Spune-mi ce poze vrei să faci, ca să-ţi spun de ce ai nevoie
O poză făcută cu un smartphone poate fi mulţumitoare pentru cineva puţin interesat de fotografie, mai ales dacă telefonul este dotat cu o cameră destul de bună. Oamenii vor amintiri din vacanţă şi conţinut pentru reţelele sociale, ceea ce acum se poate obţine şi cu un telefonul mobil. La ce ne-ar mai trebui încă un obiect în plus, pe care să plătim destul de mulţi bani? Răspunsul este uşor de dat imediat ce înţelegem câteva lucruri elementare despre fotografie. În primul rând ar trebui să facem o distincţie simplă: una este să facem o fotografie care să ateste prezenţa noastră într-un anumit loc, şi cu totul altceva este să demonstrăm, prin intermediul fotografiilor pe care le facem, că ştim să reglăm lumina, distanţa şi unghiul. Desigur, alături de cunoştinţele tehnice, putem vorbi despre sensibilitate şi abilităţi artistice, despre momente surprinse de ochii noştri atenţi şi despre îndemânare. De fapt, vorbim de lucruri diferite, aşa cum mi-a dat de înţeles Marian Alecsiu, general manager al magazinului F64. Marian a început businessul cu aparatură foto acum douăzeci de ani, când a deschis un centru de developare alături de câţiva pasionaţi de fotografie. Au închiriat un spaţiu şi au observat că oamenii sunt interesaţi de aparatură. Au început să-şi facă reclamă şi să vândă aparate de fotografiat la mâna a doua.
„Era doar o piaţă de second hand“, îşi aminteşte Marian. „Cred că Minolta au venit primii, mai târziu Canon şi abia mai recent Nikon.“
Businessul a plecat ca o afacere complementară, clădită pe ce însemna fotografie. Şi nici nu exista o piaţă organizată. Şi-au făcut o consignaţie şi au încercat să se organizeze. Fiind pasionaţi de calculatoare, au inventat aplicaţii pentru gestiune. Abia în anul 1996 au început să vândă produse noi.
„Taxele erau foarte mari, pentru că aparatele foto erau considerate produse de lux “, spune Marian. Pe lângă taxele de import, se adăugau accizele de 25% din valoarea aparatului. Situaţia s-a menţinut până în anul 2005, când, teoretic, s-a născut piaţa foto din România. În acest context s-au apucat să vândă şi produse noi şi au devenit distribuitori. Segmentul vizat atunci de F64 era compus din amatori avansaţi, după cum îi numeşte Marian. Adică cei care au acasă un aparat de fotografiat şi care, treptat, devin interesaţi de un al doilea obiectiv, de un trepied sau de un filtru. Apoi încep să studieze şi să întrebe un prieten.
„Noi am vrut să ne transformăm în prietenul ăla care îţi dă sfaturi“, spune Marian. Asta a fost ideea F64 încă din anul 2001, atunci când l-a înfiinţat alături de Daniela Becheru. Au strâns vreo 15 oameni, toţi entuziaşti şi pasionaţi de fotografie, şi s-au apucat de treabă.
Sensibilităţile pieţei foto
Piaţa foto din România a crescut considerabil în ultimii ani. Au apărut jucători mari, ca Altex, Media Galaxy, Domo sau Flanco, care sunt tot mai interesaţi de segmentul foto. Acelaşi lucru se întâmplă şi în hipermarketuri, care vând aproape orice. „Aceasta înseamnă că piaţa a crescut şi că există un trend de creştere“, spune Marian. „E dorinţa românilor de a explora segmentul ăsta al imaginii.“
Românii sunt interesaţi de imagine şi de aparatura foto, deşi este un hobby costisitor. Volumul pieţei creşte şi se diversifică, însă continuă să fie ca un adolescent care doar pretinde că e adult. De pildă, nu întotdeauna producătorii lansează noile modele şi pe piaţa din România, ceea ce, spune Marian, ar putea fi interpretat drept o lipsă de respect faţă de consumatorii de aici. Un magazin care se respectă trebuie să prezinte la Bucureşti un produs nou chiar în aceeaşi zi în care este prezentat la Tokyo. Marian a comparat situaţia brandurilor celebre Canon, Nikon şi Fuji. Dacă ultimele două au putut să ofere produse noi în aceeaşi zi în cele mai importante oraşe ale lumii, inclusiv la Bucureşti, cei de la Canon au găsit tot felul de pretexte să nu facă acelaşi lucru. „Puteau să vină şi să-mi spună, ia-l şi testează-l!“, explică Marian. Pentru un retailer, care vinde şi online, e important să aibă produsele noi imediat, nu numai din respect faţă de clienţi, dar şi pentru că îi ajută la căutările online. „De exemplu, când a lansat Fuji, tot un segment exclusivist, ne-am uitat pe trafic şi am văzut că am primit vizite din întreaga lume.“
Piaţa foto se schimbă aproape la fel de repede cum s-a schimbat şi piaţa IT. Compactele sunt afectate de telefoanele mobile, care fac poze de calitate în condiţii bune de iluminare. Segmentul pozelor de vacanţă e conţinutul cel mai valoros şi deja este cunoscut cum cele mai multe fotografii de acest tip sunt făcute cu smartphone-ul. Prin urmare, strategia de marketing pentru producători şi retaileri se modifică.
O altă abordare
Este adevărat că vor fi tot mai mulţi oameni care se vor mulţumi de acum să facă poze exclusiv cu telefonul mobil, mai ales că acestea vor fi dotate cu camere tot mai avansate şi cu aplicaţii tot mai sofisticate, însă la fel de adevărat este că întotdeauna vor fi şi cei cărora le place să participe la procesul tehnic al unei fotografii. Mai mult, telefoanele mobile vor fi totuşi limitate, indiferent cât vor fi ele de performante, iar tehnologia aparatelor de fotografiat se simplifică şi devine mai uşor de folosit.
„Producătorii ar trebui să înveţe oamenii să folosească aparatele de fotografiat“, crede Marian. „Trebuie să le explici la ce i-ar trebui. Care-i diferenţa între pozele făcute cu telefonul şi ce aş putea să fac cu un aparat compact? De ce aş mai da banii pe un aparat de fotografiat?“ F64 este genul de magazin unde toţi cei care intră în contact cu clienţii se pricep foarte bine la tot ce înseamnă fotografie şi aparate foto. Deşi ei sunt cei care în final vând aparatul, Marian nu îi numeşte vânzători, ci consultanţi.
„Consultanţa înseamnă să ştim ce anume îţi trebuie, explică Marian. Clientul merge la magazin şi vânzătorul îl întreabă ce poze vrea să facă, ce ştie despre aparatele foto, dacă este dispus să care după el un teleobiectiv sau dacă este stângaci sau dreptaci. „La un aparat foto este foarte important cum îl ţii în mână“, spune şeful F64. Într-un fel focalizează Nikon şi altfel focalizeză Canon, iar aceasta contează. Desigur, este important cum intrăm în meniu, unde sunt butoanele şi cât de repede putem modifica setările. Este importantă senzaţia pe care o avem în palme atunci când ridicăm aparatul de pe birou. „Noi încercăm să ne facem simţită prezenţa prin consultanţa pe care o oferim. Dacă te duci la un air show şi ai vrea să-ţi cumperi un trepied, consultanţa ţi-ar recomanda şi un monopied şi ai putea să vezi care sunt avantajele şi dezavantajele.“
Cursuri şi consultanţă
Cei mai mulţi dintre noi nu folosim gadgeturile la adevărata lor valoare. Nimeni nu are răbdare să citească manualele cu instrucţiuni, care între timp au devenit la fel de groase ca romanele clasice. Totuşi, gestul de a merge la magazin şi de a ne cumpăra un aparat foto, fie el un compact, un DSLR sau mirrorless, confirmă că ne interesează fotografia şi suntem dispuşi să facem un sacrificiu. Ca în orice artă, fotografia de calitate ţine de sacrificii. F64 organizează diferite cursuri pentru începători, care de fapt sunt workshop-uri de patru sau opt ore. Cei interesaţi află funcţiile de bază, învaţă să prindă un subiect în mişcare sau să obţină o imagine blurată în planul depărtat. „Nu e suficient să cumperi un aparat. Trebuie să înveţi să-i foloseşti funcţiile“, spune Marian. Există pasionaţi de fotografie care trec de la un telefon la un compact şi de la un compact la ceva mai avansat, cu teleobiectiv. Apoi îşi cumpără ceva cu display rabatabil, iar mai târziu fac pasul spre DSLR. Desigur, să nu uităm segmentul mirrorless, tot mai avantajos. „Problema este că un amator de fotografie care ajunge la un DSLR nu îşi dă seama că face pozele ca rezultat final, neprocesat şi neprelucrat, mai prost decât un aparat compact. Trebuie să înţelegi ce înseamnă supraexpunere. Să înţelegi de ce ai nevoie de prefocus“, spune Marian. F64 vizează şi publicul mai puţin specializat în fotografie. În afara consultanţei pe care o oferă, caută să-i facă pe oameni să înţeleagă avantajele şi dezavantajele opţiunilor lor. „Un client a venit într-o zi şi a stat la magazin tot programul. Chiar a ieşit la masă cu consultantul“, spune Marian. Managerul crede că tot mai mulţi oameni sunt interesaţi de calitate, iar acest lucru se simte şi în calitatea fotografiilor pe care le primesc atunci când organizează concursuri. Cursuri fac şi oamenii din F64, care are chiar o academie de management intern care oferă cursuri la fiecare început de an. Iniţial nu le-a plăcut ideea, pentru că asociau cursul de vânzări cu manipularea. Angajaţii s-au arătat dispuşi să dezbată probleme de cultură organizaţională, şi şi-au dorit cursuri de vânzări. Marian spune că angajaţii de la F64 nu sunt orice fel de consultanţi. Strategia lor nu este să vândă orice oricui. Ba chiar preferă să nu vândă de loc, dacă îşi dau seama că un client îşi cumpără ceva foarte nepotrivit pentru cunoştinţele lui.
Afacerea F64 a crescut considerabil de la deschiderea noului sediu situat pe Splaiul Unirii. De la un showroom de 80 de metri pătraţi s-au mutat la 1000, iar asta s-a simţit în vânzări. Mutarea chiar le-a depăşit aşteptările. „Ne bucurăm că ne-a funcţionat planul şi ceea ce am gândit anul trecut chiar a dat rezultate incredibile“, spune el. Deşi comerţul online înfloreşte inclusiv pentru F64, Marian recunoaşte că aşa nu se poate asigura consultanţă. Aceeaşi problemă o au şi dacă vor deschide magazine în provincie. F64 se bazează pe resursa umană bine pregătită, care nu va fi uşor de găsit. Resursa umană bine pregătită e avantajul pe care îl au şi pe care nu vor să îl piardă.
Articol preluat din Revista Cariere de august. Pentru detalii legate de abonare, click aici