Tânărul care a dus tenisul de performanță în online
Valorile morale pe care le deprind jucătorii profesioniști îi urmăresc și după ce își încheie cariera sportivă. Acesta este și cazul lui Axell Farcaș care, deși a jucat tenis de performanță timp de 14 ani, a fost nevoit să renunțe. Pentru că nu putea să stea departe de zgură, în 2011 și-a deschis un magazin online cu echipamente și accesorii de tenis.
Tenisul l-a învățat să fie un adult responsabil
A ținut pentru prima oară o rachetă de tenis în mână când avea doar șase ani, după care a început să se antreneze din ce în ce mai serios și să ia lecții la clubul sportiv înființat în Cluj-Napoca de fostul tenismen Ciprian Porumb, care i-a fost și antrenor. A fost printre primii copii care au învățat tainele rachetei și ale mingii de tenis la clubul deschis în 1998. Și asta, într-o Românie în care tenisul nu era la fel de popular cum este astăzi și în care la mare căutare erau cluburile de fotbal. Decizia a fost a părinților săi, în principal a tatălui, care a jucat tenis de câmp la nivel de amator.
Citește și Când noul renaşte din cenuşa vechiului
„Am înţeles, pe parcurs, că succesul unui sport de echipă trebuie împărţit. În sportul individual, eşti singurul părtaş la succese şi înfrângeri şi totul depinde exclusiv de tine. Asta te motivează să te pregăteşti permanent. Părinţii mei au considerat că, pentru un copil, sportul reprezintă un atu în plus în procesul de creştere, educare şi formare ca adult. Tenisul, prin complexitatea lui, te provoacă la disciplină, autocontrol şi responsabilitate. Aceste calităţi, în final, trasează personalitatea şi temperamentul de adult. Tenisul m-a fortificat şi m-a învăţat să suport şi eşecurile sau palmele pe care ţi le dă viaţa dacă eşti nepregătit sau superficial. A devenit un cult, o dependenţă pe care o continui şi acum, sub altă formă”, crede Axell Farcaș.
La zece ani, a ajuns campion județean și a simțit gustul primului succes. Atunci și-a dat seama că are toate calitățile necesare pentru a face performanță. Au urmat turnee în toată țara și, la 14 ani, s-a calificat la Orange Ball, în SUA, considerat campionatul mondial al juniorilor. A fost în primii opt jucători ai turneelor internaționale pentru vârste de sub 18 ani și, după ce a împlini 16 ani, a început să joace doar în turneele din afara țării. În opinia lui, performanța se poate face doar jucând alături sau împotriva celor mai buni jucători din lume. A participat la turnee în toată Europa și cel mai impresionant la care a luat parte i se pare cel din Bulgaria, unde a câștigat, la dublu, împotriva tenismenului bulgar Grigor Dimitrov, care acum se află pe locul 11 în clasamentul ATP.
A renunțat la tenis, dar nu de tot
Deși mărturisește că tenisul a fost și este pentru el „the one and only”, la 20 ani s-a găsit în fața unei situații dificile. Părinții lui nu mai aveau posibilitatea financiară să-l susțină și a fost obligat să renunțe: „Deşi succesele mele la turnee existau, banii investiţi în tenis creşteau de la an la an. S-au căutat sponsori, dar sunt puţini cei care investesc în tenis, deoarece profiturile lor necesită timp îndelungat. Lipsa fondurilor financiare m-a determinat să pun capăt.”
Citește și Business MADE in ROMANIA: Povestea brânzeturilor Zada
Își amintește și acum că acel moment de cotitură l-a afectat foarte mult. Dar, privind în urmă, vrea să creadă că l-a ajutat să privească tenisul nu doar prin ochii unui jucător profesionist, ci și prin cei ai unui antreprenor. Ajutat de experiența celor 14 ani ca jucător de performanță, și-a deschis un magazin cu echipamente și accesorii de tenis. „A urmat un nou început, de la zero, cum se spune. De data aceasta, de unul singur, fără părinţi, prieteni sau sponsori. Pe baza a tot ceea ce am acumulat şi am învăţat din tenis, am început să construiesc şi să clădesc treptat noua afacere.”
Dar, cum nimic nu se întâmplă de pe o zi pe alta, mai întâi a trebuit să facă rost de bani. Timp de un an, în 2010, a dat lecții de tenis și a început să se informeze în legătură cu oportunitățile pe care le are. După ce a luat pulsul pieței, și-a dat seama că are de ales între a-și construi un club de tenis sau a-și deschide un magazin online.
A doua variantă a avut câștig de cauză, pentru că, la acea vreme, e-commerce-ul nu era un domeniu atât de competitiv ca acum, dar și pentru că a fost forțat să o ia pe cărări nebătătorite încă, să fie creativ, să vadă soluții noi, nișe de dezvoltare acolo unde „alții au fost superficiali sau nu au văzut pragmatismul ideii”. Sau, mai simplu spus, a găsit un nou sport, numit antreprenoriat, și a început să se antreneze cum poate mai bine ca să-i facă față.
Nu a uitat ce înseamnă greutățile pe care trebuie să le înfrunte un jucător de tenis, așa că a decis să îi ajute pe tinerii tenismeni cu discounturi și cu echipamente sportive și le acordă premii sub formă de materiale sportive la diferite competiții: „Jucătorii de tenis până la vârsta de 18 ani nu beneficiază de premii în bani, ceea ce nu ştiu dacă este neapărat un lucru rău. Dar echipamentul, antrenorul, terenul şi apa, toate trebuie achitate de către părinţi. Chiar eu am trecut prin această problemă în care nu s-a găsit un sponsor pentru a-mi continua activitatea ca jucător profesionist”.
Încrederea și seriozitatea, pilonii unei afaceri
Toamna lui 2011 a venit cu deschiderea magazinului Tenis Axyall. În primele luni, prietenii și antrenorii de tenis care îl cunoșteau i-au fost aproape singurii clienți. Asta pentru că, atrage atenția Axell, atunci când începi o afacere, te confrunți cu o problemă majoră: încrederea.
Citește și Când emoțiile devin business. De la manager în multinaționale la explorator cu „acte în regulă”
„Mi-am dat seama că încrederea şi seriozitatea sunt pilonii pe care construieşti. Este foarte dificil începutul, dar consecvenţa te menţine şi te ridică. Asta am învăţat-o din tenis, ca formulă de succes. Am încercat să mă pun în locul clienţilor de foarte multe ori ca să înţeleg nevoile lor. Am înţeles, ulterior, că trebuie să le vând un vis al lor, care le produce satisfacţie în plan mental. Treptat, pe măsura câştigurilor, m-am diversificat, am învăţat să discern nevoile şi necesităţile clienţilor.”
Antreprenoriatul, un alt fel de sport
În opinia lui Axell Farcaș, nu există o rețetă de succes în ceea ce privește e-commerce-ul, pe care îl consideră o „adevărată provocare”. Evident, implică foarte multă muncă, seriozitate, consecvență, dar și plăcerea de a face ceea ce-i place. Ca să facă față, trebuie să fie foarte inventiv, să creadă în visul lui, să se ridice, să continue, să aibă obiective și ținte bine definite în timp, care trebuie atinse, o strategie bună, trebuie să-și cunoască publicul și să se reinventeze permanent. La fel ca în tenis.
„Ca antreprenor, este imposibil să nu ai dificultăţi. Se spune că începuturile sunt grele, dar fluctuaţii apar și pe parcurs. Momente grele apar când furnizorii nu-mi livrează produsele la timp. Pe clienţi nu îi interesează motivul. Eu promit o dată de livrare şi se creează mici neplăceri şi discuţii care pot afecta seriozitatea firmei. Mai e și lipsa cash-flow-ului, care inevitabil apare. Trebuie, în permanență, să fiu atent la aceste sincronizări.”
Citește și Povestea „Fabricii de bere bună”
Comanda medie pe magazinul Tenis Axyall este între 500 și 600 de lei. Cel mai ieftin articol sportiv este un set de trei vibrastopuri cu steagul României, cel mai scump este un tun de mingi marca Lobster, iar cele mai bine vândute sunt rachetele, îmbrăcămintea și încălțămintea. De un an, a introdus în categoria de îmbrăcăminte și încălțăminte colecțiile de la marile branduri și „se simte”, pentru că cei mai mulți clienți vor gama de top și articolele nou-apărute. Deşi costă mult, sunt cele mai cerute. „Stocul, care reprezintă aproximativ 40% dintre produsele listate pe site, este în creştere permanentă. Obiectivul principal este să ajungem să avem toate produsele în stoc și posibilitatea să livrăm produsul către client în aceeaşi zi sau în 24 de ore.”
Dacă ar fi s-o ia de la capăt, nu ar lua-o într-o altă direcție. Magazinul online cu echipamente și accesorii de tenis îl definește, pentru că mereu trebuie să se plieze pe schimbările care vin și nu are când să se plictisească. La aproape 24 de ani, Axell Farcaș are gânduri mari: vrea să diversifice gama de produse, să îmbunătățească serviciile și să ia cu asalt piața de e-commerce din Ungaria.