponibilă o versiune gratuită a platformei, care va genera informații relevante în sprijinul copiilor care doresc să slăbească sănătos și va fi suficientă pentru a urmări progresele pe care le înregistrează. Pentru a folosi toate funcționalitățile aplicației și a avea acces la un plan personalizat complet de viață sănătoasă, precum și pentru a adăuga toți membrii familiei în platformă, utilizatorul va plăti un abonament lunar de 4,99 dolari.
„Inteligența Artificială folosită în platforma de sănătate Wello are rolul de a învăța obiceiurile familiei în privința activităților fizice ale utilizatorilor și de a ajuta în generarea și personalizarea planului nutrițional al întregii familii. Cu cât sistemul nostru are mai multă informație primită de la utilizatori, va putea genera un plan personalizat cât mai în detaliu de nutriție și de activități pentru copii, iar rezultatele vor fi mult mai bune”, explică Sveatoslav Vizitiu.
MOCAPP.RO, prima „piață de desfacere” din românia dedicată influencerilor și companiilor în căutare de soluții de influencer marketing
Platforma ajută brandurile şi agenţiile să găsească cei mai potriviţi influenceri pentru campaniile lor online. Astfel, Mocapp îşi propune să schimbe modul de organizare al campaniilor de promovare cu influenceri şi să automatizeze acest proces. Cercetarea și informarea care de obicei durează ore și uneori zile întregi se rezumă la câteva minute pentru cei care folosesc această soluție online.
Platforma folosește un sistem de algoritmi bazat pe inteligență artificială și are în baza de date peste 500 de influenceri: artişti, trupe muzicale, vedete TV, actori, sportivi, modele, bloggeri și vloggeri, micro-influenceri.
Florin Grozea, cel care a conceput Mocapp, spune că la început a fost… tabelul. „În agenția digitală în care lucrez cu artiști și companii, aveam un tabel de nume și adrese de e-mail. Apoi au apărut zecile de coloane dedicate onorariilor, link-urilor de social media, demograficelor și așa mai departe. La un moment dat am avut nevoie de o soluție dinamică, cu mii de poziții și de informații, care să aibă criterii și metode simple de căutare. De asemenea, aveam nevoie de statistici în timp real, de exemplu numărul de like-uri de pe pagina unui artist celebru chiar în acel moment. Așa a apărut acest software – ca un software intern pentru agenția mea. În toamna anului 2017 am dat drumul înscrierilor pentru clienții și agențiile partenere cu care deja făceam campanii online – un fel de versiune beta private a platformei. În acel moment, reacțiile au depășit așteptările: peste 200 de companii au cerut cont în Mocapp”, ne-a precizat Florin Grozea.
Dar ce rol are aici inteligența artificială? Ei bine, aceasta face diferența dintre clasica listă de nume de influenceri și Mocapp: software-ul învață din mers, pe măsură ce căutările devin mai complexe. Florin Grozea spune că algoritmul ajută utilizatorul (o companie sau o agenție) să găsească cei mai potriviți Influenceri conform unor criterii obiective (precum numărul de likes / followers, vârsta fanilor, onorariile dorite etc.), dar și a unor criterii „subiective” (precum gradul de „coolness” al unui influencer, viteza de răspuns la campanii, comisioanele cerute etc.).
„În viitor vrem să introducem inclusiv recenzii secrete ale utilizatorilor, astfel încât software-ul să învețe și din interacțiunea Companie – Influencer”, punctează Florin Grozea.
Agenția care recrutează tineri cu ajutorul realității virtuale (VR)
Claudia Maxim, Client Service Director al agenției de publicitate Smite, povestește că în 2017 participau la un târg de joburi în PR și publicitate destinat studenților și tinerilor absolvenți, așa că provocarea a fost să găsească acel ceva care să îi atragă la standul lor.
„Știm cu toții că toleranța la plictiseală și the same old stuff, în cazul lor, este aproape zero. Deci ştacheta era sus”, spune Claudia Maxim.
Pentru amenajarea standului, ecuația de rezolvat a fost următoarea: Fun pentru tineri + reprezentativ pentru Smite + în pas cu timpurile.
Și așa au ajuns la interviuri altfel: pe Snapchat în 2017 și folosind VR în 2018.
Cum a decurs campania de anul trecut? Ei bine, candidații veneau la stand, unde era amenajat un stativ cu un telefon setat pe Snapchat, plus o plasmă pe care ceilalți candidați care treceau pe acolo puteau vedea live intervievatul în acțiune.
Candidatul își alegea filtrul de Snapchat preferat și avea de răspuns contra cronometru la câteva întrebări neconvenționale despre candidatura sa:
- Skittles sau M&M’s?
- Coca Cola sau Pepsi?
- Ciocolată albă sau neagră?
- Ketchup sau maioneză?
- Pe un cal alb sau într-un Mercedes negru?
- New York sau Paris?
„La final urmau câteva minute de discuție serioasă despre pozițiile disponibile la noi în agenție și despre preferințele intervievatului. Ne lăsau CV-ul, urmând să discutăm ulterior la noi în agenție. I-am selectat pe baza feedback-ului colegelor noastre care au interacționat live cu cei care ne-au lăsat CV-ul. Umorul, prezența de spirit și curajul au contat. Am strâns multe CV-uri, în jur de 100. Și ne-am ales cu cinci colegi interni pe perioada vacanței de vară. A fost un internship plătit și unul dintre ei e coleg cu noi și azi: Robert, copywriter talentat”, povestește Claudia Maxim.
În 2018, cei de la Smite au ales să îi expună pe candidați atmosferei din agenție. Cum ar fi să se plimbe prin sediu și să vadă cum arată locul și ceilalți colegi? „Aşa am ajuns la o vânătoare de indicii (am lipit prin agenție foi A4 cu niște coduri scrise artistic de Alex, art director). Candidații făceau un tur al agenției și când descopereau un indiciu, îl numeau și primeau în schimb o întrebare nostimă menită să scoată iar în evidenţă relaxarea, umorul și mindset-ul Smite. E important să știi cu cine vorbești și ce vrei să obții în final. Noi ne doream să atragem la standul nostru tineri deschiși la minte, dezinvolți, curajoși, creativi și cu simțul umorului. Am pus emoția și energia creatoare pe primul loc și ne-a ieșit”, susține Claudia Maxim.
Acest material a fost preluat din numărul 248, ediția de iunie a Revistei CARIERE.