Am trecut prin tranșee împreună, iar asta ne face să ne simţim și mai apropiaţi
Două treimi dintre școlile de afaceri au raportat, în ultimii 2 ani, o creștere a cererii pentru programele MBA sau Executive MBA. Pe de o parte, noul context economic, într-un continuu balans, accelerat de amplitudinea fiecărui val de pandemie, a impus o nevoie suplimentară de cunoaștere managerială, de agilitate, de noi orizonturi în gestionarea afacerilor și a oamenilor, de a fi și mai competitiv într-o lume în permanentă schimbare. Pe de altă parte, restricțiile de mobilitate au oferit mai mult timp profesioniștilor, iar unii au ales să-l investească în educație și autodezvoltare.
Bucharest International School of Management – BISM este una dintre școlile care în timpul pandemiei au avut mai mulți studenți decât de obicei. Pare că oamenii, crede Radu Atanasiu, Decan asociat pentru afaceri academice, Lector de gândire și decizie în afaceri, au avut și mai mare nevoie, în ultimii doi ani, pe lângă structurarea cunoștinţelor și a filosofiei de business oferită de un astfel de program, și de creștere personală, de ieșire din bula proprie și din zona de confort.
Cum a fost experiența de profesor în pandemie și care au fost cele mai mari provocări ale acestor ultimi 2 ani, aflăm de la Radu Atanasiu în interviul de mai jos.
Cum descrieți experiența de profesor MBA la distanță?
Am decis împreună cu studenţii noștri să facem, la Bucharest International School of Management (BISM, fosta MSM Romania), pe cât se poate, cursurile faţă în faţă. Evident, cu respectarea întru totul a legilor și luând multe măsuri de prevenţie. Astfel, pentru programul de Executive MBA și pentru cel de mini-MBA am lucrat online doar scurte perioade. Şi cred că ne-am descurcat bine. Din perspectiva mea, predarea pe Zoom nu poate fi la fel cu cea faţă în faţă, dar poate atinge uneori 80-90% din eficacitatea transferului de cunoștinţe și mentalităţi. Asta, însă, cu două condiţii clare. În primul rând, profesorul trebuie să pregătească cursul special pentru mediul online, să crească dimensiunea interactivă, să folosească toate uneltele de gen breakout rooms sau polls, să aibă ruperi de ritm, cum ar fi guest speakers, și să evite cu orice preţ monologul plictisitor. În al doilea rând, participanţii la curs trebuie să vrea să fie acolo și să și arate asta. Să-și deschidă camerele, să participe toţi la discuţie, să iniţieze subiecte, să-și autogestioneze proiectele de grup. Dacă aceste două condiţii sunt îndeplinite, un curs bun e un curs bun, faţă în faţă sau online.
Predați la Executive MBA cursul „Thinking and Deciding for Business”. Pe ce mesaj și în ce direcții v-ați concentrat în ultimii 2 ani informațiile transmise studenților?
Cursul meu este perceput ca un curs interesant, uneori amuzant, dar foarte inconfortabil. Asta pentru că scopul său este să scoată participanţii din zona de confort despre cum gândesc și cum iau decizii. Încep prin a desfiinţa, pentru fiecare participant în parte, mitul că suntem deplin raţionali și că luăm decizii importante, de business, printr-un proces bine structurat. După ce internalizează această concluzie inconfortabilă, studenţii află cum să se împrietenească cu zona lor non-raţională de decizie și cum s-o facă pe cea raţională mai puternică. În primul caz, discutăm, spre exemplu, despre (scuzaţi englezismele) cognitive biases, nudges, intuiţie managerială, presupuneri ascunse și premortem. În al doilea, despre faptul că pros and cons nu e cea mai bună metodă de decizie, despre matrici cu criterii ponderate și arbori decizionali, despre un proces secvenţial de problem solving. Toate acestea, cu practică imediată, de obicei în grupuri mici, pe exemplele lor proprii sau pe studii de caz.
Ce a fost bine, ce a fost mai puțin bine?
