Viitorul afacerilor. Conexiunea dintre oameni, planetă și profit
Provocările climatice și sociale devin din ce în ce mai presante. În acest context, conceptul de „People – Planet – Profit” iese în evidență ca un principiu fundamental în strategia de afaceri a companiilor moderne. Roxana Ghioca, Director General al Austrotherm, își asumă rolul de lider într‐o industrie în plină expansiune, angajându‐se să integreze acest principiu în toate aspectele activității companiei. Cu focus pe sustenabilitate și responsabilitate socială, Austrotherm își propune să creeze nu doar valoare economică, ci și un impact pozitiv asupra comunității și mediului.
Cum încorporează Austrotherm conceptul „People – Planet – Profit” în strategia sa de afaceri? Care este impactul asupra dezvoltării pe termen lung?
„People – Planet – Profit” poate deveni noul standard de excelență în afaceri, susținând companiile să creeze valoare pe termen lung prin grija față de oameni, protejarea planetei și obținerea unui profit într‑un mod etic și sustenabil. Este un deziderat pe care ni l‑am asumat și pe care încercăm să‑l implementăm. Sustenabilitatea este o abordare deschisă, largă, care urmărește să creeze o relație corectă și echilibrată între oameni, planetă și profit. Aceasta recunoaște interconectarea diferitelor sisteme și își propune să asigure un viitor durabil și curat, atât pentru generațiile actuale, cât și pentru cele viitoare.
Abordarea noastră pe cei 3 piloni implică creșterea businessului prin extinderea vânzărilor pentru produsele din portofoliu care respectă standardele de mediu, prin controlul costurilor și eficientizarea consumului de energie prin utilizarea energiei produse de parcurile cu panouri fotovoltaice de la Arad și Horia, selecția atentă a furnizorilor pentru materiile prime, alocarea eficientă a capitalului, investiții în cercetare, în tehnologii verzi, dar mai ales investiții în oameni, suport pentru continua perfecționare și dezvoltare personală, construirea unui mediu de lucru care să ofere stabilitate, transparență decizională și confort pe termen lung.
Viziunea 2030 a grupului Austrotherm se aliniază perfect cu proiectele comunității Europene. Sustenabilitatea în industria construcțiilor se poate realiza prin alegerea materialelor care utilizează materii prime reciclate sau de origine locală, cele a căror producție utilizează energie din surse regenerabile. Selecția furnizorilor care folosesc tehnologii de recuperare a energiei este doar una dintre multiplele posibilități de a alinia selecția la valorile actuale, cu referire la protecția mediului.
Cum contribuiți la dezvoltarea profesională a angajaților, astfel încât să fie în armonie cu obiectivele de sustenabilitate și responsabilitate socială?
Mai mult ca oricând, brandul de angajator al unei companii ar trebui să fie reflecția unui mediu de lucru inclusiv, divers, axat pe punerea în valoare a oamenilor indiferent de gen, cultură, religie, apartenență politică. Încurajez creativitatea, asumarea răspunderii, obiectivitatea și feedbackul de oricare fel. Susțin implicarea angajaților în procesele operaționale și decizionale ca parte a echipelor, creșterea mobilității interne și dezvoltarea leadershipului la fiecare nivel departamental. Pe frontul social, sustenabilitatea cuprinde promovarea echității sociale și a incluziunii, promovarea practicilor de muncă echitabile, asigurarea accesului la nevoile de bază și protejarea drepturilor omului. Aceasta implică luarea în considerare a bunăstării și a calității vieții oamenilor din diferite comunități și abordarea inegalităților sociale.
Potrivit unui studiu PwC, 85% dintre femeile mileniale caută angajatori cu o amprentă puternică în materie de diversitate. Un brand de angajator care militează pentru incluziune va transmite, de asemenea, valorile pozitive ale companiei, sporind astfel reputația acesteia pe piața muncii. Sunt 13 ani de când lucrez aici, ani care au însemnat construcție, organizare, verificare, analiză, control, asumare, responsabilitate, reprezentare. Proiectele, progresul angajaților, dezvoltarea individuală, dar și dezvoltarea echipei sunt tot atâtea exemple ale unui mediu de lucru constructiv. Atât pe mine, cât și pe colegii mei, ne motivează echipa, dorința tuturor de a avea rezultate mai bune de la un an la altul, perspectiva investițiilor, a proiectelor noi, reușitele din ultimii ani!
