Vinul nu este o investitie simpla!
Francezii au o vorba: E usor sa ai profit daca timp de 50 de ani faci un vin bun. Dupa aceasta perioada, sigur vin si banii”. Este maniera eleganta a lui Ghenadie Bobeica, Administratorul WineRo, sa ne raspunda la intrebarea in cat timp vor scoate bani din podgoria din satul dobrogean. „La vin ai nevoie de o perioada mai lunga pentru recuperarea investitiei. Noi am devenit interesati de aceste hectare in 2006. Am investit in studii masiv si de abia in 2010 putem gusta primul vin”. De altfel, acesta este si motivul pentru ca ne aflam aici. Dupa succesul obtinut cu vinul Enira, produs in Bulgaria la Bessa Valley, societatea adauga in portofoliul sau vinul Alira, un produs realizat dincoace de Dunare, la Aliman, Dobrogea. Ca si in cazul vinurilor Enira, si Alira poarta semnatura oenologului Marc Dworkin.
Investitie prin reconversie
Ca sa obtina vinul pe care il degustam, s-au facut investitii de 2,5 milioane de euro pentru achizitia si plantarea a 80 de hectare de teren. Au plantat via dupa cateva studii, in Romania si Franta, inclusiv studiul solului, la Bordeaux. Oenologul Marc Dworkin este cel care a ales soiurile si portaltoiul potrivit. Se cultiva soiul romanesc Feteasca Neagra si soiurile internationale Merlot si Cabernet Sauvignon. „Ca rezultat, in 2009 am avut prima recolta de pe 20 de hectare de Merlot, insa Feteasca este soiul in care ne punem speranta in a face Alimanul cunoscut pe plan international”, spune Bobeica.
Cu Alira Merlot 2009, vor sa fie prezenti si in horeca si in retail, incepand cu luna noiembrie a.c. „Fiind un singur vin, cantitatea este limitata la 45.000 de sticle, deci incercam sa il avem in cateva locatii si sa il mentinem pana la urmatoarea productie. Inca nu am stabilit un pret, dar ne dorim sa il avem pe raft la 40-42 de lei”.
La acest moment, orice vin care este mai bun e incadrat la premium si superpremium, iar pretul creste foarte mult. „Am vrea sa aratam ca se poate face un vin foarte bun, dar incadrat in gama de jos de pret, adica imediat dupa 30 de lei”.
Pentru ca via nu are maturitatea necesara, nu se poate face un vin simplu, spre 30 de lei, din prima productie. Dar, in cativa ani, asa cum au procedat in Bulgaria, vor incerca sa faca un vin mai simplu, usor accesibil si mai putin complicat.
Cand au demarat afacerea in Bulgaria, au inceput cu aproximativ 80% piata domestica si 20% export (de la Franta, Austria, Elvetia, Germania, Luxemburg, Marea Britanie, Cehia pana in Japonia, Coreea de Sud, China, Taiwan). „La acest moment, Japonia este una dintre cele mai bune piete pentru noi”.
Anul acesta, a crescut consumul de vinuri sub 10 lei si produse peste 30 lei. Cei care tin la calitate, au migrat catre segmentul premium, dar consuma mai putin.
„ALIRA Merlot 2009 are personalitate, corpolenta, fructuozitate si, cel mai important, este un vin echilibrat, prietenos, usor de baut, un vin gandit pentru consumator. ALIRA va putea fi savurat cu placere in orice moment al zilei, nu neaparat asociat cu preparate culinare.” – Marc Dworkin, oenolog WineRo.
De asemenea, actionarii au obtinut o finantare din fonduri UE pentru proiectul „Infiintare Crama, Comuna Rasova, judetul Constanta”. Valoarea totala a proiectului este de 4,7 milioane de euro, din care 2 milioane de euro reprezinta finantare nerambursabila, iar restul reprezinta co-finatarea pentru constructia cramei. Astfel, valoarea investitiei va ajunge la peste 7 milioane de euro.
„Crama, a carei constructie va demara in acest an si va fi finalizata in 2011, vrem sa devina un obiectiv turistic. Ea se va ridica la Rasova, unde vom dezvolta si un proiect hotelier (etnoturism). Au mai fost incercari, cum ar fi Drumul Vinului, care nu prea s-au realizat. Exista niste placute si cam atat. Nu poti gasi cazare, o crama deschisa… Noi vom fi exceptia si primii pe drumul Cernavoda-Ion Corvin”, incheie optimist Bobeica.