O să încep cu ce a fost bine. Într-un fel total neașteptat, în pandemie am avut și mai mulţi participanţi ca de obicei. La toate programele noastre: Executive MBA, Fast Track (mini-MBA), programe interne din companii etc. Pare că oamenii au avut și mai mare nevoie, în ultimii doi ani, de ceea ce oferă un astfel de program, pe lângă structurarea cunoștinţelor și a filosofiei de business: creștere personală, ieșire din bula proprie și din zona de confort, întâlniri cu oameni interesanţi. Ştiu chiar de oameni care au ales cursurile noastre ca principală metodă de a supravieţui mental pandemiei. Şi cred că rolul acesta ne-a reușit bine.
Mai puţin bine a fost că toată lumea – profesori, echipă și studenţi – a trebuit să dea ce are mai bun în condiţii de stres crescut și de îngrijorare. E mai greu, spre exemplu, să faci un proiect de grup la MBA când copiii fac școală la distanţă din aceeași cameră. Eu, personal, am predat (online) cu COVID-19 și febră și pot să zic că nu am lăsat să se vadă. Cred că felul nostru de a trece prin pandemie văzându-ne de treabă a dat rezultate, inclusiv la nivel de confort mental.
De ce experiențe ori avantaje i-a văduvit pandemia pe cursanții MBA?
Sunt multe, dar o să subliniez doar unul. Un avantaj al programului nostru de Executive MBA este faptul că un număr de cursuri se fac la universitatea noastră parteneră din Maastricht. Tot acolo are loc, la sfârșit de program, ceremonia de absolvire. Din păcate, două din cohorte nu au putut să meargă din cauza restricţiilor din Olanda. De anul acesta, însă, lucrurile se desfășoară normal.
Ce experiențe/practici/instrumente merită păstrate și aplicate și atunci când cursurile se vor desfășura față în față?
Așa cum ziceam, noi am tot desfășurat și continuăm să desfășurăm cursurile faţă în faţă. Dar să răspund la întrebare. Eu, personal, am înţeles și mai bine în timpul cursurilor pe Zoom că fiecare student are nevoie de un pic de atenţie personalizată și aplic asta în sala de curs. Dacă e să fi învăţat ceva la nivel de școală, este cât de important este să-ţi ţii comunitatea aproape. Am făcut în pandemie, și mai ales în lockdown, eforturi de a ţine comunitatea împreună.
Am făcut o serie de workshopuri „Leading in times of crisis”, am făcut seri de discuţii pe subiecte variate, ba chiar am făcut și o degustare de vin pe Zoom. Continuăm și după pandemie să facem o grămadă de lucruri interesante cu comunitatea noastră și ni se arată că facem bine. Ne-am întrebat comunitatea de alumni, spre exemplu, cine vrea să predea la noile programe de facultate cu diplomă britanică pe care le lansăm în toamnă și am obţinut o avalanșă emoţionantă de oferte.
Eram și înainte o mare familie BISM: echipa, profii, studenţii și cei cam 600 de manageri care ne-au absolvit deja cursurile. Acum suntem o familie care a trecut prin tranșee împreună, iar asta ne face să ne simţim și mai apropiaţi.
***
În loc de CV
Radu Atanasiu, Decan asociat pentru afaceri academice, Lector de gândire și decizie în afaceri. Este Lector Adjunct BISM, unde predă pentru Executive MBA, Programul Fast Track Management, programe special desenate pentru companii și noile programe de licență. A predat și la Maastricht pentru MBA și la Amsterdam pentru programele de licență.
Radu a publicat, în 2021, la editura germană Springer Verlag, cartea „Critical Thinking for Managers” și a predat primul curs masiv online realizat în Europa de Est, „Critical Thinking – Reason and Fair Play in Communication” (2014- 2015), unde a avut un public internațional de zeci de mii de studenți. A absolvit MBA la CEU Business School.
Interesul său pentru luarea deciziilor l-a determinat să urmeze un doctorat în afaceri la Vrije Universiteit din Amsterdam, pe tema deciziilor manageriale. Radu a dus la bun sfârșit proiecte în diverse industrii. În prezent, este implicat activ ca investitor în câteva start-up-uri promițătoare românești.
***
Acest material a fost publicat în GHIDul MBA 2022.
Aici puteți accesa preview-ul Ghidului MBA 2022.
Pentru abonare, click aici