RTC nu tine rezerve de cash, investeste
Mai intai, a intrat pe piata restaurantelor, aducand conceptul Vapiano. Peste trei milioane de euro l-a costat cel mai modern depozit non-food din Romania. A urmat Aldo, brandul premium de pantofi. Cea mai recenta miscare este infiintarea companiei Q Power, in Olanda, care va produce si distribui tuburi termice pentru eficientizarea consumului de caldura. La ce sa ne mai asteptam?
"CASH IS KING"
Doar cateva companii si-au ales ca strategie pentru anul 2009 investitia. Daca au procedat corect se va vedea in timp. RTC Holding a inceput anul cu o serie de anunturi pozitive. Cateva divizii ale grupului si-au largit aria de activitate, ceea ce a presupus costuri importante.
Desigur ca te poti intreba de ce omul de afaceri care controleaza grupul nu face parte din tabara celor multi care taie bugete. "In timpul crizei, cand toata lumea spune cash is king, ar insemna ca nu trebuie sa investesti. Dar de ce se spune cash is king? Din doua motive. O data pentru ca banii te ajuta sa supravietuiesti, daca treci prin probleme de profitabilitate sau daca banca iti ingusteaza lichiditatea. In al doilea rand, pentru ca valoarea activelor a atins acum un pret foarte redus. Poti cumpara, cu aceeasi bani, de doua-trei ori mai mult decat in trecut. Considerand, sper eu corect, ca nu vom avea probleme de cash-flow, investim cat mai mult posibil, fara sa tinem rezerve de cash. Daca decizia mea e gresita, devenim un activ ieftin pe care cei cu cash l-ar putea cumpara cu putini bani…". Dar, deocamdata, Octavian Radu nu are motive sa se teama.
Ultima decizie pe care a luat-o a fost infiintarea companiei Q Power, care va produce si va distribui tuburi termice pentru eficientizarea consumului de caldura. "In urma cu cateva luni un grup de cercetatori romani m-a abordat cu propunerea de a finanta productia unei aplicatii complexe destinate recuperarii de energie termica. Solutia este cea mai moderna aplicatie existenta in prezent la nivel global si am gasit si cea mai eficienta varianta de productie posibila, astfel incat recuperarea investitiei sa se poata face intr-un timp foarte scurt", spune presedintele. Compania are sediul in Olanda si va distribui Q-Box, aplicatia de recuperare a energiei, in mai multe tari din lume, printre care Romania, Germania, Ungaria, Federatia Rusa, Polonia, Elvetia, Olanda, Irlanda, Dubai, Slovenia, Croatia, Serbia, Bulgaria, Slovacia, Cehia, Benelux, Turcia, India, Pakistan, SUA, Austria, Moldova, prin parteneri locali sau birouri proprii de vanzari. "Pentru mine, la prima vedere, pare a fi inca o investitie dintr-o serie de alte zeci de investitii ale ultimilor 20 de ani. (…) Pentru economisti, este o investitie cu o perioada de recuperare de mai putin de doi ani", afirma el.
A PRELUAT ALDO
Tot in primul trimestru al anului, divizia de fashion a companiei a gasit solutia completarii portofoliului de francize cu un brand premium de pantofi.
"Am considerat ca un brand cu notorietatea Aldo, cu o gama de pantofi si accesorii pe gustul consumatorilor romani, are un potential ridicat de succes", spune Ramona Stanciulescu, CEO Rafar. Investitia in preluarea francizei si respectiv a magazinelor Aldo s-a ridicat la peste 1,5 milioane de euro. Reprezentantii canadieni analizau mai multe variante pentru viitorul francizei Aldo din Romania: una era sa ramana fostului francizat, o alta era sa vina in Romania francizatii din Serbia sau Bulgaria, iar a treia posibilitate era sa aleaga o companie cu experienta si know-how de pe piata locala. Ramona Stanciulescu afirma ca vor pastra linia de comunicare pe care marca a avut-o pana acum si cu care clientii s-au obisnuit.
Anul acesta se vor concentra pe magazinele deja existente. In prezent, au in portofoliu 15 branduri si 28 de magazine, in Romania si in Republica Moldova. Recent, au deschis un magazin Kipling – un brand de genti casual – intr-un centru comercial din Bucuresti, si urmeaza inca doua magazine: al doilea din Bucuresti sub brandul portughez pentru femei si barbati Sacoor Brothers si un multibrand de pantofi premium – Catwalk.
VAPIANO, UN NOU CONCEPT
Decizia ca divizia Sebra sa intre pe piata restaurantelor a fost luata anul trecut, moment in care ritmul de crestere al acestei piete era de 30-35%. Piata restaurantelor este atractiva, pe de o parte, fiindca le asigura prezenta intr-o industrie in dezvoltare, iar pe de alta parte pentru ca businessurile de retail din portofoliul grupului le permit sa obtina spatii strategice la preturi convenabile.
"Ne-am facut debutul pe aceasta piata odata cu lansarea brandului Vapiano care este dezvoltat pe conceptul fast casual dining", precizeaza Sebi Vasilescu, CEO divizia Sebra. Investitia in prima locatie din Romania s-a ridicat la 1,2 milioane euro si se asteapta ca, in primul an de viata, restaurantul sa genereze un rulaj de 1,5 milioane euro si un trafic de 500 de vizitatori pe zi. Planul de dezvoltare prevede deschiderea unui restaurant in fiecare an, tinta reprezentand-o Bucurestiul si alte orase mari din Romania, dar si Chisinaul, in 2011.
In concordanta cu profilul publicului, angajatilor li se cere sa fie cosmopoliti, toleranti, autentici si sa dispuna de abilitati de comunicare foarte bune. Un exemplu de succes este cariera lui Eike Eisenhauer, care a inceput ca "ucenica", iar astazi este managerul restaurantului din Hamburg. In ianuarie 2008, Ministrul Federal Wolfgang Clement i-a acordat premiul "Slujba Tob 2007", datorita faptului ca s-a dovedit a fi unul dintre cei mai buni 10 angajati din Germania. In 2006, Vapiano a fost premiat de catre Food Service Magazine.
Proprietarul holdingului, Radu Octavian, este cunoscut si pentru specializarea sa in cresterea afacerilor si vanzarea lor cu randamente considerabile. In 2007, a vandut Pay Store catre grupul britanic PayPoint pentru 15 milioane de euro. Alte exituri: Aqua Regis, catre Cumpana, Best Distribution, catre compania greceasca CD Media. Filozofia care a stat la baza acestor decizii a fost cea de a se desparti de businessurile cu cifre de afaceri de sub 10 milioane de euro.
Presedintele RTC HOLDING nu se da in laturi nici de la inchiderea unor librarii Diverta neprofitabile. El a inchis trei dintre cele 69 de magazine de carte.