Mirela DOGARU, MedLife : Împreună pentru SĂNĂTATE
MIRELA DOGARU, MedLife: “Starea de bine a angajaților nu este doar un statement de brand care sună frumos, ci o realitate din piața muncii. Suntem alături de fiecare companie din România pentru a susține această nevoie“.
Un adevărat test de rezistență și adaptare la schimbare, așa am putea descrie ultimii doi ani și jumătate. Un examen mult mai dificil decât ne-am fi imaginat, în timpul căruia a trebuit să facem față multor provocări și vulnerabilități. Transformările au fost profunde pe toate segmentele vieții, pentru mediul de business însă, pandemia a fost un adevărat maraton, care a impus schimbări fundamentale și în modul de lucru, și în stilul de leadership.
Astăzi, vechile modele de conducere, în care primordială era performanța financiară, au fost înlocuite cu altele noi, agile, reziliente, care au adus în plan central o componentă valoroasă a capitalului unei companii, capitalul uman. Și asta deoarece, experiența ultimilor ani a demonstrat clar că succesul unei afaceri depinde covârșitor de calitatea oamenilor, de modul în care organizația și top managementul se raportează la nevoile, preocupările, așteptările și aspirațiile lor. Tocmai de aceea, în ecuațiile prin care măsoară productivitatea, gradul de satisfacție sau eficiența muncii, o variabilă căreia i se acordă tot mai multă importanță a devenit, în foarte multe organizații, SĂNĂTATEA.
Cât de important este să creezi o cultură care promovează sănătatea și bunăstarea angajaților? De ce prevenția în sănătate nu e o simplă cheltuială în plus pentru angajator ori doar un beneficiu acordat angajaților, ci, mai degrabă o responsabilitate, și personală, și organizațională? Sunt doar două dintre subiectele pe care le-am dezbătut cu Mirela Dogaru, Director Comercial MedLife Group, liderul pieței de abonamente medicale din România.
Pentru început, vă propun un exercițiu. Avem un pacient – angajatul român. Din poziția celui mai mare operator privat de servicii medicale din țară, cu o vastă rețea de clinici și spitale la nivel național, faceți, vă rog, o ipotetică evaluare clinică și expuneți-ne o sumară anamneză a acestui pacient. Ce s-a întâmplat cu starea lui generală de sănătate în ultimii 2 ani și jumătate? Pe ce segment al sănătății generale (fizică, psihică și emoțională) considerați că pandemia a lăsat cele mai adânci urme?
Dacă mi-ați fi adresat întrebarea aceasta pe 24 februarie, aș fi zis: pacientul este aproape de finalul crizei, s-a adaptat la noua realitate și a reușit să depășească șocul de la începutul lui 2020, ne pregătim de externare. Trebuie să intre la cură de slăbire și să facă mai multă mișcare după 2 ani de banana bread și stat în casă. Dar apoi a venit războiul și anxietatea pacientului-angajat a explodat din nou, atacurile de panică l-au împins înapoi în izolare.
Astfel, peste problemele respiratorii, oboseală și alte sechele lăsate de virus, peste șocul emoțional creat de nesiguranța și instabilitatea din perioada pandemiei, s-au suprapus panici legate de posibila revărsare a conflictului de peste granițe, inflație, creșterea prețului benzinei și efectele crizei energetice.
Așadar, pacientul-angajat vine cu un „istoric medical” încărcat, căci, în ultimii ani, i-au fost puse la încercare constant imunitatea și rezistența fizică, dar și cea emoțională. După toată trauma suferită, pacientul pune astăzi sănătatea pe primul loc, cu adevărat. Revelația importanței propriei sănătăți în timpurile în care trăim conduce la o modificare de comportament, cu pași mici, dar pe termen lung, iar acesta este un lucru foarte bun.
Un diagnostic succint, vă rog…
Pacientul este în proces de recuperare, cu unele semne de șoc posttraumatic, dar cu lecția învățată. Anxietatea, izolarea, bombardamentul informațional au creat dezechilibre dar, în același timp, au condus la o prioritizare a sănătății, care a devenit cel mai important lucru, nu numai în urări, ci și în fapte. Pacientul-angajat este ținut sub observație și, pentru prima oară, nu mai refuză tratamentul, ci colaborează atât cu angajatorul, cât și cu personalul medical.
Cum v-a remodelat portofoliul diagnosticul pe care l-ați expus mai sus?
Pacientul-angajat e anxios, speriat, vrea să știe că cineva e acolo, să aibă o plasă de siguranță. Încă de la izbucnirea pandemiei a trebuit să fim prezenți, ubicui, la un telefon sau mesaj distanță. Am discutat cu partenerii noștri pentru a înțelege care sunt nevoile lor reale, cu ce se confruntă angajații, ce întrebări au, pentru a putea să oferim soluții eficiente, iar toate acestea au condus la o remodelare și diversificare a portofoliului nostru, marcat în același timp de o digitalizare accelerată.
Obiectivul principal a fost să asigurăm pacientului acces rapid și de oriunde la servicii și informații medicale. Printre serviciile pe care le-am lansat în contextul pandemic se numără MM Express, ce presupune emiterea în regim online a fișei de aptitudini de medicina muncii pentru noii angajați, în maxim 24 de ore și care a facilitat limitarea contactului și desfășurarea procesului de recrutare în siguranță.
De asemenea, am creat Home Class, un program online de fitness, pilates și gimnastică medicală, organizat în clase scurte ghidate de antrenori cu experiență. În plus, am continuat dezvoltarea portofoliului de produse pentru companii și angajați, având o abordare integrată a sănătății, cu soluții complete pentru protejarea acesteia.
Astfel, anul acesta, am adăugat abonamentelor layere de asigurare și wellness, oferind în prezent o soluție completă pentru protejarea sănătății. Este o direcție strategică de business aliniată la nevoile actuale, la un mindset global care a redefinit modul în care oamenii au grijă de sănătatea lor în ultimii doi ani.
Cum se poate reflecta în rezultatele de business grija pentru starea de sănătate a angajaților?
Este binecunoscut faptul că problemele de sănătate ale angajaților pot conduce la un număr ridicat al absențelor, un engagement mai scăzut la locul de muncă, creșterea nivelului de stres, lucruri care au un impact negativ la nivelul productivității și care generează costuri suplimentare pentru firmă. În cazul unei firme de 3000 de angajați, costurile cu sănătatea angajaților pot ajunge până la milioane de euro pe an.
Un alt fenomen despre care s-a tot discutat în ultimii ani este prezenteismul, adică situația în care o persoană merge la muncă, chiar dacă este prea bolnavă sau stresată pentru a putea fi productivă. Dacă angajații vin la muncă, dar condiția lor fizică nu este suficient de bună pentru a-și desfășura activitatea, acest lucru se poate reflecta negativ în rezultatele companiei. Studii realizate la nivel internațional arată că un angajat aflat într-o condiție de sănătate nefavorabilă generează o pierdere de 18 zile de muncă și 40% dintre cei aflați într-o astfel de situație interacționează mai puțin cu task-urile.
Așadar, o afacere sănătoasă și un profit sănătos înseamnă în primul rând o echipă sănătoasă. Atunci când oamenii se simt bine, atât din punct de vedere fizic, dar și emoțional, ei sunt mai implicați, creativi și productivi, reușind să contribuie prin munca lor la succesul business-ului. Grija pentru sănătatea angajaților nu este doar un statement de brand care sună frumos, ci o realitate din piața muncii. Angajații caută companii care pun preț pe sănătatea lor și pe starea lor de bine, iar această preocupare se traduce, până la urmă, în rezultate pozitive pentru activitatea companiei.
Cum susține MedLife companiile și mediul de business în demersul lor de a satisface nevoia de sănătate – fizică, psihică și emoțională – a angajaților? Cum a evoluat portofoliul de servicii corporate, pentru a răspunde nevoilor actuale ale companiilor și angajaților lor?
Realitatea ultimilor ani arată clar cât de acută este nevoia de noi modele de pachete de servicii de medicină și prevenție centrate pe nevoile individuale ale pacienților și, în același timp, complementare sistemelor de sănătate public și privat. Tocmai de aceea, fiind atenți la nevoile actuale ale pacienților, ne-am adaptat strategia, urmărind să avem o abordare 360, printr-un portofoliu de soluții integrate de protejare a sănătății angajaților.