Structura companiei este foarte bine compartimentată, mulți colegi pe poziții de management au trecut prin filtre și departamente diverse, cunosc foarte bine activitatea în totalitate, se pot face back‑up‑uri și există continuitate pe procese. Am stabilit relații de încredere și sunt deschisă la nevoile reale ale celorlalți. Avem cu toții principii solide de responsabilitate socială, pe care le promovăm atât în activitatea profesională, cât și în activitățile personale.
Ce inițiative concrete a adoptat Austrotherm pentru a reduce impactul asupra mediului și cum vă asigurați că aceste măsuri aduc valoare pe termen lung companiei și comunității?
Celebrând un impresionant sfert de secol de inovație și excelență, Austrotherm marchează 25 de ani de activitate în anul 2024. De‑a lungul acestor ani, compania a devenit sinonimă cu calitatea și durabilitatea în domeniul materialelor de izolație, consolidându‑și poziția ca lider pe piața de profil.
Ne‑am reînnoit astfel angajamentul de a inova și de a îmbunătăți continuu standardele industriei, aducând pe piață soluții sustenabile care răspund nevoilor în continuă schimbare ale societății. În acești ani, am fost martorii unor schimbări semnificative, atât în industrie, cât și în lumea înconjurătoare. Am navigat prin provocări economice, tehnologice și sociale, ajustându‑ne și inovând pentru a ne asigura că rămânem în frunte. Fiecare obstacol a fost o oportunitate de a învăța și de a ne dezvolta. Avem un teren solid pe care să construim, inovații promițătoare în pipeline și o echipă excepțională pregătită să facă față provocărilor viitoare. Ne angajăm împreună în următorul capitol al călătoriei Austrotherm în România, continuând să modelăm un viitor sustenabil pentru generațiile viitoare. Concret, deținem 3 fabrici de polistiren expandat și 2 linii pentru polistiren extrudat.
Suntem reciclatori finali, colectăm și sortăm cantități considerabile de polistiren din șantiere sau de la partenerii care utilizează aceste produse în producțiile proprii. Încercăm să informăm prin campaniile proprii despre alegerea corectă a materialelor care utilizează produse recuperate, a celor care sunt reciclabile.
Polistirenul expandat și extrudat este un produs 100% reciclabil, 98% aer, prietenos cu mediul, cu durabilitate egală cu construcțiile unde a fost utilizat. Sustenabilitatea, eficiența, optimizarea proceselor, reducerea consumului de energie și durabilitatea sunt filozofiile noastre de business pe termen lung. După 25 de ani de activitate în România, Austrotherm susține un mediu mai curat, oferă un produs eco‑friendly, un produs prietenos cu sănătatea și găsește soluții de reciclare și durabilitate extinsă.
Care sunt provocările principale în echilibrarea intereselor pentru oameni, planetă și profit, și cum le gestionați?
Din păcate, exodul personalului calificat, lipsa acută de lucrători specializați, normele greșit aplicate sunt parte integrantă a problemelor societății românești actuale în toate domeniile, iar industria construcțiilor nu a fost imună în fața acestor efecte.
În industria construcțiilor, provocările sunt multiple și aș enumera doar câteva: insecuritatea economică la nivel generalizat, fiscalitatea instabilă, imposibilitatea de a face un buget pentru următorii 3 ani, să zicem, situația geopolitică internațională, etc.
Austrotherm a început cu White în 1999 în București și de atunci continuă cu alb, dar nu numai. Între timp, Austrotherm operează unități de producție în București, Horia, județ Neamț, Călan, județ Hunedoarea, și Arad. Produce polistiren expandat alb, grafitat și polistiren extrudat într‑o paletă de dimensiuni și densități care acoperă cu succes toate nevoile din piață. Cred că ne caracterizează spontaneitatea, responsabilitatea și diversitatea. Și inovația. Este nevoie de creativitate, și colegii mei au dovedit de fiecare dată că avem. Ne aliniem astfel cu o diversificare în creștere a nevoilor cumpărătorilor, care cere strategii de fidelizare mai creative și inovații în materie de produse. Procesele, produsele și serviciile trebuie să fie adaptate pentru a satisface aceste nevoi specifice, și asta facem aici, la Austrotherm România.
Cum redefiniți succesul în afaceri în contextul actual, având în vedere focusul pe sustenabilitate și responsabilitatea socială?
