Trei ONG-uri de mediu au adus ECO Educația în școli
Cu toate acestea, în aprilie 2014, trei organizații de mediu (Greenitiative, WWF România și Viitor Plus) au decis să pună la lucru toată experiența de lucru cu școlile pentru a găsi o formulă prin care ECO Educația să intre în curricula școlară de gimnaziu. Așa a apărut Platforma Școli Verzi.
Proiectul este, deci, rezultatul efortului a trei organizații din domeniul protecției mediului și dezvoltării din România. Alături de profesori cu experiență, au încercat să găsească o formulă de ECO Educație inovatoare, prietenoasă, apropiată de natură, inclusivă, adaptabilă la nevoi, modernă și sustenabilă. Au creat materiale educaționale pentru ca această nouă materie să se predea în școli, dar au făcut și mult lobby ca să atragă cât mai mulți profesori de partea lor.
„Avantajul este că există totuși un interes încă foarte mare pentru ecologie, atât în rândul profesorilor, cât și al elevilor. Dacă acestui interes i se răspunde cu o formulă accesibilă, adaptabilă și modernă de ECO Educație, barierele se pot sparge. Copiii pot să aibă parte de o oră cu un puternic caracter transdisciplinar (unde se leagă ce au învățat la alte materii), în care să experimenteze și să se bucure de lucrul în echipă”, spune Felicia Ienculescu-Popovici, Directorul Asociației Greenitiative.
Cum au atins grupul-țintă
Inițial, proiectul s-a adresat profesorilor din șase județe: București, Brașov, Călărași, Maramureș, Mehedinți și Suceava. Încă de la început, s-au gândit să nu aleagă locuri dintr-o singură arie geografică, ci să existe școli verzi în zone diferite ale țării. La trei ani de la lansarea Școli Verzi, pe platformă sunt înscriși peste 500 de profesori din toate județele României. „La această evoluție la nivel național au contribuit multe decizii: să lucrăm cu orice profesor înscris pe site, indiferent de materia pe care o predă, să realizăm auxiliare didactice digitale (care nu necesită cheltuieli de tipărire), să promovăm bunele practici prin materiale filmate în școli (atât din mediul urban, cât și din mediul rural), să testăm în mai multe sesiuni auxiliarele didactice și să preluăm feedback exact de la cei care ar trebui să le folosească”, explică Felicia Ienculescu-Popovici.
Mai exact, în etapa-pilot au promovat intens proiectul către grupul-țintă principal: profesorii din cele șase județe. Au selectat profesori autori și profesori promotori, cu care au lucrat în mai multe runde și care continuă să fie ambasadorii proiectului la nivel local. În plus, au realizat sesiuni locale de instruire și au selectat apoi profesori care să continue activitățile de promovare la nivel local. „Și sesiunile de testare a auxiliarelor digitale realizate în proiect au avut rolul lor în promovare, pentru că profesorii care au participat au avut ocazia să utilizeze materialele Școli Verzi și să descopere că sunt apreciate la clasă”, spune Felicia Ienculescu-Popovici.
Mai mult, platforma a fost concepută astfel încât să fie folosită de profesori chiar și după finalizarea proiectului finanțat prin Fondul ONG. Platforma online www.scoliverzi.ro, pagina de Facebook Scoli Verzi și canalul de YouTube Școli Verzi ajută în continuare la realizarea contactului cu profesori care caută ceea ce se găsește gratis pe platformă. „Faptul că manualele nu trebuie tipărite contează enorm atunci când se pune problema utilizării lor după o perioadă de finanțare. Practic, orice profesor poate folosi în continuare aceste manuale și programa creată, dacă noi, organizațiile care am creat Platforma, continuăm să menținem comunicarea cu profesorii interesați”, adaugă Felicia Ienculescu-Popovici.
Finanțare făcută prin granturi
După ce au aplicat la o sesiune de concurs de proiecte, au câştigat un grant SEE prin Fondul ONG. Grantul a fost administrat de Asociația Greenitiative, lider al proiectului timp de trei ani. A fost o oportunitate, după cum mărturisește Felicia Ienculescu-Popovici, având în vedere că în cadrul Fondul ONG – EEA Grants a existat o componentă dedicată dezvoltării durabile, unde se depuneau și proiecte de educație de mediu.
După ce WWF România a preluat leadershipul proiectului, în ianuarie 2017, au obținut un alt grant, de la Lidl Community Grants, prin care vor crea o versiune a opționalului Eco Educație pentru Școli Verzi în limba engleză, destinată claselor cu predare intensivă în această limbă.
Ce înseamnă școli verzi
Opționalul ECO Educație pentru Școli Verzi a fost predat în anul școlar 2015-2016 în 41 de școli, de 47 de profesori, la 75 de clase din București și alte cinci județe.
Au dezvoltat formula educațională bazată pe metode experiențiale și au realizat materialele educaționale necesare implementării cursului opțional, reunite în kitul educativ digital (manualul elevului, culegerea verde, ghidul profesorului și programa analitică). Au testat materialele cu peste 5.000 de elevi și au acordat asistență profesorilor.
În plus, au creat și implementat instrumente de advocacy care să deschidă uși cadrelor didactice. Mai exact, au fost încheiate acorduri de colaborare cu cinci inspectorate școlare, 12 ONG-uri locale și au participat la consultarea inițiată de Ministerul pentru Consultare și Dialog Civic și Ministerul Educației. Au colaborat cu Ministerul Mediului pentru inițierea de demersuri favorabile introducerii educației pentru dezvoltare durabilă în curicula națională.
Platforma online le-a permis să aibă o acoperire națională, peste 500 de cadre didactice din toate județele țării având acces la materialele educaționale prin conectarea la platformă.
“Ca să ne atingem obiectivele propuse, a fost nevoie de un număr ridicat de activități. A fost un proiect complex și uneori complicat de realizat (manuale digitale, instruiri locale, advocacy etc.). În plus, a fost destul de dificil să împărțim sarcinile între trei parteneri diferiți, să luăm decizii împreună și să găsim soluții la problemele cu care ne-am confruntat” – Felicia Ienculescu-Popovici
Articol preluat din numărul 237/mai 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici