Se caută 150 de ingineri. Francezii de la Titu au declanşat vânătoarea de creiere
Când o companie încheie parteneriate cu 15 universităţi este clar că îşi doreşte să ia cele mai bune creiere, iar cea mai căutată specializare este cea de mecatronică. „Există oarecare tensiune pe piaţă referitoare la competenţele pe care noi le numim mecatronice (competenţe de mecanică şi electronică)."
„Vehiculul viitorului este unul autonom şi interconectat, şoferul va delega din ce în ce mai mult din competenţele sale unui sistem. Este lipsă de astfel de competenţe pe piaţă. Nu ducem doar noi lipsă, ci şi ceilalţi constructori de maşini.”
La Titu este o „microuzină în altă uzină” cum îi place să spună directorului general al Renault Technologie Roumanie (RTR), Pascal Candau, centrul având un nivel de dezvoltare similar cu cel de cercetare din Franţa. Dar oare şi nivelul de salarizare este similar celui din Franţa? „În ce priveşte salarizarea, Renault plăteşte la preţul pieţei. Astfel inginerii din Franţa sunt plătiţi la preţul pieţei din Franţa, iar cei din România la preţul pieţei de aici. Colaborăm cu o firmă de consultanţă care face aceste analize de piaţă (n.r. studii salariale). Şi dacă vreţi să ştiţi care sunt diferenţele salariale, vă spun că sunt exact cele ale pieţei” a precizat Pascal Candu.
Preţul pieţei depinde de o multitudine de factori, potrivit specialiştilor care fac astfel de studii salariale. „Fiecare firmă îşi face studiu salarial, pentru că nivelurile de salarizare diferă în funcţie de oraşul în care este liber postul, de salariile pe care le plătesc firmele concurente etc. În România nivelurile de salarizare pentru ingineri entry level sunt la jumătate faţă de ingineri absolvenţi din Franţa. La seniori diferenţele se reduc la 30 – 40 %” afirmă Oana Botolan Datki, SEE Managing Partner Consulteam.
Să ne punem întrebarea de ce are Renault acest centru de inginerie aici?
„Răspunsul nu este atât de simplu, respectiv că inginerii din România sunt mai ieftini decât cei din Franţa, ci pentru că aici se dezvoltă Global Acces. Pentru dezvoltarea acestei game trebuie să ţinem cont de dorinţele clienţilor. Ei sunt cei care ne plătesc salariile până la urmă. Iar clienţii îşi doresc să facă o achiziţie inteligentă”, a adăugat şi Yves Caracatzanis, director general al grupului Renault România şi preşedinte-director general al Automobile Dacia.
foto: Pascal Candau – director Renault Technologie Roumanie
România – exportator de creiere
Pascal Candau, directorul RTR afirmă că în ultimii doi ani a scăzut la jumătate numărul angajaţilor, care plecau din companie pentru o carieră în străinătate. El spune că „de vină” ar fi „proiectele interesante şi motivante”. „Salariile pot fi mai atractive în străinătate, dar şi nivelul de viaţă, costurile vieţii sunt diferite. Datorită proiectelor preferă să rămână şi să nu mai încerce aventura” afirmă Candau. Pe de altă parte, adaugă acesta, cei care încercau aventura preferau Marea Britanie iar acum situaţia nu este tocmai propice.
Sau, pot să plece în străinătate, dar în cadrul grupului, prin parcursuri profesionale şi apoi să se întoarcă în România. „Le oferim prin intermediul programelor de formare şi a celor profesionale multe posibilităţi în cadrul grupului. Sau chiar a Alianţei Renault Nissan." Candau a adăugat că în fiecare an 100 de angajaţi pleacă nu doar în Franţa ci şi în Rusia, Maroc, India sau Japonia, pentru a implementa proiecte care ţin de gama Global Acces.
Francezii de la Titu afirmă că Renault Technologie Roumanie (RTR) este cel mai mare centru de inginerie al Grupului din afara Franţei. Modelele din gama Global Access, comercializate în 44 de ţări, sunt concepute, testate şi dezvoltate de cei 2.400 de angajaţi ai RTR. Media de vârstă este 38 de ani.
Design-ul, ingineria şi industrializarea noilor Logan, Logan MCV, Sandero şi Sandero Stepway sunt realizate, pentru prima oară, doar în România. „În România există ingineri care au acest ADN, această tradiţie în inginerie şi reuşesc să facă maşini fiabile, robuste şi moderne care fac succesul gamei Global Acces, de aceea avem acest Centru (n.r. RTR) aici.”