Leadershipul feminin în era schimbării
Leadershipul feminin este un subiect larg dezbătut și de mare interes în ultimii ani. Cu toate acestea, nu s-au făcut suficienți pași în participarea femeilor în poziții de conducere.
McKinsey arată că, în 2020, sumele plătite de companii la nivel global pentru Diversitate, Echitate și Incluziune (DEI) s-au ridicat la circa 7,5 miliarde dolari și se prevede să atingă 15,4 miliarde dolari, până în anul 2026. World Economic Forum a calculat că, în condițiile menținerii aceluiași ritm de creștere, vor fi necesari încă 151 de ani pentru a ajunge la paritatea de gen la nivel global, la toate nivelurile de leadership și management.
Conform European Institute for Gender Equality, la sfârșitul anului 2022, numai 32,2% din membrii consiliilor de administrație ale companiilor listate din Europa erau femei, cu diferențe vizibile între țări. În Italia, exista deja un echilibru de gen (50% – 50%), urmată de Franța – 47% femei, Olanda și Belgia – 42%. În România, cota era de numai 19%.
Participarea femeilor este benefică pentru organizații, fapt demonstrat de studiile care arată legătura între diversitatea de gen, profitabilitatea companiilor și reputația lor.
Nici mai bun, nici mai rău. Pur și simplu diferit
Femeile adoptă un stil de leadership participativ, democratic, inclusiv, colaborează mai bine, sunt orientate echilibrat spre obiective și relații. Comparativ cu bărbații, care sunt preponderent orientați pe obiective și obținerea de rezultate, ele oferă angajaților informațiile necesare pentru a-și putea îndeplini sarcinile, îi consultă pentru a lua deciziile potrivite, demonstrând astfel încredere în ei, promovează spiritul de echipă și au de partea lor cooperarea acestora. Femeile stimulează inovarea și creativitatea, sprijinind astfel dezvoltarea și creșterea personală. Leadershipul masculin este mai autoritar și directiv.
Studiile Harvard Business Review arată că, în comparație cu bărbații, femeile lider folosesc mai mult și cu real curaj leadershipul transformațional. Stilul de leadership masculin este mai frecvent tranzacțional, respectiv recompense contra performanță.
Femeile sunt “problem solvers”, au capacitatea de a naviga în context complex și provocator cu creativitate și determinare, comunică mai bine, mai transparent, ascultă și acordă valoare opiniilor celorlalți, în timp ce bărbații își folosesc mai mult autoritatea și preponderent iau decizii în mod independent fără consultarea echipei.
În “conflict management”, femeile optează pentru o abordare colaborativă în beneficiul tuturor părților implicate. Bărbații îl abordează în beneficiul organizației sau al propriei echipe, și nu în beneficiul tuturor celor implicați în conflict. Diferențele nu sunt universale, depind de persoană și de context. Nu înseamnă însă că un stil de leadership este mai bun decât altul, fiecare are avantaje și dezavantaje, depinde de context, obiective, tipul de decizii necesare.
Cunoașterea de sine și auto-reflecția reprezintă punctul de pornire pentru dezvoltarea abilităților și pentru a deveni un lider eficient.
Comunicarea eficientă, ascultarea ideilor și opiniilor membrilor echipei, înțelegerea nevoilor și așteptărilor lor, împărtășirea viziunii liderului vor avea o mare contribuție la motivarea și obținerea rezultatelor. De mare ajutor în evoluția unui lider este solicitarea feedbackului. Deși unii consideră feedbackul “a priori” ca o critică și se tem, el este un ajutor, un mod de identificare sau redescoperire a punctelor forte și a zonelor de dezvoltare, o oportunitate de învățare și pentru a fi mai bun. Este ca un cadou oferit de mentor, cel ce îl oferă face un efort în acest proces, vrea să ajute, o face dezinteresat pentru el/ea personal, cu bune intenții pentru cel/cea căruia i-l dăruiește.
Autenticitatea, ca element esențial al succesului, al aprecierii și respectului echipei, se reflectă în orice moment în leadership. Angajații sunt puternic atrași de liderii fideli propriilor valori, liderii care “nu joacă teatru”.