Pornind de la această viziune, în 2022 am achiziționat pachetul majoritar din rețeaua de săli de fitness Sweat Concept, am intrat pe un nou segment de business și dezvoltăm soluții pentru a încuraja angajații la un stil de viață echilibrat, prin mișcare și o nutriție corectă. În plus, ca urmare a parteneriatului nostru strategic cu NN, am luat în calcul și nevoia angajaților de acoperire medicală pentru situații neprevăzute și astfel am dezvoltat asigurarea NNCare, un produs care oferă protecție și sprijin financiar în situații care necesită spitalizare sau intervenții chirurgicale, tratament, analize și consultații în regim ambulatoriu sau de urgență, în întreaga rețea MedLife. Soluția NNCare se adaugă abonamentelor medicale MedLife și este modulară, putând fi personalizată în funcție de tipul de servicii medicale incluse și de nivelul de protecție ales. Asigurarea acoperă cheltuieli de până la 250.000 de lei pe an, în funcție de problema de sănătate. Schimbările din piața muncii au fost resimțite atât în rândul marilor corporații, dar și în rândul firmelor mai mici, care au devenit tot mai interesate de soluții de sănătate pentru echipele lor.
De aceea, ne-am extins portofoliul de abonamente cu soluții special dezvoltate pentru segmentul IMM. Pentru că ne dorim să oferim cele mai bune soluții pacienților, pentru a avea grijă de sănătatea lor și a-și crește calitatea vieții, ne-am propus să devenim un furnizor integrat de abonamente de asistență medicală preventivă, mișcare și nutriție, în completarea serviciilor de diagnostic și tratament pe care le oferim deja în aproape 700 de unități medicale la nivel național, din rețeaua proprie și prin intermediul partenerilor noștri. Suntem convinși că, odată cu integrarea acestui model la nivel național, vom putea contribui la o îmbunătățire importantă a calității vieții pacienților din România.
În plus, suntem de părere că, mai devreme sau mai târziu, toate aceste abonamente și servicii ar trebui să devină deductibile fiscal, deoarece reprezintă un instrument cheie în menținerea sănătății populației și în degrevarea cheltuielilor sistemului public de sănătate.
Fiecare criză, pe lângă multitudinea de provocări și probleme, aduce cu ea și oportunități. Accelerarea digitalizării este unul dintre cele mai importante efecte pozitive ale pandemiei. Cum s-a transformat digital în ultimii ani MedLife? Ce programe și proiecte ați pus în practică, astfel încât să îmbunătățiți calitatea actului medical și să sprijiniți nevoile angajaților și companiilor cu care lucrați?
Digitalizarea este, așa cum am menționat deja, un pilon strategic de dezvoltare a business-ului nostru. În ultimii ani, am observat care sunt nevoile din piață, trendurile locale și internaționale, și a fost un pas firesc să ne adaptăm la ceea ce tehnologia are de oferit, pentru a crește calitatea actului medical, dar și pentru a facilita accesul la servicii medicale pacienților și partenerilor noștri.
Pe lângă serviciile MM express sau Home Class, am introdus consultațiile medicale la distanță, prin intermediul clinicii noastre virtuale MedLife. Prin acest serviciu, pacienții au acces la peste 150 medici, ce acoperă peste 40 de specialități medicale, disponibili pentru a efectua evaluări medicale de la distanță sau interpretare de analize și investigații medicale. Lansat în contextul pandemiei, serviciul de consultanță la distanță prin intermediul device-urilor digitale și-a dovedit utilitatea pe termen lung, în iunie anul acesta numărul celor care l-au accesat crescând cu 50% față de ianuarie 2022. Pe lângă acces rapid la medic, știm cât de util este să afli oricând ai nevoie informații despre serviciile medicale, tocmai de aceea, aplicația MedLife le oferă pacienților posibilitatea de a urmări întregul istoric medical, de a consulta lista de unități, medici, servicii și prețuri, precum și posiblitatea efectuării rapide a programărilor.
Nu în ultimul rând, punem din ce în ce mai mult accent pe big data, pe baza cărora putem asigura companiilor insight-uri valoroase, cu impact în creșterea productivității. Suntem primul furnizor medical privat din România care oferă rapoarte personalizate companiilor, ce conțin o radiografie asupra stării de sănătate a angajaților, dar și soluții aferente pentru a îmbunătăți starea de bine în companii, și ne dorim să dezvoltăm și mai mult acest tool.
În cifre, cât de prezentă este MedLife în mediul de business?
În prezent, avem grijă de 768.000 de angajați, din 8.000 de companii, iar faptul că un număr atât de mare de business-uri ne-au ales ca partener de sănătate, ne-a ajutat să ajungem liderul pieței de abonamente medicale.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 280
Pentru abonare, click aici