În ceea ce privește Austrotherm, am fost întotdeauna de părerea că principalul asset al companiei este resursa umană și aici am toată încrederea că toți cei care fac parte din echipă, indiferent de poziția ocupată, sunt parte a unui sistem care funcționează foarte bine pentru că ei sunt cei care dau valoare atât prin aportul individual, dar și prin aportul consolidat în cadrul departamentelor. Eu am deja peste 12 ani de activitate în Austrotherm, dar am colegi cu o experiență de peste 20 de ani, iată un test de reziliență, de cunoaștere reciprocă, un test al limitelor individuale; însă, evident, performanțele și reinventarea permanentă sunt cele care au contat. Austrotherm confirmă de fiecare dată responsabilitatea socială prin abordarea de business. De asemenea, este garanția calității pentru produsele din portofoliu. Ne adresăm în mod direct reabilitării termice a clădirilor vechi, dar și termoizolării clădirilor noi, atât în spațiile de locuit, cât și în spațiile publice, industriale sau office. Așa cum deja știm, toate Directivele Internaționale vorbesc despre reducerea consumului primar de energie și emisiile cu efect de seră generate de fondul construit, atât la nivelul clădirilor publice, cât și al celor private. Clădirile sunt responsabile pentru 36% din emisiile de gaze cu efect de seră. Discutăm deja despre obligativitatea ca orice clădire să fie proiectată și construită pentru a avea consum aproape zero de energie (nZEB).
Apoi se propune la nivel național dublarea ratei de renovare a clădirilor prin „Valul de Renovare”. De asemenea, Legea 372/2005 privind performanța energetică a clădirilor, actualizată în 2020, obligă creșterea ratei de renovare și investițiile în eficiența energetică. Iată doar câteva din perspectivele pe termen mediu și lung pentru dezvoltarea activității. Suntem pregătiți să livrăm către beneficiari produse cu standard controlat de calitate, produse care se aliniază perfect cerințelor nZEB, produse care se pot recicla 100%.
Care este viziunea Austrotherm pentru viitor în ceea ce privește sustenabilitatea și cum intenționați să păstrați echilibrul între oameni, planetă și profit?
Cu ajutorul specialiștilor noștri, reușim să deschidem canale de vânzare către alte industrii. Suntem primul producător de polistiren din Europa de Est care se poate mândri cu prima lucrare de infrastructură finalizată cu succes în anul 2023, deschisă circulației în decembrie 2023. Este vorba de o secțiune A0. Soluția GeoBLOCK reprezintă o soluție cu viteză mare de punere în operă, la un preț competitiv, iar specialiștii Austrotherm susțin că oferă pieței de construcții o soluție care va aduce îmbunătățiri vizibile atât în ceea ce privește costurile, cât și scăderea timpului de construire. În urma analizelor tehnice, s‑a constatat că principalele domenii de utilizare în România pot fi construirea rambleelor de autostrăzi, drumuri naționale și județene proiectate pe terenuri compresibile (reducând foarte mult volumul de material de umplutură ce trebuie excavat, transportat, depozitat, pus în lucrare, compactat corespunzător și eventual tratat cu var și/sau ciment).
Iar în prezent există perspectiva realizării unor sectoare de autostrăzi importante al căror traseu străbate terenuri moi, compresibile. Utilizarea polistirenului expandat și extrudat s‑a dovedit eficientă în peste 70% din punctele de termoizolație. Utilizarea izolației reduce consumul de energie, ducând astfel la scăderea emisiilor de CO2 pentru climatizarea clădirilor. Utilizarea polistirenului în lucrările de infrastructură rutieră reduce timpii de execuție, consumul de energie pentru utilajele necesare în utilizarea metodelor tradiționale și protejează resursele naturale. Eficiența energetică a fost încă de la început promisiunea cu care am început să construim și să ne dezvoltăm. Avem responsabilitatea de a oferi proiectelor în care suntem implicați materiale sustenabile și soluții de ultimă generație. În anii ce vor urma, vom încerca să generăm echilibru între schimbare și continuitate, între specific și global, între nevoile individuale și cerințele sociale. La un secol de excelență, Austrotherm România continuă să fie lider pe piața de profil, oferind materiale eficiente și își va continua misiunea de a reduce consumul de energie și de a spori confortul termic, păstrând o atitudine responsabilă față de generațiile următoare.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 292