Autenticitatea este o virtute, o atracție pentru cei din jur, o calitate care duce la respect, apreciere și denotă curaj! Liderul autentic își recunoaște calitățile și zonele de dezvoltare, își manifestă individualitatea și abordarea proprie în orice situație, își recunoaște vulnerabilitățile. Învață din experiențele proprii și încearcă lucruri noi. Este mult mai ușor să fii autentic, natural, decât să pari altceva decât ești. Un astfel de efort este obositor și nu poate continua mult timp fără efecte nedorite. Lipsa de autenticitate este vizibilă, este însoțită de stres și efortul este îndreptat în direcții neproductive. Respectul pe care un lider îl are din partea organizației este esențial. Poziția nu aduce cu sine respect, ci omul, liderul este cel care îl impune prin valori, profesionalism, atitudine și comportament.
Liderul autentic nu se teme de eșec, ci îl consideră o oportunitate de învățare. El se ridică, își continuă drumul cu lecția învățată, indiferent de provocări.
Contribuția liderilor femei
Contribuția remarcabilă adusă de femei în conducerea companiilor, progresul lent înregistrat, presiunea investitorilor au făcut ca echilibrul de gen în structurile de guvernanță să devină o prioritate în cadrul obiectivelor strategice ale companiei și, ca urmare, a legislației multor țări, inclusiv la nivel european.
Peterson Institute for International Economics arată că, în companiile cu cel puțin 30% femei lideri, marjele nete de profit sunt cu 6 % mai mari decât în companiile fără lideri feminini. Un raport al McKinsey & Company relevă că acele companii cu echipe executive mixte au o șansă cu 21% mai mare de a obține profitabilitate peste medie.
Crearea de strategii, politici și oportunități pentru promovarea femeilor în structuri de conducere în companii, fără a ignora performanța și meritele, includerea în obiectivele companiei a unor indicatori de diversitate la nivel de companie, management, echipe sunt esențiale. Programele de formare în domeniul diversității, susținerea și încurajarea femeilor pentru un echilibru în viața profesională și personală sunt componente strategice ale organizației. Implicarea bărbaților în toate aceste programe și acțiuni este esențială pentru conștientizarea acestora și contribuie la crearea culturii organizaționale care să promoveze echilibrul de gen. Programele de mentorat susțin dezvoltarea abilităților de leadership și au un rol semnificativ în depășirea obstacolelor pe care le pot întâmpina în carierele lor. Mentoratul oferă cunoașterea unor “role models” care inspiră și le dă curaj, experiențe noi, ghidare în gestionarea situațiilor dificile, le încurajează să ia decizii sau să își asume responsabilități. Susținerea femeilor de către alte femei apare ca o pârghie solidă în acest proces. Mentorul oferă sprijin emoțional și încurajare, ajută femeile lider să își depășească temerile și să devină mai încrezătoare în propriile abilități, mai ales când se simt subestimate sau izolate. Acest sprijin este esențial în cazul barierelor culturale, a stereotipurilor de gen într-un mediu profesional dominat adesea de bărbați. Procesul de mentoring este și în beneficiul mentorului, este un proces de învățare și o experiență care îmbogățește profesional și emoțional ambele părți.
PWN: Mentoring, Antreprenoriat și Femei în Consilii de Administrație
În România, Professional Women Network (PWN), asociație pe bază de voluntariat înființată în anul 2011, care face parte din rețeaua PWN Global, este dedicată susținerii femeilor în activitatea lor profesională și în dezvoltarea personală. Comunitate profesională dinamică, PWN România pune accent pe profesionalism, valori solide și calitate, fiind un actor puternic și vocal în relația cu autoritățile pentru promovarea echilibrului de gen în structurile de conducere și creșterea participării femeilor la viața economică și socială.
Programele organizate de PWN România în cadrul celor trei piloni: Mentoring, Antreprenoriat și Femei în Consilii de Administrație, se desfășoară într-o viziune modernă, adaptată schimbărilor rapide din mediul de economic și business și sunt actualizate anual și cu orientare spre viitor. PWN România organizează evenimente cu teme de interes, care se încadrează în obiectivele nobile ale organizației.
PWN România colaborează și cu alte asociații românești și europene care împărtășesc aceleași valori și au obiective similare. În mod particular, colaborarea cu European Women on Boards – EWOB are ca scop schimbul celor mai bune practici între asociații similare din alte țări cu intenția dezvoltării unor proiecte comune care să scoată în evidență potențialul feminin.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 288
Pentru abonare, click aici
Pentru un preview al revistei, accesați acest link.